Slovenská asociácia elektrických vozidiel (SEVA), zverejnila prostredníctvom tlačovej správy nové prognózy, ako by sa mohla vyvíjať elektromobilita na Slovensku počas nasledujúcich desaťročí.

SEVA vo svojej správe uvádza, že do roku 2025 pribudne na slovenských cestách celkovo 36 000 elektromobilov a do roku 2030 toto číslo narastie na celkový počet 141 000 elektrických áut. Tieto výsledky vychádzajú aj z najnovšej prognózy agentúry Bloomberg, ktorá odhaduje, že v roku 2025 bude celosvetovo až 10 % všetkých novoregistrovaných áut elektrických a tento podiel narastie v roku 2030 až na 28 %.

Plná elektrifikácia dopravy v Európskej únii bude dosiahnutá v prípade, že elektrinou bude poháňaných minimálne 90 % osobných áut, 70 % autobusov a 30 % vozidiel nákladnej dopravy. V prípade takéhoto podielu elektromobilov na našich cestách by to predstavovalo ročnú spotrebu elektriny v doprave okolo 35 % zo súčasnej výroby na Slovensku.

Okrem zníženia emisií však vzostup elektrifikácie dopravy značne prispeje k optimalizácii našej elektrickej sústavy, čo sa týka výroby, prenosu a distribúcie.

Zobraziť celú galériu (0)
Dávid Igaz / FonTech

V prípade plnej elektrifikácie na Slovensku by bolo vo vozidlách uskladnených približne 100 GWh energie, čo podľa SEVA predstavuje 28-násobok kapacity úschovy našej najväčšej prečerpávacej vodnej elektrárne Čierny Váh. Úložná kapacita v elektromobiloch tak bude predstavovať najvýznamnejší zdroj flexibility pre energetický systém na Slovensku.

Masívna elektrifikácia však nemá veľký zmysel bez novej legislatívy, ktorú je Slovenská republika povinná do konca roka 2020 prijať. Legislatíva predpokladá zavedenie dynamických cien elektriny. V praxi to znamená, že počas špičky bude elektrina drahšia a mimo nej neopak lacnejšia, aby boli majitelia elektromobilov motivovaní nabíjať svoje vozidlá práve vtedy, čím pomôžu stabilizovať odber zo siete.

SEVA preto odporúča zavedenie dvoch taríf, NN (nízkonapäťových) a VN (vysokonapäťových) sietí. NN tarifa by mala byť určená pre domácnosti a firmy, ktoré vlastnia elektromobil. Spolu s tarifou by mali prísť aj časovo optimalizované domáce nabíjacie boxy, ktoré odoberú energiu mimo špičky, čím vyrovnajú zaťaženie siete.

VN tarifa by mala byť určená na rozvoj verejnej nabíjacej infraštruktúry s výkonom nad 50 kWh, alebo na miestach, kde sa pokope nachádza niekoľko AC nabíjačiek. Tento segment je rovnako dôležité rozvíjať, pretože mnoho ľudí nemá možnosť nabíjať svoje elektromobily doma v garáži.

SEVA vo svojej tlačovej správe zverejnila aj niekoľko kľúčových vlastností, ktorými by mali obe tarify disponovať:

NN e-tarifa

  • Určená pre pre vlastníkov alebo nájomcov elektromobilov
  • Nulová variabilná časť za kWh
  • Alokácia 100 % nákladov na distribúciu elektriny do kapacitných platieb
  • Distribučná spoločnosť by mala mať povinnosť nainštalovať inteligentný elektromer pre každé odberné miesto s NN e-tarifou
  • Dĺžka najvýhodnejšej ceny NN e-tarify by bola minimálne 6 hodín v priebehu dňa
  • Dodávateľ elektriny by si mal možnosť zvoliť manažment časových pásiem
  • Komoditná časť NN e-tarify by nemala byť regulovaná

 VN e-tarifa

  •  Hradiť iba jeden zvýšený variabilný poplatok za distribúciu a straty (EUR/kWh)
  • Výšku poplatkov v jednozložkovej tarife je potrebné definovať tak, aby bola pre PDS výnosovo neutrálna
  • Odberné miesto by malo byť zriadené primárne pre pripojenie nabíjacej infraštruktúry

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita