Štúdia s nečakanými prognózami: Do 2 rokov budú elektromobily lacnejšie ako spaľováky
Elektromobily sú v súčasnosti pomerne drahý špás, no za tento fakt môže jednak vývoj úplne nových technológií, ktoré sa pri elektromobilite využívajú a hlavne vysoké ceny batérií. Ako upozornil portál CarAndDriver, ceny elektromobilov by sa už ale do pár rokov mohli vyrovnať cenám bežných vozidiel so spaľovacími motormi.
Nebudeme si klamať, túha byť ekologický a jazdiť výhradne na energiu získanú z obnoviteľných zdrojov v súčasnosti niečo stojí. Nejde tak ani o cenu elektriny potrebnej na nabíjanie, ako o cenovky elektromobilov samotných. Tie sú stále oproti svojim náprotivkom so spaľovacími motormi drahšie, čo pochopiteľne odradí veľké množstvo záujemcov.
Predajom mierne napomáhajú dotácie od štátov, no tie nie sú nekonečné a častokrát sa vyčerpajú lusknutím prsta. Agentúra BloombergNEF však prišla so štúdiou, ktorá tvrdí, že už v roku 2023 by sa ceny elektromobilov v showroomoch mohli vyrovnať cenám áut so spaľovacími motormi.

Ako píše aj portál Futurism, do roku 2023 by sa mali rapídne znížiť ceny batérií, ktoré sú aktuálne najdrahším „špásom“ pri stavbe elektromobilu. V súčasnosti stojí 1 kWh batérie v priemere 112 €. Ak sa ale pozrieme spätne do minulosti, v roku 2010 stála 1 kWh neuveriteľných 900 €, čiže v priebehu 10 rokov sme v tomto smere zaznamenali obrovský cenový pokles.
Ten už v nasledujúcich rokoch nebude taký výrazný, no do dvoch až troch rokov by sme sa mali dostať na cenu okolo 80 € za 1 kWh kapacity batérie, čím by sa ceny elektromobilov mali dostať na úroveň spaľovákov a s prípadnými dotáciami by sa dokonca mali stať ešte oveľa atraktívnejšie na kúpu.

Nasledujúce roky to už bude iba lepšie a lepšie. Vývoj batérii neustále napreduje a agentúra BloombergNEF očakáva, že v roku 2030 by sme dokonca mohli dostať pod 50 € za 1 kWh, čím by sa stali elektromobily výrazne lacnejšie než klasické autá na fosílne palivá.
K dosiahnutiu tohto cieľa dopomôže aj integrácia polovodičových batérií do elektromobilov, ktorých výrobné náklady sú oproti súčasným batériám až o 40 % nižšie.
Tesla už so znižovaním cien batérií začala
Automobilka pri príležitosti Dňa batérií oficiálne predstavila svoju revolučnú technológiu výroby nových lítium-iónových článkov, ktoré pre ich veľkosť na úrovni 46 x 80 mm nazvala Tesla 4680. Túto technológiu si spoločnosť patentovala už pred pár mesiacmi a s jej uvedením na trh plánuje poriadne stlačiť priemernú cenu za 1 kWh.
Automobilka porovnávala svoju technológiu so súčasnými článkami, ktoré majú katódu, anódu a separátor zrolované dokopy a katódové a anódové pútka spájajúce elektródy s kolektorom. Uvoľňujúce sa elektróny tak musia prejsť všetkými vrstvami článku, aby sa dostali až do kolektora, čím sa zvyšuje odpor a prehrievanie článkov.
Muskova firma sa preto rozhodla spomínané pútka odstrániť a pokryť zrolované vrstvy vodivým materiálom. Elektróny vďaka tomu nemusia prechádzať zbytočne dlhú vzdialenosť, pretože sa do kolektora môžu dostať z ktorejkoľvek vrstvy. Gigant tak znížil celkové náklady na výrobu článkov a zároveň eliminoval problém s prehrievaním.

Továreň na výrobu batérií vyrastie aj u nás
Aj na Slovenku, konkréte vo Voderadoch, vyrastie továreň na výrobu batérií určených pre elektromobily. Stáť za ňou bude spoločnosť InoBat Auto a továreň bude pod jednou strechou kombinovať výrobu s výskumom a vývojom prototypov batériových článkov. Prvé zákazkové batérie opustia slovenskú továreň v roku 2021. Vo výskumnom vývojovom centre by malo vzniknúť 150 nových, vysokokvalifikovaných pracovných miest.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu

Zdražovanie 2026: Balíky budú od januára nákladnejšie, len jediná kuriérska spoločnosť cenník nemení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci prišli o peniaze, varujú pred mobilným operátorom: „Zákaznícka podpora nereaguje, infolinka nefunguje“
PREMIUMRealitný odborník: Očakávanie, že ceny budú rásť rýchlym tempom naveky, je mylné. Mladí chcú ešte stále vlastniť, nie platiť nájom (ROZHOVOR)

Len 1 z 10 Slovákov zvládne meganáročný kvíz z chémie. Otestuj sa, či by si z nej dnes zmaturoval

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu

