Nemecké mesto nakúpilo desiatky vodíkových taxíkov. Pri priamom porovnaní s elektromobilmi veľmi zlyhávajú
Japonská automobilka Toyota a taxislužba Best Taxi sprístupnili cestujúcim v Hamburgu 25 áut Toyota Mirai druhej generácie s nulovými emisiami. Do roku 2025 budú všetky taxíky v tomto meste bez emisií.
Nákup ekologických taxi dotuje mesto
Flotila sedanov bola financovaná z dotácie mesta Hamburg v rámci projektu Taxíky budúcnosti, ktorého cieľom je do konca roku 2024 nahradiť všetky taxíky premávajúce v meste za autá s nulovými emisiami. Tento projekt sa začal v apríli 2021, keď sa po meste pohybovalo iba 5 bezemisných vozidiel.
Dodnes získalo taxikársku licenciu celkom 350 elektromobilov, z toho 25 kusov Toyoty Mirai na vodíkový pohon. Hamburské úrady zriadili samostatný fond, z ktorého sa nakúpi celkovo 460 batériových a vodíkových elektromobilov vrátane 60 áut prispôsobených na prepravu osôb na invalidnom vozíku.
Prevádzka vodíkového auta je nákladnejšia
Využívanie vodíkového auta v rámci mestskej taxislužby je pri súčasnom stave infraštruktúry plniacich vodíkových staníc asi jediným rozumným pôsobiskom. Sieť vodíkových čerpačiek je totiž veľmi riedka a väčšinou sa takéto projekty budujú práve v okolí veľkých európskych metropol. Napríklad v Hamburgu sa podľa dát H2 Live sú aktuálne v Hamburgu otvorené 4 vodíkové stanice, pričom jedna z nich hlási technickú poruchu.
Kilogram vodíka sa tu predáva za 13,85 €. Toyota Mirai v reálnych podmienkach spotrebuje v tom najlepšom prípade 1 kg vodíka na 100 km, čiže 100 km jazdy týmto autom stojí takmer 14 €. V prípade nabíjania batériového elektromobilu by prevádzka na 100 km stála podstatne menej. Ceny za nabíjanie v Nemecku sa pohybujú od 35 centov do 60 centov za 1 kWh. Pri priemernej mestskej spotrebe 20 kWh/100 km by za 100 km jazdi elektromobilom zaplatili od 7 € do 12 €.
Aj naďalej navyše platí, že prevádzka vodíkového auta je iba vtedy úplne bezemisná, ak sa auto tankuje zeleným vodíkom, ktorý sa vyrába z elektrolýzou. Najčastejšie však používame takzvaný sivý vodík, ktorý sa získava pri spracovaní ropy a plynu.
Batériový elektromobil je stále výhodnejší
V súčasnosti aj naďalej platí, že prevádzka batériového elektromobilu je efektívnejšia a to z ekonomického aj ekologického hľadiska. Dokazuje to aj prípad, v ktorom sme sa venovali v samostatnom článku a ktorý sa týkal otvorenia novej vodíkovej plniacej stanice v Česku.
Nová vodíková plniaca stanica stála 130 miliónov českých korún (5,49 milióna eur). Stanica dokáže za 24 hodín obslúžiť maximálne 15 vodíkových áut, čo nie je zrovna najviac.
Bežná rýchlonabíjacia stanica na elektromobil dokáže vozidlo doplna nabiť za 30 minút či nanajvýš hodinu. V každom prípade dokáže bežná rýchlonabíjačka denne obslúžiť dvojnásobný počet elektromobilov než vodíková stanica v Prahe.
Zásadný rozdiel je však v cene. Lukas Hatas, prezident českej asociácie elektromobilistov, v komentároch pod príspevkom k otvoreniu plniacej stanice uviedol, že za rovnakú cenu, teda takmer 5,5 milióna eur, by sa dalo postaviť 100 nabíjacích staníc s výkonom 150 kW, ktoré by dokázali obslúžiť až 25 000 elektromobilov.
Rovnaká suma by tiež vystačila na vybudovanie 3 000 pomalších nabíjačiek na parkoviskách pred sídliskami, ktoré by obslúžili až 30 000 elektromobilov. Kapacita jednej takejto vodíkovej stanice vystačí na zhruba 200 vodíkových áut, nakoľko sa predpokladá, že vodíkové auto netankuje každý deň rovnako, ako sa každý deň nenabíja ani elektromobil.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
Stála na prahu smrti, dnes má telo dvadsiatničky: 53-ročná lekárka odhalila rutinu, ktorá ju omladila o tri desaťročia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP