Štúdia s nečakanými prognózami: Do 2 rokov budú elektromobily lacnejšie ako spaľováky
Elektromobily sú v súčasnosti pomerne drahý špás, no za tento fakt môže jednak vývoj úplne nových technológií, ktoré sa pri elektromobilite využívajú a hlavne vysoké ceny batérií. Ako upozornil portál CarAndDriver, ceny elektromobilov by sa už ale do pár rokov mohli vyrovnať cenám bežných vozidiel so spaľovacími motormi.
Nebudeme si klamať, túha byť ekologický a jazdiť výhradne na energiu získanú z obnoviteľných zdrojov v súčasnosti niečo stojí. Nejde tak ani o cenu elektriny potrebnej na nabíjanie, ako o cenovky elektromobilov samotných. Tie sú stále oproti svojim náprotivkom so spaľovacími motormi drahšie, čo pochopiteľne odradí veľké množstvo záujemcov.
Predajom mierne napomáhajú dotácie od štátov, no tie nie sú nekonečné a častokrát sa vyčerpajú lusknutím prsta. Agentúra BloombergNEF však prišla so štúdiou, ktorá tvrdí, že už v roku 2023 by sa ceny elektromobilov v showroomoch mohli vyrovnať cenám áut so spaľovacími motormi.
Ako píše aj portál Futurism, do roku 2023 by sa mali rapídne znížiť ceny batérií, ktoré sú aktuálne najdrahším „špásom“ pri stavbe elektromobilu. V súčasnosti stojí 1 kWh batérie v priemere 112 €. Ak sa ale pozrieme spätne do minulosti, v roku 2010 stála 1 kWh neuveriteľných 900 €, čiže v priebehu 10 rokov sme v tomto smere zaznamenali obrovský cenový pokles.
Ten už v nasledujúcich rokoch nebude taký výrazný, no do dvoch až troch rokov by sme sa mali dostať na cenu okolo 80 € za 1 kWh kapacity batérie, čím by sa ceny elektromobilov mali dostať na úroveň spaľovákov a s prípadnými dotáciami by sa dokonca mali stať ešte oveľa atraktívnejšie na kúpu.
Nasledujúce roky to už bude iba lepšie a lepšie. Vývoj batérii neustále napreduje a agentúra BloombergNEF očakáva, že v roku 2030 by sme dokonca mohli dostať pod 50 € za 1 kWh, čím by sa stali elektromobily výrazne lacnejšie než klasické autá na fosílne palivá.
K dosiahnutiu tohto cieľa dopomôže aj integrácia polovodičových batérií do elektromobilov, ktorých výrobné náklady sú oproti súčasným batériám až o 40 % nižšie.
Tesla už so znižovaním cien batérií začala
Automobilka pri príležitosti Dňa batérií oficiálne predstavila svoju revolučnú technológiu výroby nových lítium-iónových článkov, ktoré pre ich veľkosť na úrovni 46 x 80 mm nazvala Tesla 4680. Túto technológiu si spoločnosť patentovala už pred pár mesiacmi a s jej uvedením na trh plánuje poriadne stlačiť priemernú cenu za 1 kWh.
Automobilka porovnávala svoju technológiu so súčasnými článkami, ktoré majú katódu, anódu a separátor zrolované dokopy a katódové a anódové pútka spájajúce elektródy s kolektorom. Uvoľňujúce sa elektróny tak musia prejsť všetkými vrstvami článku, aby sa dostali až do kolektora, čím sa zvyšuje odpor a prehrievanie článkov.
Muskova firma sa preto rozhodla spomínané pútka odstrániť a pokryť zrolované vrstvy vodivým materiálom. Elektróny vďaka tomu nemusia prechádzať zbytočne dlhú vzdialenosť, pretože sa do kolektora môžu dostať z ktorejkoľvek vrstvy. Gigant tak znížil celkové náklady na výrobu článkov a zároveň eliminoval problém s prehrievaním.
Továreň na výrobu batérií vyrastie aj u nás
Aj na Slovenku, konkréte vo Voderadoch, vyrastie továreň na výrobu batérií určených pre elektromobily. Stáť za ňou bude spoločnosť InoBat Auto a továreň bude pod jednou strechou kombinovať výrobu s výskumom a vývojom prototypov batériových článkov. Prvé zákazkové batérie opustia slovenskú továreň v roku 2021. Vo výskumnom vývojovom centre by malo vzniknúť 150 nových, vysokokvalifikovaných pracovných miest.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S elektromobilmi to myslia vážne. Automobilový gigant ohlásil rekordnú investíciu 16 miliárd eur
Najefektívnejší hybrid súčasnosti: Kórejci dali vozidlu budúcnosti unikátny pohon, môže ísť aj do vojny
100 km/h vo vzduchu a let na 40 minút. Lietajúca motorka bude v roku 2026 realitou, má zaujímavú cenu
O ich elektromobily je veľký záujem. Volvo predalo v Európe ohromný počet áut
Dojazd 600 km a úplne nový dizajn. Škoda odhalila masívne zmeny svojho obľúbeného elektromobilu (+FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Rýchlejšie sa vybíjajú a zlyhávajú im kľúčové komponenty. Tesla rieši závažný problém vozidiel
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- 100 km/h vo vzduchu a let na 40 minút. Lietajúca motorka bude v roku 2026 realitou, má zaujímavú cenu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Rýchlejšie sa vybíjajú a zlyhávajú im kľúčové komponenty. Tesla rieši závažný problém vozidiel
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- 100 km/h vo vzduchu a let na 40 minút. Lietajúca motorka bude v roku 2026 realitou, má zaujímavú cenu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
- Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
- Zaskočili celý svet. Trh elektromobilov si podmaňuje značka elektroniky, má agresívny plán na rok 2025
Ochrana, ktorá myslí za teba. Amazon ukázal pokročilé zariadenie, aké tu ešte nebolo
Apple chystá tajnú zbraň. Vyvíja aplikáciu, ktorú si okamžite zamiluješ
Vedci zistili, že uhlík z našich tiel putoval stovky tisíc svetelných rokov. Kam išiel?
Muskov Grok opúšťa platformu X. Umelá inteligencia dostane vlastnú aplikáciu, láka milióny používateľov
Fascinujúce a znepokojujúce zároveň. ChatGPT „podvádzal“, aby dosiahol cieľ v experimente
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené