Olympijské autonómne autá končia, zranili slepého paralympijského športovca
Olympijské hry sú obrovskou udalosťou nielen pre športovcov, ale aj pre rôzne technologické spoločnosti, ktoré svojimi riešeniami prispievajú k lepšiemu fungovaniu samotných hier. Tento rok vo významnej miere prispela aj automobilka Toyota, ktorá na hrách uviedla svoje autonómne vozidlá e-Palette.
Tie slúžia na prepravu športovcov v rámci olympijskej dediny. Po kurióznom incidente so športovcom však musí automobilka tieto vozidlá stiahnuť z prevádzky, informoval portál Electrek.
Autonómne technológie napredujú raketovým tempom, no v praxi zatiaľ využívame maximálne tretiu úroveň autonómneho riadenia. Prvou automobilkou, ktorá získala homologizáciu na tretiu úroveň autonómneho riadenia, je Honda.
Systém Honda Sensing Elite, ktorý spĺňa požiadavky tretej úrovne autonómneho riadenia, dostal vlajkový model Honda Legend. Povolenie využívať tento systém zatiaľ získal automobil iba na japonskom trhu, no v priebehu najbližších rokov sa určite dostane aj do Európy.
Štvrtá úroveň má stále svoje muchy
Autonómne vozidlá automobilky Toyota, ktoré v olympijskej dedine prevážali športovcov, disponujú až štvrtou úrovňou autonómneho riadenia. Toyota do prevádzky nasadila až 20 takýchto vozidiel a dozor nad ich jazdou vykonával operátor, ktorý bol schopný na diaľku prevziať kontrolu nad vozidlom.
Až doposiaľ zvládali tieto vozidlá všetky dopravné situácie bez najmenších komplikácií, no počas paralympijských hier sa jedno z vozidiel zrazilo so športovcom, ktorý bol zrakovo postihnutý.
Podľa vyjadrení automobilky vozidlo e-Palette prišlo ku križovatke v tvare T, kde ho následne operátor na diaľku otočil. Následne malo vozidlo v rýchlosti 1 až 2 km/h vraziť do nevidiaceho športovca.
NEPREHLIADNI
Nie elektrifikácia, ale autonómne riadenie bude revolúciou áut
Aj keď sa zdá zdá byť táto rýchlosť nízka, vozidlo je predsa len ťažšie ako človek a športovcovi tak spôsobilo ľahšie poranenia. Ten bol podľa informácií portálu Reuters prevezený do nemocnice na ošetrenie, po ktorom ho ihneď prepustili domov.
Aj tento incident tak dokazuje, že samoriadiace technológie majú ešte stále svoje muchy a v špecifických prípadoch môžu veľmi ťažko kooperovať s ľuďmi, najmä s tými, ktorí majú zrakové či iné postihnutie.
Rekciou automobilky bolo okamžité stiahnutie všetkých vozidiel z prevádzky. Športovci na paralympijských hrách si teraz budú musieť nájsť nový spôsob, ako sa budú presúvať v rámci komplexu. Automobilka zároveň spustila vyšetrovanie celého incidentu, okrem vyšetrovania v súčinnosti s tamojšou políciou spúšťa aj vlastné interné prešetrovanie.
Autonómne riadenie bude „gamechanger“
Mnohí považujú nástup elekromobility za najväčšiu revolúciu automobilového priemyslu za posledné desaťročia. Netreba však zabúdať, že veľké automobilky aktívne pracujú aj na technológiách autonómneho riadenia, ktoré podľa odborníkov prinesú skutočnú revolúciu v osobnej doprave.
„Táto zmena transformuje odvetvie viac, než elektromobily či elektrifikácia,“ vyjadril sa k téme autonómneho riadenia CEO Volkswagenu, Herbert Diess v rozhovore pre Bloomberg.
K plne autonómnej jazde je to ešte dlhá cesta
Za priekopníka v autonómnej jazde je považovaná práve Tesla, no ani najnovšia verzia „autopilota“, ktorý už zvláda jazdu bez zásahu vodiča takmer vo všetkých situáciách, ešte nie je licencovaná, aby ju vodič mohol používať bez dohľadu nad autom. Aj samotná automobilka neustále upozorňuje, že ich autopilot je stále v beta verzii a vodič tak musí dávať pozor a v prípade potreby prevziať riadenie.
Celkovo máme 6 úrovní autonómnosti. Tu je popis toho, čo musí auto na danej úrovni zvládnuť:
- Úroveň 0 – žiadni asistenti, všetky úlohy pri riadení vykonáva vodič
- Úroveň 1 – o riadenie sa stará vodič, auto však napríklad dokáže samo upravovať rýchlosť, alebo disponuje systémom udržiavania v jazdných pruhoch
- Úroveň 2 – auto už dokáže na krátky čas prevziať kontrolu nad riadením, vodič však musí byť neustále v pozore
- Úroveň 3 – na základe zvolenej trasy dokáže autopilot vykonávať všetky úkony miesto vodiča, vodič však musí neustále sledovať okolie a zasiahnuť v prípade núdze
- Úroveň 4 – systém je schopný plne autonómnej jazdy no v prípade krízovej situácie vozidlo zastaví a vodič nad ním preberá kontrolu
- Úroveň 5 – systém je schopný plne autonómnej jazdy, zvláda aj riešenie krízových situácií, vodič vo vozidle nie je potrebný
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
-
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
- Kritická situácia v Tesle. Musk začal hromadne vyhadzovať ľudí
-
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Leteckú nehodu v Martine vyšetruje polícia, začala trestné stíhanie
O2 pokrýva 5G sieťou už vyše 1200 lokalít na Slovensku
Masívny prepad giganta. Jeho čipy už takmer nikto nechce
Krajské zastupiteľstvo Košice odkleplo projekt vodíkového údolia
Aktuálne: Desivá nehoda na Slovensku. Pri Martine spadol vetroň
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené