Karanténa a izolácia pred koronavírusom predstavuje pre mnohých ľudí paniku. Jedným z prejavov paniky je aj hromadné vykupovanie toaletného papiera. Čo však ľudí núti k takémuto kroku?

Aktuálna situácia ohľadom koronavírusu na Slovenku, ale aj v zahraničí, naháňa mnohým ľuďom strach a vyvoláva paniku. Výsledok tohto stavu môžeme v istých prípadoch pozorovať naprieč obchodmi, kde sa vo veľkom nakupujú zásoby a mizne predovšetkým jeden artikel, o ktorom by sme si to pred vypuknutím pandémie vírusu pravdepodobne nemysleli – toaletný papier.

Prečo toaletný papier?

Po vyhlásení rôznych opatrení naprieč rôznymi štátmi sme mohli byť svedkami preplnených obchodných reťazcov. Ľudia sa pred ohlasovanými izoláciami či karanténami snažili zásobiť, čo je pochopiteľné. Na prvé miesto ide jedlo a v prípade koronavírusu aj dezinfekčné prostriedky. No z regálov začal vo veľkom miznúť aj toaletný papier, ktorý je síce produktom dennej spotreby, no bez neho neumrieme ani nás neochráni pred vírusom.

Príznaky koronavírusu nezahŕňajú hnačky, a ak áno tak len veľmi zriedkavo (3,7%). Rovnako tak ide o komoditu, ktorá aj pri menšom množstve môže vydržať týždne. Toaletná hygiena sa dá riešiť aj inak, ak zoberieme do úvahy bidety, sprchy či iné náhrady za toaletný papier. Prečo tak táto komodita z obchodov tak rapídne mizne?

Strach, davová psychóza či pocit nenahraditeľnosti a znechutenia

Psychológovia sa tak na celú vec pozreli odborným okom a priniesli niekoľko zaujímavých vysvetlení:

  1. Cena a veľké baleniapodľa Dimitriosa Tsivrikosa, lektora spotrebiteľskej a obchodnej psychológie na univerzite College London, sa toaletný papier stal „ikonou“ hromadnej paniky:

    „V časoch neistoty ľudia vstupujú do panickej zóny, ktorá z nich robí iracionálnych a úplne neurotických. V iných katastrofických podmienkach, ako sú povodne, sa môžeme pripraviť, pretože vieme, koľko zásob potrebujeme, ale teraz tu máme vírus, o ktorom nič nevieme. Keď vstúpite do supermarketu, hľadáte hodnotu a veľké objemy,“ povedal Tsivrikos.

    Zároveň dodal a poznamenal, že ľudia sú priťahovaní veľkými baleniami, v ktorých je balený práve toaletný papier, keď chcú získať pocit kontroly. Jeho cena je zároveň nízka, čo ľuďom nebráni nakúpiť veľké množstvá.

  2. Sociálne médiá a strach – veľké balenia hrajú svoju úlohu aj v tomto prípade, pričom prof. Steven Taylor, autor knihy The Psychology Of Pandemics, pridáva k tomuto faktu aj pôsobenie sociálnych médií na ľudí:

    „Myslím, že [hromadné skupovanie toaletného papiera] pravdepodobne stojí na dramatických obrazoch zo sociálnych médií, “ pričom dodáva, že „balíčky sú dosť výrazné a v mysliach ľudí sa to spája so symbolom bezpečnosti. Ľudia cítia potrebu urobiť niečo, aby seba a svoju rodinu udržali v bezpečí, pretože čo iného môžu urobiť okrem umývania rúk a izolácie?“

    Sander van der Linden, odborný asistent sociálnej psychológie na univerzite v Cambridge, spája toto nakupovanie aj s pocitom strachu davovej psychózy:

    „Keď sú ľudia vystresovaní, ich zmýšľanie je obmedzené, takže sa pozerajú na to, čo robia ostatní ľudia. Ak sa zásobujú ostatní, vedie to k ich rovnakému správaniu. Ľudia vidia fotografie prázdnych políc a bez ohľadu na to, či je to racionálne, vysiela im to signál, že to majú robiť tiež.“

  3. Pocity znechutenia a nenahraditeľnosť – ďalšia teória, ktorú prof. Steven Taylor uviedol, je zakorenená v našej evolučnej averzii k veciam, ktoré nás znechucujú. V tomto prípade ide o vykonávanie veľkej potreby. Navyše, táto averzia sa zvyšuje, keď sa ľudia cítia ohrození infekciou:

    „Myslím si, že toto je jeden z dôvodov, prečo sa [ľudia] zamerali na toaletný papier, pretože je to prostriedok na zabránenie znechutenia.“

    Toaletný papier má prvotné – dokonca infantilné – asociácie spojené s tým, čo je pravdepodobne najmenej príjemnou funkciou tela, ktorému nás učili od batoľaťa. Psychologička Mary Alvordová tvrdí, že v konečnom dôsledku musíme všetci spať, jesť a vykonávať veľkú potrebu. Toaletný papier tak v nás vzbudzuje pocit nenahraditeľnosti.

Ako bolo spomenuté vyššie, vykupovanie toaletného papiera tak súvisí prevažne zo strachom, pocitom nenahraditeľnosti či ziskom hodnoty za prijateľnú cenu.

V tomto smere sa však netreba ničoho obávať. Zásoby toaletného papiera sú dostačujúce a obchodné reťazce ho postupne dopĺňajú. Jeho nadbytočné zásoby nemajú zmysel a navyše, v najhorších prípadoch sa hygiena dá zabezpečiť aj inak. Skúsme sa tak v tomto smere správať racionálne.

Pošli nám TIP na článok



Koronavírus