Mazda ohlásila návrat „ekologických” spaľovákov s kontroverzným motorom
Japonská automobilka Mazda nečakane ohlásila návrat tímu RE Development Group, ktorý bude pracovať na vývoji rotačných spaľovacích motorov, známych tiež ako Wankelove motory. Ako upozorňuje Mazda v tlačovej správe, nové spaľováky tohto typu majú priniesť ekologickejšiu prevádzku a možnosť použitie uhlíkovo-neutrálnych palív.
Stále sa zlepšujú
Obnovený tím expertov má pre Mazdu vyvíjať rotačné motory pre použitie vo forme generátorov elektrickej energie namiesto toho, aby priamo poháňali kolesá. Pôjde tak o hybridné vozidlá, ktoré môžu spaľovací motor využiť pri najefektívnejších otáčkach, čím sa zlepšuje nielen spotreba paliva, ale tiež samotná životnosť takéhoto zariadenia.
Mazda priniesla návrat rotačných motorov už v minulom roku, keď ho začala montovať do modelov MX-30, v ktorých fungujú ako predlžovače dojazdu, dodáva Motor1.com. Rotačný motor je totiž pomerne kompaktný a v porovnaní s klasickým piestovým spaľovákom tak má viacero výhod, obzvlášť pri použití v hybridných áut poháňaných elektromotormi. S takýmto motorom je totiž možné použiť menšiu batériu.
Skupina RE Development Group pozostáva z 36 inžinierov, pričom Mazda mala naposledy takúto skupinu dedikovanú rotačným motorom v roku 2018, kedy bola zrušená. Či sa však svet opäť dočká športového auta priamo poháňaného takýmto motorom je otázne a z vyjadrení samotnej Mazdy nemožno určiť, čo presne okrem hybridov uvidíme.
Malé aj veľké
Okrem kompaktných rotačných motorov Mazda pracuje aj na oveľa väčších strojoch, ako je napríklad mild-hybridný spaľovák s objemom 3,3 litra. Nový naftový radový šesťvalec nesie názov e-Skyactiv D a ako prvý prináša technológiu DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition). Táto technológia optimalizuje zdvihový objem valcov, vďaka čomu dosahuje tepelnú efektivitu až 40 %.
Bez elektromobilov to už nejde
Aj keď dnes prechádzajú elektrické autá ťažkým obdobím a predaje kolíšu, automobilky si uvedomujú, že to bez nich v budúcnosti jednoducho nepôjde. Aj preto Mazda oznámila, že do elektromobility zainvestuje až vyše 10 miliárd eur. Momentálne má totiž táto japonská automobilka na trhu s elektromobilmi vážne problémy.
Kým niektoré automobilky ponúkajú zákazníkom hneď niekoľko plne elektrických modelov a s ich predajmi sa skutočne darí, prvá elektrická Mazda prišla len v roku 2020 a odvtedy sa k nej ďalší elektrický model nepridal. Bohužiaľ nedostáva od kritikov tie najlepšie hodnotenia a ako spomína Electrek, predaje tohto modelu sú katastrofálne, pričom jeho cena je privysoká za elektrické vozidlo, ktoré prejde na jedno nabitie, v tom najlepšom prípade, do 250 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP