SVETOVÝ REKORD: Takto vyzerá budúcnosť nákladiakov, elektrický ťahač prešiel vyše 1000 km na jedno nabitie
Elektrický pohon sa v ťažkej nákladnej doprave zatiaľ príliš neadaptoval. Elektrické nákladiaky totiž prekonávajú trasy dlhé aj niekoľko tisíc kilometrov, kde môže predstavovať nižší dojazd elektrických vozidiel problém.
Švajčiarska spoločnosť Futuricum ale ukázala, ako by mohli vyzerať budúce elektrické ťahače. Ten ich prešiel na testovacej dráhe viac ako 1000 km na jedno nabitie, informuje portál InsideEVs.
Celý svet nedočkavo čaká na príchod ospevovaného ťahača Tesla Semi, no americká automobilka pod vedením Elona Muska nie je jedinou, ktorá pracuje na ťahačoch poháňaných elektrinou z batérií.
Aj keď Tesla Semi častokrát zatieňuje ostatné spoločnosti a ich projekty, z času na čas sa niektoré z nich dostanú do povedomia verejnosti. To je aj prípad spoločnosti Futuricum a ich elektrického ťahača Logistics 18E.
Viac ako 1000 km na jedno nabitie, avšak iba na „ovále“
Futuricum Logistics 18E už aktívne využíva logistická spoločnosť DPD. Ťahač disponuje „papierovým“ dojazdom 760 km na jedno nabitie, čo je už samé o sebe veľmi pekné číslo.
Švajčiarsky ťahač zaň vďačí masívnej, až 680 kWh batérii, ktorú dodáva automobilka BMW. Spoločnosť sa ale rozhodla, že udávaný dojazd prekoná a pokúsila sa dokonca o svetový rekord v dojazde elektrického ťahača, ktorý sa jej napokon aj podarilo pokoriť.
Pri prekonávaní rekordu sa pochopiteľne pre vozidlo vytvárajú čo najideálnejšie podmienky, ťahač s hmotnosťou 15,5 ton bol preto bez nákladu a bol obutý na špeciálnych pneumatikách Continental.
Vonkajšia teplota 14 stupňov Celzia bola taktiež ideálna, ťahač sa preto mohol vydať na oválny okruh, kde absolvoval celkovo 392 kôl počas 23 hodín. Dvojica vodičov sa striedala po 4,5 hodinách a ako uvádza DPD na svojej stránke, ťahaču sa podarilo prejsť neuveriteľných 1099 km priemernou rýchlosťou 50 km/h, informuje DPD v tlačovej správe.
Finálna spotreba sa zastavila na úrovni 52 kWh/100 km, čo je vzhľadom na rozmery a váhu ťahača úctyhodný údaj. V reálnych podmienkach je takýto dojazd samozrejme nedosiahnuteľný. Na bežných cestách sa ťahaču podarilo najazdiť 541 km pri spotrebe 106 kWh/100 km.
Vodík alebo batérie?
V súvislosti s cestnou nákladnou dopravou sa stále viac diskutuje o tom, či je vhodnejší vodíkový pohon, alebo pohon na batérie. Nabitie 680 kWh batérie bude pochopiteľne trvať omnoho dlhšie, než by trvalo dotankovanie vodíkových nádrží.
Silu vodíkovej technológie v nákladnej doprave potvrdzujú aj vodíkové ťahače spoločnosti Hyundai. Flotila nákladiakov Hyundai Xcient, ktorá brázdi Švajčiarsko už 11 mesiacov, prekročila magickú hranicu jedného milióna najazdených kilometrov.
Za tento čas znížila flotila kamiónov na palivové články emisie CO2 o viac ako 631 ton, pričom 46 vozidiel Xcient využíva 25 švajčiarskych firiem. Kamión Xcient dostal pred mesiacom s príchodom vynovenej verzie aj viaceré vylepšenia.
Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.
Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Získali miliónovú injekciu. Prelomová technológia Toyoty úplne zmení trh elektromobilov
Obľúbený Hyundai posunul hranice elektromobility. Prekonal extrémnu nadmorskú výšku
Čína stráca v EÚ pôdu pod nohami. Clá na elektromobily začínajú účinkovať, výrobcovia majú problém
Prejde až 1 000 km a dokáže aj lietať. Čínsky elektromobil čaká veľká premiéra, poznáme jeho cenu
Spravili z nich otrokov. Najväčší konkurent Tesly čelí nechutnému škandálu, aký nemá obdoby
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V roku 2024 sme otestovali desiatky elektromobilov. Toto je našich TOP 5 modelov, ktoré musíš zvážiť
- Stojí menej ako 14-tisíc eur a zvládne akýkoľvek terén. Tento elektrický pickup prekonáva nemožné
- Experti prehovorili: Toto sú najlepšie zimné pneumatiky na trhu (REBRÍČEK)
- Spravili z nich otrokov. Najväčší konkurent Tesly čelí nechutnému škandálu, aký nemá obdoby
- Čína stráca v EÚ pôdu pod nohami. Clá na elektromobily začínajú účinkovať, výrobcovia majú problém
-
- V roku 2024 sme otestovali desiatky elektromobilov. Toto je našich TOP 5 modelov, ktoré musíš zvážiť
- Stojí menej ako 14-tisíc eur a zvládne akýkoľvek terén. Tento elektrický pickup prekonáva nemožné
- Experti prehovorili: Toto sú najlepšie zimné pneumatiky na trhu (REBRÍČEK)
- Spravili z nich otrokov. Najväčší konkurent Tesly čelí nechutnému škandálu, aký nemá obdoby
- Čína stráca v EÚ pôdu pod nohami. Clá na elektromobily začínajú účinkovať, výrobcovia majú problém
-
- V roku 2024 sme otestovali desiatky elektromobilov. Toto je našich TOP 5 modelov, ktoré musíš zvážiť
- Stojí menej ako 14-tisíc eur a zvládne akýkoľvek terén. Tento elektrický pickup prekonáva nemožné
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Google nechce povedať pravdu. Kontroverzií okolo tréningu Gemini pribúda
Toyota zaznamenala prudký pokles produkcie. Vyrobili o takmer desatinu menej vozidiel
Vedci odhaľujú nový druh embryí. Majú 500 miliónov rokov a zmenia pohľad na evolúciu života
Japonské aerolínie sa stali terčom kybernetického útoku, lety môžu meškať
Tlak konkurencie a pokles dopytu. Volkswagen znižuje výrobu o stovky tisíc áut ročne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené