Lacným elektroautám z Číny zrejme odzvonilo. Kľúčová krajina našla spôsob, ako sa ich zbaví
Európa čelí invázii čínskych automobiliek už dlhšiu dobu, pričom táto situácia už priniesla aj niekoľko hmatateľných problémov, na ktoré narážajú domáce automobilky. Na európske trhy však lacné čínske autá, vrátane elektromobilov, prúdia aj naďalej a zdá sa, že ich množstvo drasticky narastie.
Ako upozorňuje portál CleanTechnica, Spojené štáty berú hrozbu importu lacných čínskych elektromobilov vážne, avšak bez porušenia medzinárodných dohôd ho nie je možné len tak zakázať. Krajina má však plán, vďaka ktorému sa jej môže podariť udržať tieto vozidlá, ktoré majú potenciál vážne ohroziť ekonomiku USA, za hranicami aj bez porušovania dohôd.
Musia byť bezpečnostnou hrozbou
Kľúčom k udržaniu lacných čínskych áut mimo krajinu je, aby sa USA podarilo dokázať, že sú potenciálnou hrozbou pre národnú bezpečnosť. Uľahčiť to Spojeným štátom môžu kroky, ktoré už v podobnom smere v minulosti učinila samotná Čína. Tá napríklad znemožnila vozidlám značky Tesla jazdiť v niektorých oblastiach, aby ich kamery nemonitorovali armádne zariadenia.
USA tak v tomto smere môžu uspieť, avšak je otázne, do akej miery ide skutočne o ochranu štátnych záujmov a do akej miery o ekonomickú formu xenofóbie. Faktom je, že čínske autá nie sú rizikom pre národnú bezpečnosť v takej forme, v akej sa môžu Spojené štáty snažiť tvrdiť.
Môžu byť ohromnou hrozbou pre lokálne automobilky, rovnako ako v Európe. Problémom je však fakt, že sú USA súčasťou slobodného trhu a vyvážať produkty, pri ktorých sa to hodí a na druhej strane zakazovať produkty v oblasti, v ktorej má krajina problémy, má od férového obchodu ďaleko. Takéto uvažovanie však poukazuje na jeden zásadný fakt.
Vyšetrovanie spustila aj EÚ
Čínske automobilky začali v rámci vyšetrovania preverovať aj vyšetrovatelia Európskej komisie a to kvôli podozreniu, že môžu lacnejšie elektromobily vyrobené v Číne nespravodlivo profitujú zo štátnych dotácií. Čína označila tieto kroky za protekcionistické. Viedli aj k zvýšeniu napätia medzi Pekingom a Európskou úniou.
Elektromobily prinesú revolúciu
Elektrické autá totiž zrejme prinesú ohromné zmeny nielen v samotnej doprave, ale tiež v geopolitike a vyjednávacej sile. Čína totiž v tejto oblasti intenzívne napreduje a do zahraničia vyváža čoraz viac áut. Ohlasy na tieto vozidlá pritom nie sú najhoršie a elektrické modely ponúkajú ohromné parametre za bezkonkurenčné ceny.
Čínskym automobilkám sa totiž podarilo prísť s malými modelmi, ktorým na cene ešte väčšmi pomáha fakt, že sú vyrobené v Číne. Ako upozorňujú experti, európske automobilky spravili veľkú chybu, keď sa špecializovali na drahé a prémiové modely elektrických áut, čo je jedným z dôvodov, prečo sa nepodarilo dostať elektromobilitu v Európe viac do popredia.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP