Nemecké mesto nakúpilo desiatky vodíkových taxíkov. Pri priamom porovnaní s elektromobilmi veľmi zlyhávajú
Japonská automobilka Toyota a taxislužba Best Taxi sprístupnili cestujúcim v Hamburgu 25 áut Toyota Mirai druhej generácie s nulovými emisiami. Do roku 2025 budú všetky taxíky v tomto meste bez emisií.
Nákup ekologických taxi dotuje mesto
Flotila sedanov bola financovaná z dotácie mesta Hamburg v rámci projektu Taxíky budúcnosti, ktorého cieľom je do konca roku 2024 nahradiť všetky taxíky premávajúce v meste za autá s nulovými emisiami. Tento projekt sa začal v apríli 2021, keď sa po meste pohybovalo iba 5 bezemisných vozidiel.
Dodnes získalo taxikársku licenciu celkom 350 elektromobilov, z toho 25 kusov Toyoty Mirai na vodíkový pohon. Hamburské úrady zriadili samostatný fond, z ktorého sa nakúpi celkovo 460 batériových a vodíkových elektromobilov vrátane 60 áut prispôsobených na prepravu osôb na invalidnom vozíku.
Prevádzka vodíkového auta je nákladnejšia
Využívanie vodíkového auta v rámci mestskej taxislužby je pri súčasnom stave infraštruktúry plniacich vodíkových staníc asi jediným rozumným pôsobiskom. Sieť vodíkových čerpačiek je totiž veľmi riedka a väčšinou sa takéto projekty budujú práve v okolí veľkých európskych metropol. Napríklad v Hamburgu sa podľa dát H2 Live sú aktuálne v Hamburgu otvorené 4 vodíkové stanice, pričom jedna z nich hlási technickú poruchu.
Kilogram vodíka sa tu predáva za 13,85 €. Toyota Mirai v reálnych podmienkach spotrebuje v tom najlepšom prípade 1 kg vodíka na 100 km, čiže 100 km jazdy týmto autom stojí takmer 14 €. V prípade nabíjania batériového elektromobilu by prevádzka na 100 km stála podstatne menej. Ceny za nabíjanie v Nemecku sa pohybujú od 35 centov do 60 centov za 1 kWh. Pri priemernej mestskej spotrebe 20 kWh/100 km by za 100 km jazdi elektromobilom zaplatili od 7 € do 12 €.
Aj naďalej navyše platí, že prevádzka vodíkového auta je iba vtedy úplne bezemisná, ak sa auto tankuje zeleným vodíkom, ktorý sa vyrába z elektrolýzou. Najčastejšie však používame takzvaný sivý vodík, ktorý sa získava pri spracovaní ropy a plynu.
Batériový elektromobil je stále výhodnejší
V súčasnosti aj naďalej platí, že prevádzka batériového elektromobilu je efektívnejšia a to z ekonomického aj ekologického hľadiska. Dokazuje to aj prípad, v ktorom sme sa venovali v samostatnom článku a ktorý sa týkal otvorenia novej vodíkovej plniacej stanice v Česku.
Nová vodíková plniaca stanica stála 130 miliónov českých korún (5,49 milióna eur). Stanica dokáže za 24 hodín obslúžiť maximálne 15 vodíkových áut, čo nie je zrovna najviac.
Bežná rýchlonabíjacia stanica na elektromobil dokáže vozidlo doplna nabiť za 30 minút či nanajvýš hodinu. V každom prípade dokáže bežná rýchlonabíjačka denne obslúžiť dvojnásobný počet elektromobilov než vodíková stanica v Prahe.

Zásadný rozdiel je však v cene. Lukas Hatas, prezident českej asociácie elektromobilistov, v komentároch pod príspevkom k otvoreniu plniacej stanice uviedol, že za rovnakú cenu, teda takmer 5,5 milióna eur, by sa dalo postaviť 100 nabíjacích staníc s výkonom 150 kW, ktoré by dokázali obslúžiť až 25 000 elektromobilov.
Rovnaká suma by tiež vystačila na vybudovanie 3 000 pomalších nabíjačiek na parkoviskách pred sídliskami, ktoré by obslúžili až 30 000 elektromobilov. Kapacita jednej takejto vodíkovej stanice vystačí na zhruba 200 vodíkových áut, nakoľko sa predpokladá, že vodíkové auto netankuje každý deň rovnako, ako sa každý deň nenabíja ani elektromobil.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

ŠÚKL sťahuje z trhu dôležité antibiotikum. Zdravotnícke zariadenia ho musia vrátiť
PREMIUMBankové podvody na Slovensku vyleteli o 500 %. Zmanipulované obete prichádzajú o svoje úspory

Obľúbená funkcia v mobile sa v zahraničí stáva nelegálnou. Jej používanie ťa môže stáť mastnú pokutu

Len 1 z 10 Slovákov zvládne tento geografický kvíz bez jedinej chyby: Otestuj svoje znalosti

Jeden šport pridáva takmer 10 rokov života. Expert na modré zóny odhalil rebríček najlepších pohybových aktivít
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
Európsky spojenec Ukrajiny jej bude vyrábať desiatky tisíc kusov dôležitých zbraní ročne
Ziskovosť nemeckých automobiliek sa drasticky prepadla. Náklady a elektromobilita menia ekonomiku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

ŠÚKL sťahuje z trhu dôležité antibiotikum. Zdravotnícke zariadenia ho musia vrátiť
PREMIUMBankové podvody na Slovensku vyleteli o 500 %. Zmanipulované obete prichádzajú o svoje úspory

Obľúbená funkcia v mobile sa v zahraničí stáva nelegálnou. Jej používanie ťa môže stáť mastnú pokutu

Len 1 z 10 Slovákov zvládne tento geografický kvíz bez jedinej chyby: Otestuj svoje znalosti

