„Elon Musk z Európy“: V Chorvátsku vyrába Mate Rimac najrýchlejšie elektromobily sveta, jeho firma je fenoménom
Elona Muska amerického podnikateľa a vizionára pozná snáď každý. Vlastní aerokozmickú firmu SpaceX a okrem iného je aj generálnym riaditeľom automobilky Tesla. Málokto však vie, že svojho „Elona Muska“ má aj Európa. Je ním Chorvát Mate Rimac, zakladateľ automobilovej značky Rimac Automobilli, ktorá neďaleko Záhrebu vyrába unikátne elektromobily.
Firmu začal budovať v garáži, spaľovák prerobil na elektromobil
Mate Rimac má len 32 rokov, no už teraz sa môže pochváliť viacerými úspechmi. Jeho spoločnosť sa totiž zaoberá okrem samotnej výroby elektromobilov aj vývojom rôznych komponentov, ktoré dodáva rôznym svetovým firmám pôsobiacich v automobilovom priemysle. Spomenúť môžeme napríklad Aston Martin, Renault, Koenigsegg, Jaguar či Brembo.
Rimac už ako malý chlapec sníval o tom, že postaví najrýchlejšie auto na svete. Už vo svojich 20 rokoch začal v garáži pracovať na prvom aute.
Svoje staré BMW E30 323i prerobil na pretekárske elektrické vozidlo. Týmto činom získal Rimac pozornosť médií a potenciálnych investorov a nakoniec aj značná časť finančných prostriedkov na založenie spoločnosti pochádzala od takzvaných „Angel“ investorov.
V roku 2009 vznikla spoločnosť Rimac Automobili a všetko nasvedčovalo tomu, že mladý Chorvát si tvrdo ide za svojim snom. V roku 2017 bola jeho firma spoločnosťou Ernst & Young Croatia vymenovaná za chorvátskeho podnikateľa roka a v roku 2018 získala vo firme 15,5 % podiel dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen, Porsche Engineering Group GmbH, aby vytvorila partnerstvo v oblasti elektrifikácie. Neskôr sa investorom stala aj skupina, ktorá zastrešuje kórejské automobilky Hyundai a Kia.
Rimac Automobili pôsobí v meste Sveta Nadelja neďaleko hlavného mesta Záhreb. Aj napriek tomu, že sa Mate v automobiloch vyzná, potreboval pre väčší úspech aj väčší tím. Preto neváhal a začal hľadať vhodných ľudí. Neskôr sa jeho tím začal rozširovať o odborníkov z oblastí robotiky či dizajnu.
Keď rýchle musí byť rýchlejšie
Vôbec prvé vozidlo bolo predstavené v roku 2014 na autosalóne vo Frankfurte. Išlo o elektromobil Rimac Concept One, v ktorom bolo zahrnutých až 24 patentovaných inovácií. Navyše z dôvodu nedostatku financií boli nútení takmer všetky časti elektromobilu vyrábať svojpomocne.
Concept One dokonca neskôr prešiel aj do sériovej výroby, pričom v tom čase išlo o najrýchlejší elektromobil na svete. Vozidlo vážilo len 1850 kg a poskytovalo výkon na úrovni 1088 konských síl. To zapríčinilo, že elektromobil bol schopný zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 2,8 sekundy.
Prvý kus Concept One bol dodaný v januári 2013 kupujúcemu zo Španielska. Výroba trvala štyri mesiace a doteraz nie je známe, za akú cenu sa model predal. Všetky ďalšie vyrobené kusy sa však predávali za 1,2 milióna dolárov. Ako by sa však mohlo zdať, Rimac nemal dôvod na radosť.
Jedným z investorov boli totiž aj ľudia z Abú Zabí, ktorí požadovali, aby sa výroba presunula do Spojených arabských Emirátov. S tým však Rimac nesúhlasil a prišiel tak o investíciu vo výške 4,5 milióna eur.
Výrobu ponechal v Chorvátsku a na ďalší chod si neváhal požičať v banke. Okrem toho získal ďalšie finančné prostriedky aj predajom patentov, o ktoré mali záujem najrôznejšie spoločnosti z automobilového priemyslu.
Značka Rimac začala posilňovať svoje postavenie na trhu predovšetkým prostredníctvom médií a za menej pozitívnych okolností. Preslávil ju totiž známy moderátor motoristickej relácie The Grand Tour, Richard Hammond, ktorý Concept One testoval.
Nehoda dostala Rimac do svetových médií
Na tom by nebolo nič zlé, keby sa s vozidlom nezrútil z kopca. Hammond z tejto havárie našťastie vyviazol živý, no podrobiť sa musel operácii, nakoľko si zlomil koleno. Okrem toho vozidlo vďaka batériám horelo ešte dlhých 5 dní.
Aj napriek nie príliš pozitívnemu príbehu sa po tejto situácii strhla mediálna lavína, ktorá mala za následok ešte väčší záujem o Rimac nielen zo strany samotných médií, ale aj investorov. Aj v tomto prípade tak platí, že všetko zlé je na niečo dobré.
V roku 2017 bol na autosalóne v Ženeve predstavený elektromobil Rimac Concept S, ktorý bol ľahší, ešte silnejší a aerodynamickejší. Poskytoval výkon až 1403 konských síl, čo umožňovalo zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 2,5 sekundy a dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 365 km/h.
Okrem toho na autosalóne spoločnosť oznámila aj založenie oficiálneho obchodného zastúpenia svojej značky v Európe, Severnej Amerike a na Strednom východe s predajcami vozidiel Manhattan, PACE Germany a AI Zarooni Group.
V roku 2018 Mate predstavil najnovší Rimac Concept Two. Z hľadiska sily ide o najväčšie monštrum – výkon vozidla je až 1914 koní, čo umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 412 km/h. Za zmienku stojí aj ďalšie číslo. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h toto vozidlo zvláda len za 1,9 sekundy, čo z neho robí jedno z najrýchlejších áut na svete. Aj preto sa nemožno čudovať, že sa ihneď predalo všetkých 150 kusov.
Výroba komponentov aj bicyklov
Rimac dokázal svoju firmu udržať finančne v zelených číslach nielen vďaka výrobe špičkových elektromobilov, ale najmä z dôvodu, že spolu so svojim tímom sústredili svoje zameranie aj na výrobu rôznych komponentov. Ako už bolo vyššie spomenuté, tak komponenty značky Rimac môžeme nájsť v rôznych vozidlách, okrem iného aj v známom Aston Martin Valkyrie.
Zaujímavosťou je, že Mate Rimac nevlastní ani jeden automobil jeho vlastnej značky, hoci hodnota jeho podielu má hodnotu niekoľko miliónov. Tvrdí, že ak by chcel jeden z automobilov vlastniť, musel by si ho kúpiť ako každý iný zákazník a na to momentálne finančné prostriedky nemá. Dúfa však, že si bude môcť ponechať aspoň koncept najnovšieho modelu Rimac Concept Two.
V súčasnosti má spoločnosť Rimac okolo 750 zamestnancov, vrátane sesterskej spoločnosti Greyp Bikes, ktorá sa špecializuje na výrobu vysoko výkonných elektrických bicyklov. Je pozoruhodné, že Rimac sa svojho sna nevzdal aj napriek mnohým prekážkam. Naopak, išiel tvrdo za svojim cieľom a aj naďalej vyrába svoje elektromobily v Chorvátsku. V krajine, ktorá je známa najmä prírodou a slnečnými plážami.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Prelomový objav v boji s Parkinsonovou chorobou: Vedci odhalili, ako toxické proteíny ničia bunky
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Nebezpečná aplikácia Slovákom kradne peniaze, kryptomeny aj údaje. Odborníci radia, čo robiť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP