Našli Porsche záchranu spaľovákov? Nový 6-taktný motor dosahuje extrémne parametre
Známa nemecká automobilka Porsche, preslávená najmä športovými a luxusnými modelmi osobných áut, prichádza s prekvapivou novinkou, ktorá opäť obracia svoj chrbát pokračujúcej elektrifikácii, ktorej sa naplno chytili viaceré európske, americké a dokonca aj čínske automobilky. Ako ale informuje Motor1, Porsche miesto toho prichádza s obrovskou inováciou v oblasti spaľovacích motorov, ktorá má potenciál priniesť niekoľko zásadných výhod a možno o niečo predĺži život spaľovákov, ktorým hrozí koniec.
Netradičný 6-taktný cyklus
Prakticky všetky moderné automobily dnes používajú štvortaktné spaľovacie motory, ktoré sa dávno stali efektívnou normou s veľkým potenciálom. Porsche ale vyvíja šesťtaktný motor. V klasickom štvordobom motore pozostáva cyklus z nasávania, kompresie, zapálenie a výfuku, avšak v novom motore od Porsche sa má pred výfuk pridať ešte jedna kompresia a zapálenie.
Podľa nemeckej automobilky ide o 6 samostatných krokov, ktoré je možné rozdeliť do dvoch trojdobých cyklov. Takýto komplikovanejší cyklus má byť umožnení kľukovým hriadeľom rotujúcim na prstenci s dvomi koncentrickými kruhmi, pričom motor s takýmto systémom má priniesť menší pohyb piestov a prekvapivo vyššiu efektivitu a výkon napriek zdanlivej komplikovanosti.

Kým pri štvordobom motore tvorí len jeden z krokov výkon, v prípade šesťdobého tak robia dva kroky, vďaka čomu je pomer oveľa lepší a je zároveň dosiahnuté lepšie spálenie palivovej zmesi. Nevýhodou je oveľa komplexnejšie zariadenie a zatiaľ nie je jasné, či je takto komplikovaný motor dostatočne efektívnejší, aby mal nad klasickými štvordobými výhodu.
Zatiaľ čo šesťtaktné motory majú tendenciu byť zložitejšie, ponúkajú potenciálne výhody, ako je zvýšená tepelná účinnosť (45-50 % v porovnaní s 30 % u typických štvortaktných motorov) a znížené emisie.
Chápe realitu
Aj keď Porsche stále vyvíja spaľováky, firma si je vedomá toho, že sú elektromobily v mnohých ohľadoch lepšie. Prekvapivo sa ale Porsche rázne postavilo voči simulácii zvuku spaľovacieho motora, ktorú ponúkajú viaceré elektrické autá. Hyundai dokonca prišiel so simulovanou prevodovkou. „Prečo by sme mali robiť niečo horšie?“ vyjadril sa vývojový inžinier Porsche Lars Kern. Po testovaní Hyundai IONIQ 5 N Porsche verí, že „neexistuje dôvod na simuláciu toho, čo bolo v minulosti“.
Porsche sa spaľovákov nechce vzdať
Toto nie je rozhodne prvý prípad, kedy sa legendárne Porsche odmieta vzdať spaľovacích motorov napriek celosvetovému trendu. Spoločnosť v nedávnej minulosti prišla aj s plánmi na výrobu syntetického a uhlíkovo neutrálneho paliva, ktoré malo byť náhradou za klasické ropné produkty pre bežné spaľováky.
Kým z globálneho hľadiska je takéto palivo rozhodne lepšie ako ropné výroby, lokálne emisie a neefektivita sú stále problémom, kvôli ktorému je elektrický pohon jednoducho lepšou a efektívnejšou voľbou v dobe, keď celú planétu trápia zhoršujúce sa klimatické zmeny, ktoré v mnohých prípadoch pripravujú ľudí o život, živobytie alebo o strechu nad hlavou.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
