Známa nemecká automobilka Porsche, preslávená najmä športovými a luxusnými modelmi osobných áut, prichádza s prekvapivou novinkou, ktorá opäť obracia svoj chrbát pokračujúcej elektrifikácii, ktorej sa naplno chytili viaceré európske, americké a dokonca aj čínske automobilky. Ako ale informuje Motor1, Porsche miesto toho prichádza s obrovskou inováciou v oblasti spaľovacích motorov, ktorá má potenciál priniesť niekoľko zásadných výhod a možno o niečo predĺži život spaľovákov, ktorým hrozí koniec.

Netradičný 6-taktný cyklus

Prakticky všetky moderné automobily dnes používajú štvortaktné spaľovacie motory, ktoré sa dávno stali efektívnou normou s veľkým potenciálom. Porsche ale vyvíja šesťtaktný motor. V klasickom štvordobom motore pozostáva cyklus z nasávania, kompresie, zapálenie a výfuku, avšak v novom motore od Porsche sa má pred výfuk pridať ešte jedna kompresia a zapálenie.

Podľa nemeckej automobilky ide o 6 samostatných krokov, ktoré je možné rozdeliť do dvoch trojdobých cyklov. Takýto komplikovanejší cyklus má byť umožnení kľukovým hriadeľom rotujúcim na prstenci s dvomi koncentrickými kruhmi, pričom motor s takýmto systémom má priniesť menší pohyb piestov a prekvapivo vyššiu efektivitu a výkon napriek zdanlivej komplikovanosti.

Porsche

Kým pri štvordobom motore tvorí len jeden z krokov výkon, v prípade šesťdobého tak robia dva kroky, vďaka čomu je pomer oveľa lepší a je zároveň dosiahnuté lepšie spálenie palivovej zmesi. Nevýhodou je oveľa komplexnejšie zariadenie a zatiaľ nie je jasné, či je takto komplikovaný motor dostatočne efektívnejší, aby mal nad klasickými štvordobými výhodu.

Zatiaľ čo šesťtaktné motory majú tendenciu byť zložitejšie, ponúkajú potenciálne výhody, ako je zvýšená tepelná účinnosť (45-50 % v porovnaní s 30 % u typických štvortaktných motorov) a znížené emisie.

Chápe realitu

Aj keď Porsche stále vyvíja spaľováky, firma si je vedomá toho, že sú elektromobily v mnohých ohľadoch lepšie. Prekvapivo sa ale Porsche rázne postavilo voči simulácii zvuku spaľovacieho motora, ktorú ponúkajú viaceré elektrické autá. Hyundai dokonca prišiel so simulovanou prevodovkou. „Prečo by sme mali robiť niečo horšie?“ vyjadril sa vývojový inžinier Porsche Lars Kern. Po testovaní Hyundai IONIQ 5 N Porsche verí, že „neexistuje dôvod na simuláciu toho, čo bolo v minulosti“.

Porsche sa spaľovákov nechce vzdať

Toto nie je rozhodne prvý prípad, kedy sa legendárne Porsche odmieta vzdať spaľovacích motorov napriek celosvetovému trendu. Spoločnosť v nedávnej minulosti prišla aj s plánmi na výrobu syntetického a uhlíkovo neutrálneho paliva, ktoré malo byť náhradou za klasické ropné produkty pre bežné spaľováky.

Kým z globálneho hľadiska je takéto palivo rozhodne lepšie ako ropné výroby, lokálne emisie a neefektivita sú stále problémom, kvôli ktorému je elektrický pohon jednoducho lepšou a efektívnejšou voľbou v dobe, keď celú planétu trápia zhoršujúce sa klimatické zmeny, ktoré v mnohých prípadoch pripravujú ľudí o život, živobytie alebo o strechu nad hlavou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú