Hrozné výsledy: O koľko klesla hodnota elektromobilom a hybridom počas niekoľkých rokov?
Čo je z pohľadu investície horšie ako kúpa nového auta? Kúpa nového elektrického auta. Podľa nedávnej štúdie portálu iSeeCars môžme vidieť, ako tieto vozidlá takmer okamžite strácajú na svojej hodnote a po piatich rokoch je ich cena výrazne pod tou obstarávacou.
Hovorí sa, že kúpa nového auta je tou najhoršou investíciou, nakoľko len po odchode z predajne jeho hodnota automaticky klesne o niekoľko percent. V prípade elektromobilov je situácia ešte horšia. Tento záver však nie je až tak prekvapivý, nakoľko len veľmi málo ľudí sa odhodlá ku kúpe ojazdeného vozidla s elektrickým pohonom. A hoci ich trhová cena veľmi rýchlo klesá, aj tak je veľký problém s ich ďalším predajom. Najlacnejšie elektromobily na Slovensku si môžeš pozrieť tu.
Veľký cenový strašiak
Síce bol výskum vykonaný na území USA, avšak možno predpokladať, že situácia je veľmi podobná aj v iných krajinách vo svete, kde sa predávajú elektrické a hybridné vozidlá. Sledované obdobie bolo päť rokov, po ktorých uplynutí bola vyrátaná priemerná amortizácia jednotlivých modelov vozidiel.
V prípade vozidiel s hybridným pohonom je priemerná strata hodnoty na úrovni 56,7 % (priemer všetkých vozidiel akéhokoľvek typu je 49,6 %). Pod hranicu 50 % sa dostala len Toyota Prius c, pričom na opačnom konci skončil Lincoln MKZ Hybrid, ktorý v priebehu piatich rokoch stratí na hodnote až 67,2 %. Z vozidiel, ktoré sa dajú kúpiť na našom trhu, možno vyňať Lexus RX 450h, ktorého hodnota po 5 rokoch prevádzky klesne až o 59,1 %.

Oveľa horšie sú však na tom elektromobily, ktorých priemerná strata hodnoty v priebehu piatich rokov je až 67,1 %. Ide tak o najväčšiu hodnotu, aká bola nameraná spomedzi všetkých kategórií vozidiel. „Najlepšie“ dopadla Tesla Model S so stratou 61,5 %, pričom taký Nissan Leaf dopadol úplne katastrofálne a po piatich rokoch je jeho cena nižšia v priemere až o 71 %. Do pozornosti dávame aj zaujímavosti ohľadom poruchovosti elektromobilov Tesla, ktoré sú v niektorých prípadoch skutočne banálne.

Síce sa očakávalo, že elektrické a hybridné vozidlá na tom budú horšie, no zrejme nikto nepredpokladal, že na tom budú až tak zle. Dôvod je pritom jednoduchý. Pre potencionálnych záujemcov predstavuje kúpa ojazdeného elektrického vozidla veľký otáznik, nakoľko batérie podliehajú relatívne vyššiemu opotrebovaniu, než napríklad klasický motor. Ich výmena pritom predstavuje nemalé náklady, s ktorými by sa budúci majiteľ musel popasovať.
Aj z tohto pohľadu sú na tom lepšie hybridné vozidlá, ktoré síce majú taktiež batérie, no tie majú len podpornú funkciu pre klasický spaľovací motor, ktorý stále zastáva hlavnú funkciu a dokáže fungovať aj bez podpory elektromotora. Z hľadiska servisných nákladov sú však na tom elektromobily výrazne lepšie, čomu sme sa venovali aj v našom rozsiahlom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Transakčná daň končí. Živnostníkov čaká posledná platba

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Transakčná daň končí. Živnostníkov čaká posledná platba

