Elektromobily boli lacnejšie až o 8 000 €. Automobilka však prenájom batérií stopla z bizarného dôvodu
Renault začal ako jedna z prvých európskych automobiliek s takzvaným prenájmom batérií pre svoj elektromobil Zoe. Služba by teoreticky mohla odstrániť strach zákazníkov z toho, že po pár rokoch aktívneho používania elektromobilu budú museť riešiť problémy s klesajúcou kapacitou batérie, až sa nevyhnú obrovským servisným nákladom na jej výmenu.
Francúzska automobilka tým ale sledovala skôr výrazné zníženie ceny elektromobilu, ktorý by sa tak stal oveľa dostupnejším – cena batérie totiž bola rozložená do menšej mesačnej splátky. Renault však model prenájmu akumulárov náhle zrušil a teraz na povrch vyplával možný dôvod, prečo sa tak stalo. Na novinku upozornil portál Autoforum.cz.
Ľudia a zákazníci sú nepoučiteľní
Z bežnej praxe sme zvyknutí, že ak za niečo, čo máme v prenájme, prestaneme platiť, majiteľ nám to jednoducho vezme. Má na to, samozrejme, aj zákonné právo. V automobilovom svete, respektíve vo svete elektromobilov a niektorých štátoch, ale zrejme platia iné zákony.
V prípade Renaultu Zoe a služby prenájmu batérie si zákazník kúpil auto bez akumulátora, ktorý si následne od automobilky prenajímal za sumu 120 € mesačne.

Kúpna cena elektromobilu tým pádom klesla aj o 8 000 €, ktoré vo finále majiteľ zaplatil až v priebehu pár rokov v mesačných splátkach. Neskôr nemusel riešiť ani nákladnú výmenu akumulátora zničeného vekom. Keďže nebol jeho, o jeho výmenu sa musela postarať automobilka.
Zákazníci akosi prestali platiť
Spočiatku všetko fungovalo krásne – o službu prenájmu batérie bol pomerne veľký záujem a zákazníci automobilke platili mesačne nemalé peniaze, čo dávalo zmysel aj z ekonomického pohľadu. Koniec-koncov, na modeli „predplatného“ už žije Netflix, Apple aj rôzne iné, nie len technologické firmy. Umožňuje jednoduchšie plánovanie, keďže so ziskom možno, oproti kolísajúcim predajom nových fyzických produktov, rátať s väčšou istotou.
Niektorí zákazníci si ale očividne jedného dňa povedali, že Renaultu platiť jednoducho prestanú.
NEPREHLIADNI
PROBLÉM: Najmenej bezpečné auto za posledných 10 rokov je elektromobil. Prečo má také hrozivé výsledky?
Ak by si prestal platiť napríklad nájom za byt, majiteľ by ťa z neho do pár týždňov vyrazil. Porušil by si totiž zmluvu a jeho krok by bol vďaka tomu právne úplne krytý.
Ako píše nemecký portál Efahrer, francúzska automobilka to mala vyriešené tak, že neplatičom vedela elektromobil na diaľku vypnúť a kým neuhradili všetky dlžoby za prenájom, auto bolo nepojazdné.

Prakticky neprávom nespokojní zákazníci sa ale obrátili na nemecký súd, ktorý im z nejakého dôvodu dal za pravdu. Automobilka údajne nemala právo takýmto spôsobom zasahovať do súkromného majetku majiteľov elektromobilov. Aj keď batéria nebola ich, auto im už patrilo.
Chýbal vraj dôležitý krok
Verdikt súdu teda znie, že Renault zasahoval do cudzieho majetku bez právoplatného rozhodnutia príslušných orgánov. V skratke to znamená, že automobilka by mala právo vypnúť elektromobil na diaľku iba vtedy, ak by (každého jedného neplatiča zvlášť) pohnala pred súd.
To je samozrejme úplný nezmyslel a z pohľadu automobilky niečo nereálne. Preto sa vraj Renault s prenájmom batérií rozhodol skoncovať. Teda aspoň tak to tvrdia niektorí zainteresovaní odborníci.
Holandský portál AD.nl však pripomína, že podobný model používajú aj autopožičovne – ktoré nadiaľku môžu znefunkčniť imobilizér v aute, ktoré ľudia nevrátia v dohodnutom termíne. Prípad teda z Düsseôdorfu smeruje na nemecký federálny súd a nie je úplne vylúčené, že sa Renault, alebo nejaká iná automobilka, k prenájmu ešte vráti. Hoci aj s presnejšie formulovanými zmluvnými podmienkami.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Hrozí masívny pád trhov. Finančný stratég varuje pred hurikánom, ktorý má udrieť v roku 2026

Kritická situácia na 2 horských priechodoch: Na cestu padajú kamene
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Hrozí masívny pád trhov. Finančný stratég varuje pred hurikánom, ktorý má udrieť v roku 2026

