Vízia zajtrajška – s týmto odkazom sa niesla celá dvojdňová akcia Mercedesu, na ktorej sme okrem niekoľkých absolútnych noviniek na vlastnej koži spoznali napríklad Mercedes EQXX, Mercedes G-Class s technológiou EQ a tiež sme vyskúšali vozidlá AMG E-Performance na pretekárskom okruhu.

Vyskúšali sme si aj tie najluxusnejšie modely v prevedení Maybach, o ktorých samotný Mercedes tvrdí „Sky is the limit“, čím naznačuje, že miera personifikácie a celkového luxusu je tu na najvyššom možnom leveli.

Primárne nám však chcela automobilka ukázať, akým smerom sa bude v najbližších rokoch uberať. Poteším milovníkov spaľovacích áut, ale aj fanúšikov elektromobilov. Mercedes totiž zatiaľ spaľováky nezabíja, avšak elektrické autá budú hrať prvé husle.

Uhlíkovo neutrálny už v roku 2039

Mercedes si uvedomuje, že tlak Európskej únie na predaj čisto elektrických áut je príliš silný a trh sa jednoducho za ak krátku dobu nestihne preorientovať. Aj preto si trojcípa hviezda stanovila nový cieľ – uhlíková neutrálnosť už od roku 2039. Automobilka teda plánuje mať už o 15 rokov všetky fabriky uhlíkovo neutrálne a plne ekologické.

Mercedes-Benz

To isté platí aj o flotile vozidiel, ktorá by od tohto roku mala byť takisto 100 % elektrická. Dovtedy však v ich portfóliu uvidíme aj autá so spaľovacími motormi. Týkať sa to určite bude tých najluxusnejších modelov ako triedy G či triedy S, a to aj v prevedení Maybach.

V postupnej elektrifikácii flotily im pomôže aj úplne nová elektrická platforma MMA a prvým vozidlom, ktoré na nej bude stáť, je nový Mercedes CLA.

Koncept, ktorý nám vyrazil dych

Koncept nového Mercedesu CLA sme mohli na evente vo Varšave vidieť aj naživo. Auto vyzerá famózne a pevne dúfam, že do produkčnej podoby sa toho dostane čo najviac.

Mário Šimovič/FonTech

Okrem dizajnu je však pozoruhodná aj samotná platforma a technológie elektrického pohonu. Mercedes CLA totiž bude stáť na novej elektrickej platforme MMA (Mercedes-Benz Modular Platform) a pri vývoji tejto platformy inžinieri použili niektoré technické riešenia z Mercedesu EQXX – elektromobilu, ktorý aj po diaľnici prejde na jedno nabitie cez 1 000 km.

CLA však až takýto pozoruhodný dojazd nedokáže, avšak na oplátku bude cenovo dostupný aj pre bežných ľudí. Koniec koncov, trieda A je vstupnou bránou do sveta Mercedesu a aby to tak aj zostalo, cena musí byť atraktívna, i keď sa jedná o prémiovú automobilku.

Mário Šimovič/FonTech

Aj napriek tomu ale budú parametre CLA ďaleko nad priemerom súčasnej strednej triedy elektromobilov. Dojazd na úrovni 750 km podľa WLTP, priemerná spotreba zhruba 12 kWh/100 km a rýchle nabíjanie, vďaka ktorému získaš 400 km dojazdu len za 15 minút.

Autu nebude chýbať ani poriadny výkon, už v základe je totižto 175 kW elektromotor, ktorému asistuje dvojstupňová prevodovka. Nová platforma prinesie aj úplne novú generáciu operačného systému a infotainmentu. Ten dostal názov MB.OS a podporovať tiež bude umelú inteligenciu.

DNA športových naznačil koncept One-Eleven

Aj športové autá sa menia a ani táto kategória vozidiel už nedisponuje iba spaľovacími motormi. Vidíme to v kategórii vozidiel AMG, ktoré po novom dostávajú elektrickú technológiu z Formuly 1. Technológia E-Performance zabezpečuje vyšší výkon, lepšiu kontrolu vozidla a celkovo hlbší zážitok z jazdy.

Mercedes-Benz

Športové autá novej generácie sa však zmenia aj vizuálne, čo naznačuje koncept One-Eleven. Mercedes-Benz Vision One-Eleven je koncept športového auta, ktorý kombinuje pokročilú technológiu elektrického pohonu s dynamickým a ikonickým dizajnom inšpirovaným legendárnymi experimentálnymi vozidlami C 111 zo 60. a 70. rokov 20. storočia.

Koncept elektromobilu, ktorý sa vyznačuje výraznou líniou One-Bow a tmavo oranžovou farbou karosérie s nádychom medeného lesku, vzdáva hold svojim predchodcom a zároveň začleňuje moderné prvky.

Mercedes-Benz

V srdci Vision One-Eleven sa nachádza vysokovýkonný axiálny motor vyvinutý spoločnosťou YASA. Tento motor je výrazne ľahší, kompaktnejší a výkonnejší ako tradičné radiálne motory, pričom ponúka vysoký výkon a efektívnosť. Tento inovatívny systém elektrického pohonu podčiarkuje záväzok Mercedes-Benz k priekopníckym riešeniam v oblasti elektrickej mobility a stanovovaniu nových priemyselných štandardov.

„Sky is the limit“ v podaní Maybach a Manufaktur

Maybach predstavuje ten najvyšší vrchol luxusu a tieto vozidlá rozhodne dokážu uspokojiť nároky aj tých najnáročnejších klientov. Mercedes-Maybach EQS 680 SUV je prvý plne elektrický model tejto luxusnej značky, ktorý ponúka maximálny komfort a inovatívne technológie.

Mercedes-Benz

Ekológia sa tu neukazuje len vo forme elektrického pohonu, Maybach EQS SUV používa materiály ako koža spracovaná rastlinnými činidlami z kávových šupiek, čo takisto znižuje ekologickú stopu. Celý interiér vyniká jedinečným lounge konceptom, kde sedadlá a ďalšie prvky vytvárajú priestranné a relaxačné prostredie. Jazda na zadnom sedadle tohto auta bola skutočne unikátna a podobný komfort by si našiel len v pár autách iných značiek. Verím, že by som ich spočítal na prstoch jednej ruky.

Jednou z exkluzívnych vlastností Maybach EQS SUV sú automatické komfortné dvere, ktoré sa otvárajú a zatvárajú pri priblížení vodiča k autu. Interiér je vybavený najmodernejšou technológiou MBUX Hyperscreen, ktorá ponúka personalizované inteligentné návrhy a reaguje na situácie v reálnom čase. Cestujúci vzadu majú k dispozícii dva 11,6-palcové displeje s rôznymi infotainmentovými a komfortnými funkciami.

Mercedes-Benz

Komu by nestačili možnosti úprav a personalizácie auta v klasickom konfigurátore, Mercedes tu pre neho má program Manufaktur. Tento program umožňuje zákazníkom prispôsobiť svoje autá jedinečnými farbami lakov, na mieru vyrobeným čalúnením a rôznymi kvalitnými interiérovými úpravami. Manufaktur je momentálne dostupný pre niekoľko luxusných modelov vrátane AMG GT, EQS Saloon, S-Class, GLE Coupé, GLS a G-Class. Cieľom programu je umožniť zákazníkom vyjadriť svoje individuálne chute a preferencie, čím sa každé vozidlo stáva jedinečným dielom remeselníckej práce.

Jazdili sme na koncepte za desiatky miliónov eur

Vo Varšave sme mali možnosť na vlastnej koži šoférovať unikátny koncept Mercedes Vision EQXX. Všetky dôležité informácie a dojmy sme zhrnuli v samostatnom článku, no zopár kľúčových detailov nájdeš aj nižšie.

Mercedes-Benz

Vision EQXX predstavuje skok v efektivite elektrických vozidiel, dosahujúc energetickú spotrebu menej ako 10 kWh/100 km a dojazd viac ako 1 200 km na jedno nabitie. Auto disponuje batériou vyvinutou na mieru s vysokou energetickou hustotou a inovatívnym tepelným manažmentom, výrazne znižujúcim spotrebu energie na chladenie.

Mercedes-Benz

Vozidlo tiež obsahuje solárne články na napájanie pomocných systémov, čím sa zvyšuje celková efektivita. Pokročilá aerodynamika prispieva k nízkemu súčiniteľu odporu vzduchu 0,17, zatiaľ čo interiérový dizajn zdôrazňuje jednoduchosť, udržateľnosť a luxus s ľahkými materiálmi a inovatívnym využitím recyklovaných a organických materiálov.

Géčko už aj elektrické

Na offroadovom okruhu sme si vyskúšali aj novú elektrickú triedu G, ktorá svojimi terénnymi schopnosťami úplne zahanbí akékoľvek spalovacie Géčko. V podlahe elektrického Géčka je umiestnený akumulátor s kapacitou 116 kWh, integrovaný do rebrinového rámu. Tento akumulátor nielen zabezpečuje nízke ťažisko, ale aj dostatočnú energiu na dojazd až 473 km podľa štandardu WLTP.

Mercedes-Benz

Nízke ťažisko má za následok, že elektrická trieda G zvládne prejsť terénom s bočným náklonom až 35 stupňov. Batéria je teda veľmi dobre zabezpečená aj proti vniknutiu vody, brodivosť sa pri tomto aute pohybuje na úrovni 850 mm.

Elektrický pohon umožňuje poháňať každé jedno koleso nezávisle od tých ostatných, vďaka čomu získala elektrická trieda G neskutočné schopnosti. Funkciu G-Turn asi predstavovať nemusím, na internete koluje množstvo videí ako sa Géčko otočí na mieste o 180 stupňov.

Mercedes-Benz

Pre fanúšikov dizajnu triedy G je rozhodne dobrou správou, že elektrická verzia je takmer na nerozoznanie od tej benzínovej. Inžinieri implementovali zopár detailov, ktoré zlepšujú aerodynamiku vozidla, avšak tie sú na prvý pohľad takmer neviditeľné.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP