Tesla má v súčasnosti problém so spustením výroby elektromobilov, písali sme o tom v tomto článku. Zamestnanci sa po koronakríze ešte stále z nejakého dôvodu nemôžu dostaviť do práce. Výskumné oddelenie Tesly však zrejme pracovalo najmä z domu, pretože v týchto dňoch si dala automobilka patentovať nové batériové články, píše portál Electrek.

Elon Musk o nových batériových článkoch navyše na Twitteri napísal, že sú „oveľa dôležitejšie ako sa zdá“. Tesla svoj vynález porovnáva so súčasnými článkami, keďže tie totiž používajú dizajn, pri ktorom sú katóda, anóda a separátor zrolované dokopy a majú katódové a anódové pútka spájajúce elektródy s kolektorom.

Elektróny, ktoré sa uvoľňujú pri elektrochemickej reakcii, musia prejsť všetkými vrstvami článku, aby sa dostali až do katódového a anódového pútka a až odtiaľ do kolektora. Kým sa však týmto spôsobom dostanú von, musia prejsť pomerne dlhú vzdialenosť. Priamo úmerne s touto vzdialenosťou však narastá odpor, čo sa prejavuje najmä prehrievaním článkov. Navyše, spomínané pútka sú doplnkové komponenty, ktoré zvyšujú celkové náklady na výrobu.

Takto vyzerá jeden z nákresov, ktorými Tesla vysvetľuje fungovanie svojho vynálezu. Tesla

Muskova firma sa rozhodla vyriešiť problém po svojom a vynašla novú technológiu, pomocou ktorej je možné vytvoriť článok bez súčasných obmedzení – z článku jednoducho tieto pútka odstránila. Elektróny sa ale nejakým spôsobom do kolektora potrebujú dostať, a tak Tesla pokryla zrolované vrstvy vodivým materiálom. Elektróny vďaka tomu nemusia prechádzať zbytočne dlhú vzdialenosť, pretože sa do kolektora môžu dostať z ktorejkoľvek vrstvy.

Tento patent tak nielenže zlacní výrobu článkov, ale výrazne tiež zefektívni ich fungovanie. Články budú môcť byť zároveň väčšie, pretože sa nebudú až tak prehrievať. Automobilka sa venuje vývoju batérií už dlhodobo, píše portál Interesting Engineering a v poslednom období si v tejto oblasti patentovala viaceré vynálezy.

Hovorí sa tiež o tajnom projekte „Roadrunner“, ktorý by v prípade úspechu mal Tesle umožniť vyrábať články vo veľkom. To by zároveň znamenalo výrazné zníženie cien elektromobilov a podľa niektorých by ceny mohli dokonca klesnúť až na úroveň porovnateľnú s autami využívajúcimi fosílne palivá, píše portál Benzinga.

Muskove slová na Twitteri k týmto novým článkom určite nie sú prázdnymi frázami, môžeme sa teda len nechať prekvapiť, čo má nachystané. Počas tohto mesiaca sa má totiž konať „Tesla Battery Day“, kde firma predstaví nové vynálezy.

Elektromobilita