Našli Porsche záchranu spaľovákov? Nový 6-taktný motor dosahuje extrémne parametre
Známa nemecká automobilka Porsche, preslávená najmä športovými a luxusnými modelmi osobných áut, prichádza s prekvapivou novinkou, ktorá opäť obracia svoj chrbát pokračujúcej elektrifikácii, ktorej sa naplno chytili viaceré európske, americké a dokonca aj čínske automobilky. Ako ale informuje Motor1, Porsche miesto toho prichádza s obrovskou inováciou v oblasti spaľovacích motorov, ktorá má potenciál priniesť niekoľko zásadných výhod a možno o niečo predĺži život spaľovákov, ktorým hrozí koniec.
Netradičný 6-taktný cyklus
Prakticky všetky moderné automobily dnes používajú štvortaktné spaľovacie motory, ktoré sa dávno stali efektívnou normou s veľkým potenciálom. Porsche ale vyvíja šesťtaktný motor. V klasickom štvordobom motore pozostáva cyklus z nasávania, kompresie, zapálenie a výfuku, avšak v novom motore od Porsche sa má pred výfuk pridať ešte jedna kompresia a zapálenie.
Podľa nemeckej automobilky ide o 6 samostatných krokov, ktoré je možné rozdeliť do dvoch trojdobých cyklov. Takýto komplikovanejší cyklus má byť umožnení kľukovým hriadeľom rotujúcim na prstenci s dvomi koncentrickými kruhmi, pričom motor s takýmto systémom má priniesť menší pohyb piestov a prekvapivo vyššiu efektivitu a výkon napriek zdanlivej komplikovanosti.

Kým pri štvordobom motore tvorí len jeden z krokov výkon, v prípade šesťdobého tak robia dva kroky, vďaka čomu je pomer oveľa lepší a je zároveň dosiahnuté lepšie spálenie palivovej zmesi. Nevýhodou je oveľa komplexnejšie zariadenie a zatiaľ nie je jasné, či je takto komplikovaný motor dostatočne efektívnejší, aby mal nad klasickými štvordobými výhodu.
Zatiaľ čo šesťtaktné motory majú tendenciu byť zložitejšie, ponúkajú potenciálne výhody, ako je zvýšená tepelná účinnosť (45-50 % v porovnaní s 30 % u typických štvortaktných motorov) a znížené emisie.
Chápe realitu
Aj keď Porsche stále vyvíja spaľováky, firma si je vedomá toho, že sú elektromobily v mnohých ohľadoch lepšie. Prekvapivo sa ale Porsche rázne postavilo voči simulácii zvuku spaľovacieho motora, ktorú ponúkajú viaceré elektrické autá. Hyundai dokonca prišiel so simulovanou prevodovkou. „Prečo by sme mali robiť niečo horšie?“ vyjadril sa vývojový inžinier Porsche Lars Kern. Po testovaní Hyundai IONIQ 5 N Porsche verí, že „neexistuje dôvod na simuláciu toho, čo bolo v minulosti“.
Porsche sa spaľovákov nechce vzdať
Toto nie je rozhodne prvý prípad, kedy sa legendárne Porsche odmieta vzdať spaľovacích motorov napriek celosvetovému trendu. Spoločnosť v nedávnej minulosti prišla aj s plánmi na výrobu syntetického a uhlíkovo neutrálneho paliva, ktoré malo byť náhradou za klasické ropné produkty pre bežné spaľováky.
Kým z globálneho hľadiska je takéto palivo rozhodne lepšie ako ropné výroby, lokálne emisie a neefektivita sú stále problémom, kvôli ktorému je elektrický pohon jednoducho lepšou a efektívnejšou voľbou v dobe, keď celú planétu trápia zhoršujúce sa klimatické zmeny, ktoré v mnohých prípadoch pripravujú ľudí o život, živobytie alebo o strechu nad hlavou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európski experti testovali batérie 28 500 hybridov: Rozdiely medzi značkami sú obrovské, toto je kráľ

Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení

Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)

Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Do dôchodku odišiel v 36-tich rokoch. Dnes má 4 milióny a tvrdí, že mu na to stačili dva jednoduché kroky
PREMIUMMáš málo sledovateľov? Firmám to nevadí, môžeš zarábať tisícky aj bez nálepky influencer (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Hromadná zrážka na D1 ochromila dopravu. Cesta je plne prejazdná, treba však stále počítať so zdržaním

Rakovina pankreasu už nemusí byť rozsudkom smrti: Vedci objavili prelomový liek, testy priniesli prekvapivé výsledky

Evolúcia v priamom prenose: Tretina ľudí už má v ruke niečo navyše. Anatomická rarita sa stáva bežnou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
OFICIÁLNE: Ryanair mení spôsob nastupovania do lietadiel, cestujúci budú potrebovať aplikáciu
Zrážke vlakov pri Pezinku sa dalo predísť. Odborníci vidia problém v inštalácii kľúčovej technológie
Klimatická kríza núti milióny ľudí urobiť nepríjemnú vec. Experti varujú pred začarovaným kruhom
Raketa najväčšieho konkurenta Elona Muska neodštartovala. Dôvod je pragmatický
Toto sú najväčší znečisťovatelia planéty, ale fabriky to nie sú. Nová štúdia odhalila šokujúcu pravdu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Do dôchodku odišiel v 36-tich rokoch. Dnes má 4 milióny a tvrdí, že mu na to stačili dva jednoduché kroky
PREMIUMMáš málo sledovateľov? Firmám to nevadí, môžeš zarábať tisícky aj bez nálepky influencer (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

Hromadná zrážka na D1 ochromila dopravu. Cesta je plne prejazdná, treba však stále počítať so zdržaním

Rakovina pankreasu už nemusí byť rozsudkom smrti: Vedci objavili prelomový liek, testy priniesli prekvapivé výsledky

