Nemecké mesto nakúpilo desiatky vodíkových taxíkov. Pri priamom porovnaní s elektromobilmi veľmi zlyhávajú
Japonská automobilka Toyota a taxislužba Best Taxi sprístupnili cestujúcim v Hamburgu 25 áut Toyota Mirai druhej generácie s nulovými emisiami. Do roku 2025 budú všetky taxíky v tomto meste bez emisií.
Nákup ekologických taxi dotuje mesto
Flotila sedanov bola financovaná z dotácie mesta Hamburg v rámci projektu Taxíky budúcnosti, ktorého cieľom je do konca roku 2024 nahradiť všetky taxíky premávajúce v meste za autá s nulovými emisiami. Tento projekt sa začal v apríli 2021, keď sa po meste pohybovalo iba 5 bezemisných vozidiel.
Dodnes získalo taxikársku licenciu celkom 350 elektromobilov, z toho 25 kusov Toyoty Mirai na vodíkový pohon. Hamburské úrady zriadili samostatný fond, z ktorého sa nakúpi celkovo 460 batériových a vodíkových elektromobilov vrátane 60 áut prispôsobených na prepravu osôb na invalidnom vozíku.
Prevádzka vodíkového auta je nákladnejšia
Využívanie vodíkového auta v rámci mestskej taxislužby je pri súčasnom stave infraštruktúry plniacich vodíkových staníc asi jediným rozumným pôsobiskom. Sieť vodíkových čerpačiek je totiž veľmi riedka a väčšinou sa takéto projekty budujú práve v okolí veľkých európskych metropol. Napríklad v Hamburgu sa podľa dát H2 Live sú aktuálne v Hamburgu otvorené 4 vodíkové stanice, pričom jedna z nich hlási technickú poruchu.
Kilogram vodíka sa tu predáva za 13,85 €. Toyota Mirai v reálnych podmienkach spotrebuje v tom najlepšom prípade 1 kg vodíka na 100 km, čiže 100 km jazdy týmto autom stojí takmer 14 €. V prípade nabíjania batériového elektromobilu by prevádzka na 100 km stála podstatne menej. Ceny za nabíjanie v Nemecku sa pohybujú od 35 centov do 60 centov za 1 kWh. Pri priemernej mestskej spotrebe 20 kWh/100 km by za 100 km jazdi elektromobilom zaplatili od 7 € do 12 €.
Aj naďalej navyše platí, že prevádzka vodíkového auta je iba vtedy úplne bezemisná, ak sa auto tankuje zeleným vodíkom, ktorý sa vyrába z elektrolýzou. Najčastejšie však používame takzvaný sivý vodík, ktorý sa získava pri spracovaní ropy a plynu.
Batériový elektromobil je stále výhodnejší
V súčasnosti aj naďalej platí, že prevádzka batériového elektromobilu je efektívnejšia a to z ekonomického aj ekologického hľadiska. Dokazuje to aj prípad, v ktorom sme sa venovali v samostatnom článku a ktorý sa týkal otvorenia novej vodíkovej plniacej stanice v Česku.
Nová vodíková plniaca stanica stála 130 miliónov českých korún (5,49 milióna eur). Stanica dokáže za 24 hodín obslúžiť maximálne 15 vodíkových áut, čo nie je zrovna najviac.
Bežná rýchlonabíjacia stanica na elektromobil dokáže vozidlo doplna nabiť za 30 minút či nanajvýš hodinu. V každom prípade dokáže bežná rýchlonabíjačka denne obslúžiť dvojnásobný počet elektromobilov než vodíková stanica v Prahe.
Zásadný rozdiel je však v cene. Lukas Hatas, prezident českej asociácie elektromobilistov, v komentároch pod príspevkom k otvoreniu plniacej stanice uviedol, že za rovnakú cenu, teda takmer 5,5 milióna eur, by sa dalo postaviť 100 nabíjacích staníc s výkonom 150 kW, ktoré by dokázali obslúžiť až 25 000 elektromobilov.
Rovnaká suma by tiež vystačila na vybudovanie 3 000 pomalších nabíjačiek na parkoviskách pred sídliskami, ktoré by obslúžili až 30 000 elektromobilov. Kapacita jednej takejto vodíkovej stanice vystačí na zhruba 200 vodíkových áut, nakoľko sa predpokladá, že vodíkové auto netankuje každý deň rovnako, ako sa každý deň nenabíja ani elektromobil.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rakovina pred ňou ustupuje. Štipľavá zelenina z kuchyne Slovákov zbavuje telo škodlivín
Slovensko hlási prvý prípad nakazenia: Nebezpečná infekcia odolná liekom sa šíri Európou
KVÍZ: 90 % ľudí pohorí už na prvej otázke. Dokáž, že poznáš výroky slávnych Slovákov
Vodičom hrozí pokuta až 1 050 eur. Slovensko otvorí najdlhší tunel a pridá nové platené úseky (PREHĽAD)
TOP 5 luxusných áut na slovenských bazároch do 10 000 eur: Vybrali sme to najlepšie na trhu (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- 2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP