Olympijské autonómne autá končia, zranili slepého paralympijského športovca
Olympijské hry sú obrovskou udalosťou nielen pre športovcov, ale aj pre rôzne technologické spoločnosti, ktoré svojimi riešeniami prispievajú k lepšiemu fungovaniu samotných hier. Tento rok vo významnej miere prispela aj automobilka Toyota, ktorá na hrách uviedla svoje autonómne vozidlá e-Palette.
Tie slúžia na prepravu športovcov v rámci olympijskej dediny. Po kurióznom incidente so športovcom však musí automobilka tieto vozidlá stiahnuť z prevádzky, informoval portál Electrek.
Autonómne technológie napredujú raketovým tempom, no v praxi zatiaľ využívame maximálne tretiu úroveň autonómneho riadenia. Prvou automobilkou, ktorá získala homologizáciu na tretiu úroveň autonómneho riadenia, je Honda.

Systém Honda Sensing Elite, ktorý spĺňa požiadavky tretej úrovne autonómneho riadenia, dostal vlajkový model Honda Legend. Povolenie využívať tento systém zatiaľ získal automobil iba na japonskom trhu, no v priebehu najbližších rokov sa určite dostane aj do Európy.
Štvrtá úroveň má stále svoje muchy
Autonómne vozidlá automobilky Toyota, ktoré v olympijskej dedine prevážali športovcov, disponujú až štvrtou úrovňou autonómneho riadenia. Toyota do prevádzky nasadila až 20 takýchto vozidiel a dozor nad ich jazdou vykonával operátor, ktorý bol schopný na diaľku prevziať kontrolu nad vozidlom.
Až doposiaľ zvládali tieto vozidlá všetky dopravné situácie bez najmenších komplikácií, no počas paralympijských hier sa jedno z vozidiel zrazilo so športovcom, ktorý bol zrakovo postihnutý.

Podľa vyjadrení automobilky vozidlo e-Palette prišlo ku križovatke v tvare T, kde ho následne operátor na diaľku otočil. Následne malo vozidlo v rýchlosti 1 až 2 km/h vraziť do nevidiaceho športovca.
NEPREHLIADNI
Nie elektrifikácia, ale autonómne riadenie bude revolúciou áut
Aj keď sa zdá zdá byť táto rýchlosť nízka, vozidlo je predsa len ťažšie ako človek a športovcovi tak spôsobilo ľahšie poranenia. Ten bol podľa informácií portálu Reuters prevezený do nemocnice na ošetrenie, po ktorom ho ihneď prepustili domov.
Aj tento incident tak dokazuje, že samoriadiace technológie majú ešte stále svoje muchy a v špecifických prípadoch môžu veľmi ťažko kooperovať s ľuďmi, najmä s tými, ktorí majú zrakové či iné postihnutie.

Rekciou automobilky bolo okamžité stiahnutie všetkých vozidiel z prevádzky. Športovci na paralympijských hrách si teraz budú musieť nájsť nový spôsob, ako sa budú presúvať v rámci komplexu. Automobilka zároveň spustila vyšetrovanie celého incidentu, okrem vyšetrovania v súčinnosti s tamojšou políciou spúšťa aj vlastné interné prešetrovanie.
Autonómne riadenie bude „gamechanger“
Mnohí považujú nástup elekromobility za najväčšiu revolúciu automobilového priemyslu za posledné desaťročia. Netreba však zabúdať, že veľké automobilky aktívne pracujú aj na technológiách autonómneho riadenia, ktoré podľa odborníkov prinesú skutočnú revolúciu v osobnej doprave.

„Táto zmena transformuje odvetvie viac, než elektromobily či elektrifikácia,“ vyjadril sa k téme autonómneho riadenia CEO Volkswagenu, Herbert Diess v rozhovore pre Bloomberg.
K plne autonómnej jazde je to ešte dlhá cesta
Za priekopníka v autonómnej jazde je považovaná práve Tesla, no ani najnovšia verzia „autopilota“, ktorý už zvláda jazdu bez zásahu vodiča takmer vo všetkých situáciách, ešte nie je licencovaná, aby ju vodič mohol používať bez dohľadu nad autom. Aj samotná automobilka neustále upozorňuje, že ich autopilot je stále v beta verzii a vodič tak musí dávať pozor a v prípade potreby prevziať riadenie.

Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha

Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)

Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu

Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Záhadné ruské „Rádio súdneho dňa“ nečakane prehovorilo. Podobnú správu vyslalo pred inváziou na Ukrajinu

Poľský generál varuje: „Nepriateľ začal s prípravami na vojnu, hrozí nám agresia“

Hudobná legenda oznámila svetové turné: Lenny Kravitz mieri na Slovensko

Zelenskyj plánuje oživiť rozhovory o mieri. Rusko svojho zástupcu do rokovaní nepošle

Orbán prvýkrát po 18 rokoch stráca pôdu pod nohami. Rival láme jeho moc a mení politickú mapu Maďarska
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
Odkedy prišla, Slováci sa začali správať inak. AI neprestáva udivovať, v tomto opäť prekonala človeka
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Slovensko získalo milióny z Bruselu. Aj na boj proti dezinformáciam
Napätie v Ázii stúpa. Najnovší krok Južnej Kórey a USA naštval KĽDR, Kim hrozí reakciou
Slovenský priemysel ožíva po mesiacoch útlmu. Nahor ho ťahajú prekvapivé segmenty
Pápež sa ostro pustil do politikov. Skritizoval vlády v súvislosti s klimatickou krízou
Slovenská pošta modernizuje svoje služby. Doručovateľov vybaví multifuknčnými zariadeniami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Záhadné ruské „Rádio súdneho dňa“ nečakane prehovorilo. Podobnú správu vyslalo pred inváziou na Ukrajinu

Poľský generál varuje: „Nepriateľ začal s prípravami na vojnu, hrozí nám agresia“

Hudobná legenda oznámila svetové turné: Lenny Kravitz mieri na Slovensko

Zelenskyj plánuje oživiť rozhovory o mieri. Rusko svojho zástupcu do rokovaní nepošle

