„Brusel nám zničí ekonomiku“. Šéf jednej z najväčších automobiliek sveta agresívne kritizuje elektromobilitu
Šéf Toyoty, Akio Toyoda je dobre známy svojím negatívnym postojom k čistej elektromobilite. Teraz prichádza s ďalším kontroverzným vyjadrením, podľa jeho slov môže Brusel svojou agresívnou stratégiou presadzovania elektrických vozidiel úplne zničiť japonskú ekonomiku, upozornil portál AutoNews.
„Naším nepriateľom je CO2 a nie spaľovacie motory,“ aj toto boli slová Akia Toyody na adresu Európskej únie. Tá totiž podľa jeho slov presadzuje elektromobilitu veľmi agresívnym spôsobom, narážal predovšetkým na úplný zákaz predaja spaľovákov v Európe, ktorého platnosť visí vo vzduchu už pre rok 2035.
Milióny ľudí prídu o prácu
Japonský automobilový priemysel je totiž extrémne závislý na exporte. Krajina v súčasnosti vyrába asi 10 miliónov áut ročne, z čoho sa do ostatných krajín vyváža zhruba polovica.

Toyota sa do čistej elektromobility príliš nehrnie a preto sa očakáva, že v roku 2030 bude Japonsko ako také ešte stále vyrábať zhruba 8 miliónov áut so spaľovacími motormi, kde teda zahŕňame aj hybridy a plug-in hybridy.
Ak by boli tamojšie automobilky donútené stopnúť výrobu spaľovákov v dôsledku zníženého dopytu po tomto type pohonu, hrozilo by, že množstvo ľudí v Japonsku jednoducho príde o prácu. Ako uvádza portál Novinky.cz, dotknúť by sa to mohlo až 5,5 milióna obyvateľov.
Nepomáha ani domáca vláda
Kritika Bruselu v tomto prípade nie je jediná, Toyoda sa „pustil“ aj do japonskej vlády. Tá chce rovnako do roku 2030 výrazne znížiť uhlíkovú stopu a do roku 2050 má Japonsko ambície stať sa úplne uhlíkovo neutrálne.
Ak teda vláda stopne výrobu áut so spaľovacími motormi, Toyota v podstate nebude môcť vyrábať žiadne autá, nakoľko jej dominantnou technológiou je v súčasnosti hybridný pohon.
Toyoda tak aj naďalej zdieľa názor, ktorý je už dlhodobo známy, teda že by sa mali zachovať všetky typy pohonov. Následne by si mali zákazníci vybrať ten, ktorý im najviac vyhovuje.

Význam áut so spaľovacími motormi ale vidí najmä na trhoch, kde ešte stále nie je rozvinutá nabíjacia infraštruktúra. Takýchto trhov je viac, než si autority myslia a v dohľadnej dobe sa u nich situácia s nabíjacou infraštruktúrou zrejme tak drasticky nezmení.
Hybridy prežijú ešte desiatky rokov
Podľa Toyody budú vodíkové autá a hybridy konkurencieschopné pre batériové elektromobily minimálne najbližších 30 rokov. Tomuto vyhláseniu sa nemožno čudovať, Toyota sa totiž primárne sústreďuje na vývoj vodíkových či práve hybridných áut a ak by generálny riaditeľ tvrdil niečo iné, šiel by tým sám proti sebe.
Vedenie automobilky minulý rok oznámilo zrýchlenie svojich plánov vo vývoji elektromobilov, no aj naďalej sa Toyota bude držať svojej idei a v značnej miere bude pracovať na vodíkových autách či hybridoch.
Shigeki Terashi, výkonný prezident a člen predstavenstva automobilky, povedal v reakcii na otázku investora, že je ešte príliš skoro sústrediť sa iba na jednu technológiu. Do roku 2050 by tak mali automobilky pracovať na všetkých typoch áut, aby si neskôr mohli vybrať z toho, čo sa na trhu uchytilo najlepšie, píše Bloomberg.

Hybridy a vodíkové vozidlá tak majú byť pre Toyotu dôležité ešte najbližších 30 rokov. To znamená, že ešte 30 rokov bude veľké množstvo zákazníkov radšej siahať po hybridnom vozidle na benzín, než po čistom batériovom elektromobile, teda aspoň tak to vidí vedenie automobilky.
Nečakaný krok
Výkonný prezident automobilky Shigeki Terashi v minulosti vyhlásil, že zamerať sa výlučne na jeden druh pohonu je v súčasnosti riskantné. Najnovšie informácie, s ktorými prichádza portál Teslarati, ale naznačujú, že aj japonská automobilka taktiež podľahla trendu elektrických áut a do vývoja batérií sa chystá investovať miliardy eur.
Vedenie automobilky na briefingu ohľadom batérií a elektrifikácie pre médiá oznámilo, že do vývoja batériových technológií investuje v najbližších rokoch až 11,5 miliárd eur.

Masívna investícia prinesie automobilke vlastnú technológiu batérií a taktiež zabezpečí ich výrobu pre budúce elektromobily. Aj keď vedenie zastáva svojimi vyjadreniami voči elektromobilite pomerne neutrálny až negatívny postoj, ich činy hovoria niečo iné a v elektromobilite teda vidí budúcnosť aj japonský automobilový gigant. Alebo sa minimálne bojí, že stávka na vodík nie je až tak jasná výhra a potrebuje sa poistiť.
Len pre pár mesiacmi dokonca automobilka odhalila čisto elektrický koncept Toyota bZ4X, ktorý príde na trh v produkčnej verzii už v roku 2023. Do roku 2025 chce mať Toyota na cestách ďalších 14 čistých elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú

Zníženie odvodov je na stole: Premiér naznačil možné zmeny pre vybrané skupiny zamestnancov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
- Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú

