Je tu revolúcia? Toyota predstavila batérie do elektromobilov nabité za 15 minút
Toyota vyvinula funkčný prototyp lítium-iónovej batérie s pevným elektrolytom. Nový typ batérie umožní omnoho väčší dojazd pri rovnakej veľkosti v porovnaní so súčasnými lítium-iónovými batériami. Japonská spoločnosť plánuje uviesť nové riešenie na trh v roku 2025. Nabitie priemerného elektrického vozidla potom bude trvať 15 minút.
Prvý elektrifikovaný automobil Prius Hybrid uviedla Toyota na trh pred 23 rokmi. Vo svojom programe nízkoemisných áut sa dlho sústredila na hybridné vozidlá (HEV), ako aj na autá poháňané palivovými článkami (FCEV). V posledných rokoch zahrnula do svojho programu aj elektromobily na batérie (BEV).
Po rýchlom rozhodnutí prišli aj rovnako rýchle kroky – japonský koncern intenzívne vyvíja softvér pre nové generácie automobilov. V spolupráci so Subaru vyvinula Toyota špeciálnu platformu pre elektromobily založenú na architektúre TNGA. Prvý výsledok tejto spolupráce, koncept elektrického crossoveru, predstavila v januári značka Subaru.
Súčasne Toyota investovala do výroby a vývoja batérií v spolupráci so spoločnosťou Panasonic a čínskym výrobcom batérií a elektromobilov BYD. Takisto zabezpečila dodávky lítia investíciami do austrálskej spoločnosti Orocobre.
Elektromobily Toyoty s hybridnou technológiou
Tento rok japonský koncern uviedol na trh prvé dva elektrické modely C-HR a IZOA. Za nimi bude onedlho nasledovať Lexus UX 300e a elektrické verzie PROACE a PROACE CITY. V poradí už čakajú ďalšie elektrické modely Toyoty – do roku 2025 ich bude desať, z čoho šesť modelov bude globálnych.
Za bleskovú ofenzívu Toyoty v oblasti BEV môže predovšetkým riadiaca jednotka PCU s vysoko spoľahlivým konvertorom, ktorý umožňuje použitie omnoho výkonnejšieho elektromotora ako je výkonnosť batérie. Znamená to, že Toyota používa vo svojich elektrifikovaných autách menšie a ľahšie batérie ako iní výrobcovia a pritom dosahuje rovnaký výkon.
Posvätný grál elektromobility
Dôležitou súčasťou prípravy sú batérie novej generácie, vďaka ktorým bude elektromobil rovnako funkčný ako autá so spaľovacím motorom. Ubezpečovanie, že 1,5 hodiny nabíjania batérie je krátky čas, neobstojí. Najmä pri predstave, že počas dlhej cesty odbočíme na stanicu, aby sme nabili batériu, zjedli obed a pri každej nabíjačke už čakajú aspoň tri autá.
Posvätným grálom elektromobility sa môže stať lítium-iónová batéria so stálym elektrolytom, na vývoji ktorej pracuje Toyota už niekoľko rokov. V rozhovore pre Automotive News sa viceprezident Toyoty Keiji Kaita vyjadril, že spoločnosť už vyvinula funkčný prototyp takejto batérie a jej úplné nabitie trvá 15 minút.
Vozidlo vybavené batériou mali predstaviť počas tohtoročných Olympijských hier v Tokiu, ktoré boli presunuté kvôli pandémii na rok 2021. Toyota, ktorá nemá vo zvyku uvádzať na trh výrobky bez dôkladného testovania, má v úmysle začať s predajom áut vybavených batériami so stálym elektrolytom až za päť rokov. Dovtedy musia Japonci zabezpečiť svojmu vynálezu bezpečnosť, trvanlivosť a odolnosť pri častom nabíjaní.
„Aby sme prekonali obmedzenia súčasného prototypu, testujeme rôzne konfigurácie anódy a iných materiálov. Snažíme sa viacerými spôsobmi odstrániť nedostatky, ktoré sa doteraz objavili,” povedal Keiji Kaita.
Batérie novej generácie
Lítium-iónové batérie so stálym elektrolytom sa nabíjajú rýchlejšie, zvyšujú dojazd elektromobilov a majú vyššiu hustotu energie ako v súčasnosti používané lítium-iónové batérie. Toyota skúma toto riešenie spolu s Panasonic. Vedci z oboch spoločností sa zameriavajú na síru ako aktívny elektródový materiál, ktorý uľahčí prenos iónov medzi elektródami. Ich úlohou je objaviť elektrolyt, ktorý sa nebude počas nabíjania a vybíjania deformovať.
Keiji Kaita zdôrazňuje, že ďalší prelom vo vývoji novej batérie môže byť výsledkom zmeny dizajnu alebo použitia nových materiálov. Takisto je potrebné vyriešiť problém so škálovateľnosťou, aby bolo možné spustiť hromadnú výrobu. Keď sa to podarí, čaká nás ďalšia revolúcia – nielen na trhu s hybridmi a elektromobilmi, ale aj v energetike a oblastiach mobilných zariadení a spotrebnej elektroniky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky

Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu

Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu

V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)

Slováci ešte nič rýchlejšie nevyrábali. Porsche predstavilo najsilnejší model vo svojej histórii, má 1 150 koní
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMZ komunistických panelákov sa budeme musieť vysťahovať, prichádza nová éra (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Záhada tinitusu: Nevysvetliteľný jav, aktívny iba počas špecifického stavu mozgu, dokáže umlčať nepríjemné zvuky v hlave

Európa vypracovala protinávrh k mierovému plánu. Štáty prichádzajú s vlastným riešením pre Ukrajinu

Hrozivý nález pred nákupným centrom. Bezvládne telo ženy ležalo v nákupnom košíku

Meteorológovia varujú pred návratom Beštie z východu. Zriedkavý jav môže priniesť do Európy sibírske mrazy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
Digitálna mena je na ceste, EÚ pokračuje v prelomovom projekte
Nokia stále žije, v USA ohlásila nové investície v hodnote niekoľkých miliárd
Vláda zakročí proti šíreniu nenávisti na internete, pripravuje nový zákon
200 krajín sa po dvoch týždňoch hádok zhodlo na osude fosílnych palív. Európa je sklamaná
Obľúbené sociálne siete čaká obrovská čistka. Radikálny zákon im prikazuje okamžite vymazať tisíce účtov
Slovensko sa pridalo k dôležitej iniciatíve. Ministerstvo investícií podpísalo novú strategickú deklaráciu
Odborník otvorene: Na kryptomenovom trhu vládne panika. Ide o najtemnejšie obdobie tohto roka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMZ komunistických panelákov sa budeme musieť vysťahovať, prichádza nová éra (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Záhada tinitusu: Nevysvetliteľný jav, aktívny iba počas špecifického stavu mozgu, dokáže umlčať nepríjemné zvuky v hlave

Európa vypracovala protinávrh k mierovému plánu. Štáty prichádzajú s vlastným riešením pre Ukrajinu

Hrozivý nález pred nákupným centrom. Bezvládne telo ženy ležalo v nákupnom košíku




