Štát vyhlásil: Chceme ďalšie kolo dotácií na elektromobily, budúcnosť vidíme aj vo vodíku
Po odklade počas najväčšej pandémie koronavírusu sú v procese schvaľovania ďalšie žiadosti. Celkovo tak boli schválené dotácie na podporu kúpy elektromobilov a plug-in hybridov vo výške viac ako 2,7 milióna eur. Ďalší milión bude prerozdelený onedlho. Minister hospodárstva Richard Sulík vidí možnosť aj v ďalšom kole dotácií. Spolupracovať však chce aj na vývoji vodíkového pohonu pre batérie elektromobilov. Povedal to na nedávnej tlačovej konferencii.
Ministerstvo hospodárstva naďalej vypláca dotácie, ktoré získali úspešní žiadatelia. Prvé žiadosti boli schválené ešte v apríli, kedy dostalo peniaze na podporu kúpy elektromobilu a plug-in hybridu prvých 13 žiadateľov. Vtedy bolo prerozdelených 95 000 €, z čoho bolo 80 000 € určených na nákup elektromobilov. Stalo sa tak po pozastavení projektu kvôli koronavírusu.
Štát už schválil množstvo dotácií
V máji však boli neskôr schválené ďalšie žiadosti, kedy komisia priznala dotácie 127 žiadateľom, ktorým vyplatí celkovú sumu 1 096 000 €. Po tomto kole bol aktualizovaný zoznam žiadateľov, na ktorom sa objavilo ďalších 176 žiadostí čakajúcich na schválenie ministerstvom.

Z celkového množstva schválených dotácií žiadalo o podporu na nákup elektromobilu alebo plug-in hybridu 279 fyzických osôb a 61 právnických osôb. Celkovo 13 žiadostí nebolo podľa nového zoznamu schválených a 75 bolo stornovaných.
„Keďže sa uvoľnili doteraz vyčlenené finančné prostriedky na tieto neschválené a storno žiadosti, v súlade s podmienkami výzvy budú od júna oslovovaní ďalší žiadatelia zo zásobníka,“ vysvetlil štátny tajomník Karol Galek.
Prvé kolo prebehlo extrémne rýchlo, Sulík vidí možnosť pre ďalšie dotácie, no budúcnosť má byť ale vo vodíku
Pripomeňme len, že celková suma na podporu kúpy elektromobilov a plug-in hybridov bola 6 000 000 €. Prihlasovanie do systému pritom prebehlo ešte v závere decembra minulého roka, kedy po prvom nezdarenom kole, ktoré spôsobili údajné technické problémy, boli dotácie vyčerpané v priebehu necelých 4 minút.
Po schválení doterajších žiadostí však stále ostáva rozdeliť viac ako 3 milióny eur. Slovensko tak naďalej pokračuje vo vyplácaní dotácií, no Richard Sulík vidí priestor na ďalšiu podporou.
„Pracuje sa na tom. Dobehla tá podpora na elektroautá a hľadáme priestor ako…opäť ďalšiu,“ prezradil na tlačovej konferencii minister hospodárstva SR, Richard Sulík.
Vo svojom vyjadrení však informoval aj o tom, že budúcnosť má byť vodíková. Chce investovať do vývoja a spolupracovať s TUKE na vodíkovom pohone.
„Chcem ale rovno povedať, že poháňať elektromotory v autách s elektrickou energiou z bateriek nie je skutočne tá budúcnosť, ktorú chceme. Oveľa chytrejšie je poháňať elektromotory elektrinou, ktorá vznikne spaľovaním vodíka.
Tu treba ešte hodne skúmať. Je to oblasť, ktorej sa venujem. Čoskoro by sme mali zriadiť centrum pre výskum vodíka v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach,“ dodal vo svojom vyjadrení Richard Sulík.
Nižšie ceny batérií majú pomôcť predajom
Práve batérie sú totiž stále najdrahšou súčasťou v elektromobiloch. Kľúčovou zmenou je pritom zníženie ich ceny, ktorá by sa už do konca tohto roka mala dostať na úroveň približne 120 €/ kWh, čo je o 13 % menej ako pred rokom a až o 89 % menej ako pred 10 rokmi, informoval Bloomberg. Vývoj je však v tomto smere len pomalý.

Z dlhodobého hľadiska je ale budúcnosť v celku svetlá a ceny batérií by mali v priebehu najbližších rokov klesnúť, čím sa elektromobily môžu cenami vyrovnať aj klasickým autám. Už do 4 rokov by mala podľa správy Bloomberg New Energy Finance klesnúť cena batérií pod 90 €/ kWh.
Slovensko má slušnú sieť nabíjacích staníc. Zaviesť sa môžu aj nabíjacie tarify
Zníženie cien akumulátorov má teda prispieť k masovejším predajom elektrických áut. Problémom však stále môže byť ich nabíjanie. Mnohí vodiči môžu využívať len verejné nabíjanie stanice. Sieť staníc je na Slovensku v dobrom stave a rozširujú sa aj rýchlonabíjačky.
Dostupné sú rýchle nabíjačky Tesly, no spúšťajú sa aj ďalšie rýchlonabíjačky ako napríklad stanica od IONITY na čerpacej stanici Shell v Senci. Najväčšiu sieť nabíjačiek však na Slovensku prevádzkuje Greenway. Všetky nabíjacie stanice môžu vodiči elektromobilov nájsť aj na prehľadnom webe Nabky.com.

V tomto smere sa slovenské mestá a obce pomerne dobre adaptujú a využívajú financie na podporu výstavby takýchto nabíjacích miest. Slovenská asociácia pre elektromobilu však navrhuje, aby boli pri nabíjaní zavedené dynamické tarify, kvôli ktorým by bola cena nabíjania vyššia počas špičky a naopak nižšia pri menšom odbere zo siete, informoval o tom Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu v reportáži pre RTVS.
Majiteľov elektrických áut by pritom najviac potešili rýchle nabíjacie stanice, ktoré sú schopné dobiť batérie rýchlejšie ako štandardné pomalé nabíjačky. Situácia s elektromobilitou na Slovensku teda nie je stále ideálna, no vláda, ako aj firmy a energetické spoločnosti, naďalej pracujú na jej zlepšení.
Z krátkodobého hľadiska sa ale zásadnej zmeny zrejme nedočkáme. Na zlepšenie segmentu elektromobility v našej krajine je potrebných ešte niekoľko rokov.
Ďalšie články:
- Nemci sa snažia naštartovať ekonomiku. Dotácie na e-autá budú obrovské, peniaze ale dostaneš aj na spaľováky
- Francúzi ďalej navyšujú dotácie na elektromobily. V niektorých prípadoch preplatí štát neuveriteľnú sumu
- O 10 rokov má byť na slovenských cestách takmer 150 000 elektromobilov. Prezradili detaily veľkého plánu
- Poznáme mestá a obce, kde postavia nabíjačky pre elektromobily. Na zoznam pribudla nová obec
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Snehová búrka mieri na Európu. Slovensko pocíti jej prvé príznaky už o pár dní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

