Už pri svetovej premiére Mercedesu EQA automobilka tento model označila za „vstupnú bránu do sveta elektromobily“. Prečo je EQA vstupnou bránou? Táto otázka mi vŕtala v hlave pri celotýždňovom testovaní kompaktného SUV s trojcípou hviezdou v znaku.

Pri modeli EQA som sa snažil tejto fráze nájsť aj hlbší význam. Vstupná brána kvôli svojej cene? Nemyslím si, základný model štartuje na sume cez 51 000 € a za tieto peniaze je už výber elektromobilov z rovnakej triedy naozaj široký.

Vstupná brána kvôli nižšiemu dojazdu? Kdeže, EQA disponuje papierovým dojazdom 424 km podľa WLTP, ide tak o plnohodnotný elektromobil vhodný aj na diaľkové cestovanie, čo dokázal aj v praxi.

Loading...

Loading…

Tak potom bude Mercedes EQA vstupnou bránou preto, lebo oproti modelom z vyššej triedy prináša kompromisy čo sa týka spracovania a technickej výbavy? Ani toto nie je ten dôvod. Aj najlacnejší elektromobil od Mercedesu kvalitou spracovania dorovnáva vlajkové lode.

Po všetkých týchto otázkach som na to konečne prišiel. Mercedes EQA nie je vstupnou bránou preto, že by bol extrémne lacný, menej kvalitný alebo by prinášal nejaké veľké kompromisy. Vstupnou bránou do sveta elektromobility v podaní Mercedesu je preto, že aj napriek jeho vysokej kvalite môžeš vo vyšších triedach dostať ešte niečo viac, samozrejme, za ešte viac peňazí.

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo tvorí pohonné ústrojenstvo základného EQA
  • Aký je komfort počas jazdy v najmenšom elektrickom SUV
  • Aká je spotreba na diaľnici a v meste
  • Prečo je Mercedes EQA plnohodnotným elektromobilom aj na dlhé trasy
  • Čo je najsilnejšou zbraňou inak „slabého“ 100 kW nabíjania
  • S čím prichádza EQA po technologickej stránke
  • Aké sú najväčšie slabiny tohto prémiového elektrického SUV

Mercedes EQA 250 je základný model, ktorý som mal na test aj ja. Je teda najmenej výkonný, elektromotor má 140 kW (190 koní), poháňaná je iba predná náprava, no auto je aj napriek tomu v bežnej premávke dostatočne živé.

Michal Varga/FonTech

Komu by sa však málilo, môže siahnuť po EQA 300 4MATIC s výkonom 228 koní či dokonca EQA 350 4MATIC s výkonom až 292 koní. Obe tieto verzie disponujú pohonom všetkých štyroch kolies.

Michal Varga/FonTech

Vráťme sa ale späť k testovanému EQA 250. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 160 km/h, no ideálna diaľničná spotreba sa aj tu podobne, ako pri väčšine ďalších elektromobilov, dosahuje pri rýchlostiach do 120 km/h.

Michal Varga/FonTech

Čo sa týka komfortu a jazdných vlastností, EQA je na tom v rámci svojho segmentu veľmi dobre. Maximálne pohodlie vo vnútri dotvára extrémne dobre zvládnuté odhlučnenie. Musím priznať, že také ticho, aké som zažil počas jazdy v EQA-čku, som zatiaľ nezažil v žiadnom inom elektromobile. Skvele zvládnutá aerodynamika eliminuje svišťanie okolitého vzduchu pri jazde po diaľnici. Hluk prenášaný do interiéru od kolies bol taktiež minimálny a bolo vidieť, že aj na tomto si inžinieri dali patrične záležať.

Michal Varga/FonTech

Batéria má kapacitu 66,5 kWh, čo je v danom segmente lepší priemer. Elektromobil však nie je vždy iba o veľkej batérií, dôležité je, ako celé auto dokáže s touto energiou narábať. Inak povedané, ako úsporne dokáže jazdiť.

Michal Varga/FonTech

V tomto smere je už EQA podľa môjho názoru špičkové. Automobilka uvádza dojazd podľa WLTP na úrovni 424 km. Realita? Tento dojazd je absolútne dosiahnuteľný nie iba jazdou v meste, ale pokojne aj „deduškovským“ tempom na diaľnici.

Michal Varga/FonTech

Na 100 km diaľničnom úseku, kde som sa pohyboval rýchlosťami 120 – 130 km/h sa moja spotreba zastavila na fantastických 18,7 kWh/100 km. Pre porovnanie, konkurenčné elektrické SUV sa spotrebou pri podobných rýchlostiach šplhali k 22-23 kWh/100 km.

Michal Varga/FonTech

V meste dokáže EQA jazdiť aj za 13 kWh/100 km, no to musí mať vodič veľmi ľahkú nohu na plyne. Skôr rátaj so spotrebou 15-16 kWh/100 km v meste.

Michal Varga/FonTech

S kompaktným elektrickým SUV od Mercedesu som si vyskúšal aj to, aké je to ísť s elektromobilom na dovolenku a aké obmedzenia mi elektrické auto počas predĺženého víkendu pod Tatrami prinesie. Zo vztýčenou hlavou môžem prehlásiť, že ani na jeden jediný moment som nepocítil obmedzenie v zmysle, že sedím v elektrickom aute a napríklad musím ísť niekam nabíjať.

Michal Varga/FonTech

Vyrážal som z Bratislavy s plne nabitou batériou. Na rýchlonabíjačke v Budči som sa zastavil na kávu a zatiaľ čo som ju dopil, sa auto nabíjalo a bez problémov som dorazil až do Liptovského Mikuláša s rezervou okolo 100 km.

Michal Varga/FonTech

Na ubytovaní som mal možnosť auto si nabíjať, no schválne som ju nevyužil. Nie vždy totiž majiteľ elektromobilu takúto možnosť má a chcel som preto odsimulovať najkritickejšiu situáciu.

Michal Varga/FonTech

Dojazd 100 km mi bez problémov vystačil na potulky po okolí a nabíjal som až v sobotu večer pred odjazdom domov. V Mikuláši som našiel verejnú nabíjaciu stanicu, vybavil som si nákup a auto sa mi zatiaľ nabilo na 100 %.

Michal Varga/FonTech

Cesta do Bratislavy bola s menšími zachádzkami dlhá 314 km. Na trase LM – BA je pomerne členitý terén a aj diaľnice, no výškový rozdiel oboch miest je 450 metrov a môžem teda povedať, že som išiel „z kopca“.

Michal Varga/FonTech

Tento faktor sa rozhodne podpísal na skvelej spotrebe, no vážení, tá sa zastavila na famóznych 16,8 kWh/100 km. Po príchode do Bratislavy mi zostalo ešte 25 % kapacity batérie a dojazd na ďalších 100 km.

Michal Varga/FonTech

Aj tento výlet ma utvrdil v dvoch veciach. Ak máš dostatočne dobrý elektromobil, ani dovolenka s ním nie je žiaden problém a za druhé, Mercedes EQA bez najmenších problémov zvládne trasu z Bratislavy pod Tatry na jedno nabitie.

Michal Varga/FonTech

Čo sa týka spotreby, úplne na záver dodám, že s EQA 250 som najazdil 1100 km a takmer polovicu z tejto trasy tvorili diaľnice. Dlhodobá spotreba sa zastavila na úrovni 19,6 kWh/100 km. Ešte venujem pár riadkov k samotnému nabíjaniu, ktoré je už ako tradične v prípade Mercedesu špičkové. To má síce maximálny výkon iba 100 kW, no vynahrádza si to excelentnou nabíjacou krivkou.

Zobraziť celú galériu (51)
Michal Varga/FonTech

Na 150 kW nabíjačke v Auparku som strávil 35 minút a za tento čas mi do batérie natieklo 51 kWh energie. Maximálny nabíjací výkon dokonca v istý moment vyskočil až na 111 kW, no priemerne sa auto nabíjalo výkonom 86 kW. 

Michal Varga/FonTech

Znova to môžem porovnať napríklad s VW ID.4, ktorý som nabíjal na rovnakej nabíjačke v Auparku, no napriek výkonnejšiemu, až 125 kW nabíjaniu sa priemer pohyboval na úrovni 60 kW. Dizajnovo sa Mercedes EQA náramne podobá na model GLA, od ktorého sa v skutočnosti odvíja. Tieto dve vozidlá však majú niekoľko signifikantných rozdielov ako v exteriéri, tak aj v interiéri vozidla, podľa ktorých ich dokáže odlíšiť naozaj každý.

Michal Varga/FonTech

Tak napríklad zvonku spoznáš EQA podľa plnej prednej masky a prepojených predných, ale aj zadných svetiel. Spojené zadné svetlá sú totiž identifikátorom číslo jedna pre celú rodinu EQ. EQA má na rozdiel od svojho „spaľovacieho“ brata oblejšie a aerodynamickejšie tvary. V interiéri by si už rozdiely hľadal ťažie, no jeden sa tu predsa len dá nájsť. Iba Mercedes EQA ponúka možnosť nakonfigurovať si podsvietený dekor prístrojovej dosky pred spolujazdcom. EQA bolo vôbec prvým Mercedesom, ktorý s touto vychytávkou prišiel.

Michal Varga/FonTech

Zvyšok interiéru je už ale na nerozoznanie od „GLÁčka“ so spaľovákom a detailne ho predstavujem vo videu nižšie. Zhrniem to teda iba zopár vetami a vyberiem tie najpodstatnejšie veci.

Nebudem však iba chváliť, zamrzela ma absencia bezdrôtového Android Auto a Apple CarPlay. Kábel sa už v dnešnej dobe nenosí, no tento fakt pripisujem tomu, že EQA vychádza z modelu GLA a ten využíva už pomerne starší systém MBUX z roku 2018.

Michal Varga/FonTech

Zaujímavosťou je, že prvá generácia MBUX bola poprvýkrát predstavená práve v triede A a elektrické „Áčko“ bude zrejme aj posledným modelom, ktorý tento systém používa.

Michal Varga/FonTech

K asistentom sa veľmi vyjadrovať nemôžem, v testovanom modeli sme totiž nemali ani len adaptívny tempomat. Ten sa však dá priplatiť, rovnako, ako sa dá priplatiť funkcia čítania dopravných značiek.

Michal Varga/FonTech

Systém udržiavania v jazdnom pruhu však nedokáže navádzať vozidlo na stred, vodiča iba upozorní, že z neho vyšiel. Pochvalu si ešte zaslúži navigácia, ktorú spomínam aj vo videu. Tá dokáže veľmi presne vypočítať čas príjazdu do cieľa aj s prestávkami na nabíjanie. Navigácia dokonca ukáže aj kapacitu batéria, ktorá by ti mala po príchode do cieľa zostať.

Pozri si bohatú galériu fotografií Mercedesu EQA:

Zhrnutie

Mercedes EQA mi teda skutočne ukázalo, prečo je vstupnou bránou do sveta elektromobility. Je to totiž najlacnejší elektrický Mercedes, ktorý si aktuálne môžeš kúpiť. V porovnaní s konkurenciou, ktorú aktuálne predstavuje Škoda Enyaq, VW ID.4, Audi Q4 e-tron a už čoskoro Hyundai Ioniq 5, je však elektrické „GLÁčko“ v základe cenovo na úrovni konkurencie v lepšej výbave.

To, čo však v Mercedese dostaneš už v základe, nedostaneš v žiadnej inej vyššie spomenutej automobilke. Kvalita spracovania, použité materiály a cit pre detail je niečo, v čom bude mať automobilka s trojcípou hviezdou v logu vždy navrch.

Ten, kto si potrpí na luxus a prémiovosť, ale nemôže mať hlboko do vrecka využije základný model EQA 250, ktorý začína na sume 51 700 €. Túto motorizáciu som testoval aj ja, no s príplatkovou výbavou sa cena vyšplhala na 64 350 €.

Paradoxom je, že príplatkové prvky v tomto prípade neboli rôzne technologické vychytávky, ale predovšetkým dizajnové doplnky. Napríklad balík AMG Line, ktorý prináša viac-menej iba vizuálne zmeny, stál rovných 3290 €. Je teda už len na samotnom zákazníkovi, či sa chce radšej voziť v ID.4 vo „fullke“, ktorá bude technologicky nabitá na maximum, alebo v EQA-čku v rozumnej výbave, ktoré ponúka skutočný zážitok prémiového auta.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú