Mazda bude ponúkať vo svojich nových a plne elektrických modeloch len 35,5 kWh batérie. Tvrdí, že automobily s väčšími batériami a dojazdom produkujú viac CO2 ako dieselové modely.

Nová Mazda MX-30 bude prvý plne elektrický crossover automobilky určený pre Európu, ktorého príchod na trh sa očakáva začiatkom roka 2020. Model MX-30 je postavený na platforme používanej crossoverom CX-30, no ponúkne športovejší vzhľad, zadné dvere otvárajúce sa smerom dozadu, uhladenú strechu a zúženú chvostovú siluetu.

Pod kapotou skrýva elektrický motor s výkonom 105 kW (143 koní) a krútiaci moment na úrovni 264 Nm. Cena na Slovensku začína v edícii First Edition na sume 34 400 €. Automobilka ale uvádza dojazd len na úrovni 200 km, ktorá vyplýva z 35.5 kWh batérie. Niektorým sa môže zdať takáto kapacita batérie smiešna, no Mazda ma opačný názor.

Japonci argumentujú emisiami a cieľovou skupinou zákazníkov

Ako informuje portál Electrek, Mazda má pre použitie menšej kapacity batérie svoje odôvodnenie. Christian Schultze, riaditeľ výskumného a vývojového centra automobilky v Európe, tvrdí, že celkové emisie CO2 35,5 kWh batérie crossoveru MX-30 sú porovnateľné s dieselovým motorom modelu Mazda 3.

Toto porovnanie zahŕňa celkové emisie CO2 pre použitie vozidla, ako aj výrobu a likvidáciu batérií. Schultze zároveň pre portál Automotive News povedal, že batéria s kapacitou 95 kWh by od prvého dňa mala podstatne vyššie emisie CO2. Bohužiaľ v tomto porovnaní už nezmieňuje alternatívu v podobe dieselového motora.

Mazda však poskytla infografiku, ktorá ukazuje porovnanie emisií CO2 pre 95 kWh batériu (zelená) a 35,5 kWh batériu (biela s červenou trendovou čiarou). Navyše tvrdí, že väčšia batéria nemá opodstatnenie, nakoľko jej mestskí a prímestskí zákazníci v Európe najazdia v priemere 40 km denne. Vodiči, ktorí požadujú väčší dojazd si podľa môžu zakúpiť model MX-30 s motorom rozširujúcim dojazd.

Zobraziť celú galériu (4)
Takto vyzerá 35,5 kWh batéria modelu MX-30. Zdroj: Mazda

Či tento argument obstojí, nateraz povedať nevieme. Faktom však zostáva, že pre zákazníkov na americkom trhu je kapacita batérie a dojazd Mazdy MX-30 smiešny. Napríklad aj taká Tesla už v minulosti plánovala zavedenie 40 kWh batérií, no nakoniec ich zmietla zo stola. Nakoniec až čas a predajné čísla ukážu, či Mazda použila na svoju obranu tie správne argumenty.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita