Slováci: Na dovolenku nemožné, dlhá trasa je hlúposť. Vďaka jednej službe vyvrátime veľký mýtus elektromobilov
Jednou z najväčších otázok a zároveň obáv elektromobility je nabíjanie. Mnoho motoristov stále žije v domnienke, že na Slovensku a v Európe máme nedostatok nabíjacích staníc a tým pádom sa každá dlhšia cesta mení na nočnú moru.
Toto už dávno neplatí, staníc od rôznych poskytovateľov sú iba na Slovensku stovky a s univerzálnou nabíjacou službou môžeš na všetkých nabíjať s rovnakou tarifou za jednotnú cenu.
Takouto nabíjacou službou je napríklad Powerpass od Škody. Len si to predstav, nepotrebuješ množstvo účtov u rôznych poskytovateľov, nemusíš riešiť, u ktorého a v ktorej krajine je nabíjanie najvýhodnejšie. Nabíjaš všade jednou kartou, za rovnaké ceny a všetky nabíjania fakturuješ dokopy raz za mesiac.
Cestovanie elektromobilom na dlhé trasy nie je nočná mora
Ten, kto elektromobil aktívne využíva aj na dlhšie trasy, vie, že okrem dôslednejšieho plánovania trasy už elektromobilita ako taká neprináša žiadne väčšie nevýhody. Presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii už niekoľkokrát, či už pri testoch elektromobilov, alebo pri rôznych iných cestách, napríklad pri tej okolo Slovenska.
Trasu dlhú 1 055 km sme spolu so zastávkami na nabíjanie absolvovali za 16 hodín a 33 minút. Využili sme pri tom elektromobil s 58 kWh batériou, ktorý rozhodne nie je ten najlepší na diaľkové cestovanie, aký súčasný trh ponúka.
Prepočítali sme aj náklady na nabíjanie z našej cesty. Za celý tento trip sme do batérie natlačili 194 kWh elektrickej energie. Ak by sme počas tejto cesty nabíjali elektromobil značky Škoda kartou Powerpass a výhradne na rýchlonabíjacích stojanoch, na základe zvoleného programu by nás celá cesta stála:
- 153 € pri programe Charge Free bez mesačného poplatku
- 95 € s programom Simply Charge za 17,59 € mesačne
- 75 € s programom Charge Faster za 22,59 € mesačne
Ak si to porovnáme s benzínovým automobilom, ktorého priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 7 l/100 km a vynásobíme ju priemernou cenou benzínu, ktorá je v súčasnosti na úrovni 1,47 €/1 liter, cena takejto jazdy by vyšla na 102 €.
Rozdiel to nie je veľký a isto si povieš, že pri benzínovom aute nemusíš čakať na nabíjanie, čiže je to výhodnejšie, no nezabúdaj na to, že ak počas bežných dní, kedy dochádzaš elektromobilom len pár desiatok kilometrov od domova a nabíjaš doma, dokážeš jazdiť zhruba za 1,50 €/100 km.
Bežného človeka elektromobil nijak neobmedzí
S elektromobilom sme si vyskúšali aj to, aké je to ísť s takýmto autom na dovolenku a aké obmedzenia nám elektrické auto počas predĺženého víkendu pod Tatrami prinesie.
So vztýčenou hlavou môžeme prehlásiť, že ani na jeden jediný moment sme nepocítili obmedzenie v zmysle, že sedíme v elektrickom aute a napríklad musíme ísť nutne niekam nabíjať.
Vyrážali sme z Bratislavy s plne nabitou batériou. Na rýchlonabíjačke v Budči sme sa zastavil na kávu a zatiaľ čo sme ju dopili sa auto nabíjalo a bez problémov sme dorazili až do Liptovského Mikuláša s rezervou okolo 100 km.
Na ubytovaní sme mali možnosť auto si nabíjať, no schválne sme ju nevyužili. Nie vždy totiž majiteľ elektromobilu takúto možnosť má a chceli sme tak odsimulovať najkritickejší scenár.
Dojazd 100 km nám bez problémov vystačil na potulky po okolí a znova sme nabíjali až v sobotu večer pred odjazdom domov. V Mikuláši sme našli verejnú nabíjaciu stanicu dostupnú aj cez službu Powerpass, vybavili sme si nákup a auto sa nám zatiaľ nabilo na 100 %.
Cesta do Bratislavy bola s menšími zachádzkami dlhá 314 km. Na trase LM – BA je pomerne členitý terén a aj diaľnice, no výškový rozdiel oboch miest je 450 metrov a môžeme teda povedať, že sme išli „z kopca“. Po príchode do Bratislavy nám zostalo ešte 25 % kapacity batérie a dojazd na ďalších 100 km.
So službou Powerpass odpadá aj „nutnosť plánovania“
Ak sa teda rozhodneš ísť s elektromobilom napríklad do zahraničia, s nabíjacou službou Powerpass odpadá aj akákoľvek nutnosť trasu si dopredu naplánovať či spraviť si prehľad o poskytovateľoch nabíjacích služieb v zahraničí.
Len na Slovensku môžeš jednou kartou od Škody nabíjať na viac ako 500 nabíjacích bodoch a v celej Európe ich máš vyše 260 000. To všetko s jednou kartou, jednou faktúrou raz za mesiac a s prehľadom všetkých nabíjaní v jednej mobilnej aplikácii.
Mobilná aplikácia navyše zobrazuje všetky dostupné body, na ktorých je možné kartou Powerpass nabíjať. Pri vybraných nabíjačkách je dokonca k dispozícii aj funkcia rezervácie, aby sa nestalo, že po príchode bude nabíjací bod obsadený. Poplatky za jednotlivé nabíjania sa sčítavajú a zákazník ich platí raz za mesiac, takže presne vie, koľko za daný mesiac prejazdil.
Ako sme už uviedli vyššie, Škoda ponúka celkovo tri programy pre službu Powerpass. Program Charge Free, ktorý je bez mesačného poplatku, program Simply Charge za 17,59 € mesačne a program Charge Faster za 22,59 € mesačne.
So stúpajúcim mesačným poplatkom sa znižuje cena za 1 kWh energie, voľné kWh zákazník pri balíkoch s mesačným poplatkom nezískava. V každej tarife sú tri cenové kalkulácie na základe toho, či zákazník nabíja na AC, DC alebo na Ionity nabíjačke.
Prvý rok so Škodou Enyaq ešte výhodnejšie
Škoda Enyaq je už štandardne vybavená možnosťou výkonnejšieho DC nabíjania a tak môžu zákazníci naplno využiť službu Charge Faster na prvý rok bez mesačného poplatku. Svoj elektromobil môžu nabíjať za najvýhodnejšie tarify a tak naplno využijú mimoriadne atraktívnu ponuku tohto balíka.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko hlási prvý prípad nakazenia: Nebezpečná infekcia odolná liekom sa šíri Európou
Rakovina pred ňou ustupuje. Štipľavá zelenina z kuchyne Slovákov zbavuje telo škodlivín
KVÍZ: 90 % ľudí pohorí už na prvej otázke. Dokáž, že poznáš výroky slávnych Slovákov
Vodičom hrozí pokuta až 1 050 eur. Slovensko otvorí najdlhší tunel a pridá nové platené úseky (PREHĽAD)
TOP 5 luxusných áut na slovenských bazároch do 10 000 eur: Vybrali sme to najlepšie na trhu (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- 2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP