Mercedes odhalil tajnú zbraň. Elektromobilom dá batériu, ktorá pošle spaľováky do zabudnutia
Automobilka Mercedes-Benz vstúpila do novej éry elektromobility – testuje model EQS vybavený lítium-kovovou solid-state batériou, ktorá predstavuje prelom v automobilovom priemysle. Prototyp je prvým svojho druhu a jeho vývoj prebieha pod dohľadom divízie Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), ktorá sa špecializuje na vývoj technológií pre Formulu 1, v spolupráci s Mercedes-Benz Center of Competence for Battery Systems. Na tému upozornil AutoBlog.
Rovnako ako ostatní výrobcovia elektromobilov, aj Mercedes-Benz čelí rastúcim požiadavkám zákazníkov na dlhší dojazd a rýchlejšie nabíjanie. Hoci elektrické vozidlá získavajú čoraz väčšiu popularitu, mnohí vodiči si uvedomujú, že oproti spaľovacím autám prinášajú určité kompromisy, napríklad v oblasti dojazdu a praktickosti nabíjania.
Podľa Mercedesu nový prototyp EQS s solid-state batériou ponúka až o 25 % dlhší dojazd pri zachovaní rovnakej veľkosti a hmotnosti batérie ako v súčasnom modeli EQS. Navyše, vďaka pasívnemu chladeniu je batéria ľahšia a efektívnejšia, čím sa približuje k cieľu automobilky – vytvoriť elektromobil s dojazdom 1 000 kilometrov na jedno nabitie. Pre porovnanie, aktuálny model EQS ponúka dojazd približne 800 kilometrov.
Čo sú solid-state batérie a prečo sú prelomové?
Každá batéria sa skladá z troch hlavných častí – anódy (záporný pól), katódy (kladný pól) a elektrolytu, ktorý umožňuje pohyb nabitých iónov medzi nimi. Kým tradičné batérie využívajú kvapalný alebo polymérový elektrolyt, solid-state batérie pracujú s pevným elektrolytom.
Výhody tejto technológie sú značné:
- Rýchlejšie nabíjanie – solid-state batérie dokážu absorbovať energiu efektívnejšie
- Vyššia energetická hustota – väčší výkon bez potreby zväčšovania batérie
- Nižšie riziko požiaru – vďaka absencii kvapalného elektrolytu sú bezpečnejšie
- Menšia hmotnosť – ľahšia batéria znamená lepší výkon a dlhší dojazd
Čo prinesie budúcnosť?
Najväčšou prekážkou v rozšírení solid-state batérií je náročná výroba vo veľkom meradle. Technológia je zatiaľ v rannom štádiu a jej masová produkcia zostáva výzvou.
Mercedes-Benz však pri svojom prototype využíva batériu s lítium-kovovou anódou, ktorá podľa automobilky ponúka „next-level“ energetickú hustotu. Očakáva sa, že táto batéria dokáže dosiahnuť hustotu až 450 Wh/kg, čo umožňuje výrazne zvýšiť dojazd bez zvyšovania hmotnosti alebo objemu batérie.
Na výrobu tejto prelomovej batérie Mercedes-Benz spolupracuje so spoločnosťou Factorial, ktorá sa špecializuje na vývoj solid-state akumulátorov.
Solid-state batérie sú dlho očakávaným riešením pre elektromobily a testovací EQS od Mercedes-Benz ukazuje ich obrovský potenciál. Nižšia hmotnosť, vyššia bezpečnosť, rýchle nabíjanie a dlhší dojazd sú presne tie benefity, ktoré by mohli urýchliť prechod k elektrifikácii.
Zostáva však nezodpovedaná otázka: Bude výroba týchto batérií ekonomicky udržateľná? Zatiaľ nie je jasné, aké náklady budú spojené s ich masovou výrobou a kedy sa táto technológia dostane do sériovej produkcie.
Jedno je však isté – ak sa Mercedesu podarí úspešne implementovať solid-state batérie do svojich modelov, môže to znamenať revolúciu v segmente elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
Chcel predávať emócie a zážitky, no prišiel o takmer 80-tisíc. Riešenia našiel v neuromarketingu
Rodinný dom aj s pozemkami za 4 000 eur. Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
41-ročný lekár s telom 24-ročného muža odhaľuje svoju stratégiu dlhovekosti. Na tieto 3 doplnky nedá dopustiť
Vinczemu dnes Markíza doručila dve výpovede. „Nie je to príbeh porazených, práve naopak,“ tvrdí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Spoločný softvér pre autonómne autá je realitou. Nemci ho dokončia do 2026
Trh s batériami v Nemecku kolabuje. Dopyt po elektromobiloch spadol, problémy sa prehlbujú
Slnečný ďalekohľad na La Palme s účasťou Slovenska. Ambície Astronomického ústavu rastú
Lev XIV. varuje pred vplyvom AI na vývoj detí. Problémom je aj deepfake
Polovica Slovákov pociťuje úzkosť bez sociálnych sietí. Najviac trpia mladí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
Chcel predávať emócie a zážitky, no prišiel o takmer 80-tisíc. Riešenia našiel v neuromarketingu
Rodinný dom aj s pozemkami za 4 000 eur. Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
41-ročný lekár s telom 24-ročného muža odhaľuje svoju stratégiu dlhovekosti. Na tieto 3 doplnky nedá dopustiť
Vinczemu dnes Markíza doručila dve výpovede. „Nie je to príbeh porazených, práve naopak,“ tvrdí
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené