Automobilky draho doplatia na regule EÚ s emisiami. Hore pôjdu aj ceny áut
Európska únia je pripravená naďalej prísne znižovať emisie automobilov prostredníctvom nových pravidiel, na ktoré však nie je pripravený takmer žiadny výrobca. Za prekročenie nariadení čakajú spoločnosti obrovské pokuty, ktoré sa môžu odraziť aj sa cene samotných áut. Automobilky budú musieť podľa analýzy PA Consulting zaplatiť za prekročenie emisných limitov až 14,5 miliardy eur. K splneniu nových pravidiel má najbližšie len 1 z nich.
Výrobcovia automobilov sa musia pripraviť na poriadne ťažké časy, teda aspoň väčšina z nich. EÚ totiž zaviedla nový emisný limit pre celú flotilu modelov konkrétnych značiek, ktoré musia spĺňať priemerné emisie 95 g CO2 na 1 km. To znamená, že všetky vozidlá, ktoré automobilka vyrába, musia mať v priemerne takýto emisný limit, inak spoločnosti hrozí mastná pokuta.
EÚ má na automobilky „bič“. Za prekročenie flotilových emisií zaplatia obrovské pokuty
Spaľovacie motory tak naďalej ostávajú tŕňom v oku EÚ, ktorá chce silou-mocou výrobcov prinútiť, aby začali myslieť ekologickejšie a znížili emisie svojich áut. Novú normu však momentálne nespĺňa ani jeden z nich, hoci najbližšie k dosiahnutiu cieľa je Toyota, ktorá chce v roku 2021 dosiahnuť priemerné flotilové emisie 95,1 g CO2/km. Ešte v roku 2018 mala automobilka tento priemer na 100,9 g CO2 na 1 km. Hoci teda zaznamenala v tomto smere veľké zlepšenie, pokuta ju aj tak neminie.
Nenechaj si ujsť
Šéf poprednej automobilky neprikladá elektromobilom veľkú váhu. Predčia ich iné automobily
Najhoršie spomedzi všetkých je na tom koncern Jaguar Land-Rover, ktorého autá dosahovali v roku 2018 emisný priemer flotily vozidiel až 151,5 g CO2 na kilometer, čo predstavuje oproti roku 2016 zhoršenie ešte o 1,5 g emisií. Ani vyhliadky do budúcnosti nie sú pre spoločnosť príliš ružové a v budúcom roku by mal tento priemer klesnúť na 135 g. Stále je však od limitu 95 g CO2 poriadne ďaleko. Veselé vyhliadky podľa tejto analýzy nemá v budúcnosti ani Mazda, Volvo, Honda, či koncern FCA (Fiat-Chrysler).
Pokuty za prekročenie flotilových emisií
[supsystic-tables id=162]
Podľa tohto prieskumu tak ani jeden výrobca automobilov v budúcom roku nebude spĺňať prísny limit 95 g CO2 na 1 km, a tak do kasy EÚ potečú stámiliónové a miliardové pokuty. Automobilky pritom zaplatia 95 € za každý 1 g CO2 nad limitom pri každom registrovanom vozidle. Najhoršie na tom bude Volkswagen, ktorý má podľa analýzy zaplatiť až 4,5 miliardy eur, čo predstavuje 1/3 ročného zisku automobilky. Horšie na tom bude koncern FCA, ktorý bude musieť zaplatiť síce nižšiu pokutu vo výške 2,46 miliardy eur, no ide až o polovicu ročného zisku spoločnosti.
Budúcnosť prinesie ešte prísnejšie normy
Existuje však riešenie, ako nový limit z dielne EÚ splniť, a to predávať viac elektromobilov alebo zdieľať elektrické platformy s ostatnými či vytvárať fúzie s inými výrobcami. Podľa analýzy musí každá automobilka predať až 2,5 miliónov kusov elektrických áut navyše, aby sa im podarilo dostať v budúcom roku do novej emisnej normy. Pomôcť v tomto smere môžu výrobcom aj vyššie predaje plug-in hybridov a obmedzenie produkcie a ponuky veľkých SUV vozidiel, ktorých v uplynulých rokoch pribudlo naozaj mnoho.
Zníženie emisií a cieľ pre rok 2021
[supsystic-tables id=163]
Hoci dnešná ponuka automobiliek zahŕňa viacero nízkoemisných modelov, stále to nie je dosť, aby sa výrobcovia pripravili na to, čo ich čaká o pár rokov. Už v roku 2025 má totiž priemer flotilových emisií klesnúť podľa plánov EÚ na 81 g CO2 na 1 km a o 5 rokov neskôr iba na 59 g CO2, pokiaľ sa berú do úvahy testy podľa NEDC. Pre porovnanie, v USA je na tento rok stanovený podľa testov FTP-75 emisný limit 125 g CO2 a do roku 2025 má toto číslo klesnúť na 99 g CO2. Pred výrobcami tak stoja poriadne ťažké časy a pokiaľ nezačnú mnohé automobilky urýchlene konať, môžu v budúcnosti na pripravované zmeny vážne doplatiť.
Automobilky sú v neistote
Obavy z týchto zásadných zmien majú mnohé spoločnosti. Výrobcovia jednoducho nie sú momentálne pripravení na tak zásadný skok v produkcii. Niektorí šéfovia automobiliek majú na vzniknutú situáciu odlišný názor ako EÚ a taktiež sa obávajú, čo sa stane s množstvom pracovníkov po prechode na výrobu elektromobilov, informoval Focus.
Nenechaj si ujsť
Mazda tvrdí, že len jedna konkrétna skupina elektromobilov je menej ekologická ako diesle
„Nemôžeme len tak mávnuť rukou nad tým, že u nás pracuje veľa ľudí, ktorí sa vážne obávajú o to, čo s nimi bude osobne,“ prezradil člen predstavenstva BMW Group, Peter Schwarzenbauer. „To, čo sa teraz deje, je brutálne. Vždy sme občas museli kráčať proti vetru, ale zakaždým tu boli možnosti, ako si uľaviť. Teraz sa ale celosvetovým fenoménom stal nepokoj,“ dodal Schwarzenbauer.
Automobilky začali medzi sebou aj intenzívnejšie spolupracovať, aby znížili náklady na vývoj a ďalšie výdavky pri nových technológiách. Spolupráca je väčšia a častejšia ako v minulosti, čo má byť podľa šéfa Mercedes-Benz „znakom transformácie v automobilovom priemysle“.
Francúzsko sa snaží s problémami vysporiadať po svojom
Vláda v tejto krajine totiž schválila zákon, ktorý poriadne zavarí výrobcom automobilom, ale tiež milovníkom veľkých SUV vozidiel. Podľa nového zákona vo Francúzsku platia sankcie za nadmerné emisie pri týchto autách, ktoré dosahujú výšku až 20 000 €, informoval Bloomberg. Podľa zákona, ktorý v krajine prijal parlament, budú vozidlá podliehať sankcii, ktorá sa zo súčasných 12 500 € pri emisiách oxidu uhličitého na úrovni 173 g/km zvýši až na 20 000 € pri 185 g/km.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
Veľké ambície skončili v zatratení. Japonská automobilka opúšťa kľúčový trh
Hyundai vylepšil svoju spaľovaciu beštiu. Kúpiť si ju budeš môcť aj ty, má skvostné vlastnosti
Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
POZOR: Nová dopravná značka mätie vodičov. Toto musíš spraviť, keď ju uvidíš
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Akcie v USA rastú. Nvidia a banky vedú trh do ziskov
Ničivá sila prírody udrela na Islande. Láva po výbuchu sopky narobila obrovské škody
Z Dunaja spravili laboratórium. Ryby vybavené vysielačkami prezradia viac, než čakáš
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené