Je Slovensko na chvoste v podpore elektromobilov z okolitých krajín? Nie je to také jednoznačné
Predaj elektromobilov neustále rastie na Slovensku, ale aj naprieč celou Európou. Najviac kusov sa predáva vo Francúzsku, či v škandinávskych krajinách ako Nórsko, Švédsko, či Dánsko. Na Slovensku majú majitelia elektromobilov určité výhody. Ako je to však v susedných krajinách?
Slovensko sa snaží pomôcť predaju elektromobilov pomocou dotácií, pričom druhé kolo výziev má byť už túto jeseň. Dotácia na kúpu elektromobilu by mala byť maximálne vo výške 35 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla. O príspevok môže požiadať každá fyzická osoba, ale aj firmy, či samosprávy, pričom sa bude vzťahovať len na vozidlá zakúpené na Slovensku. Za prvý zápis do evidencie vozidiel zaplatí majiteľ elektromobilu alebo plug-in hybridu 33 €.
Plánuje sa aj zavedenie špeciálnych ŠPZ, ktoré budú odlišovať ekologické vozidlá od tých so spaľovacími motormi. Medzi ďalšie výhody, ktoré môžu alebo v budúcnosti budú môcť čerpať majitelia ekologických automobilov, patrí napríklad vstup do nízkoemisných zón, lacnejšie alebo bezplatné parkovanie, oslobodenie od dane, či lacnejšie PZP. Podrobnejšie informácie nájdeš aj v našom článku v ktorom sme opísali všetky výhody a povinnosti majiteľov.
V Česku zatiaľ bez dotácií
V Českej republike zatiaľ nefungujú dotačné programy pre bežných občanov. Využívať dotácie majú len obce alebo firmy. Obce, kraje, štátne príspevkové organizácie a verejné výskumné organizácie môžu žiadať o príspevok na nákup elektromobilu, plug-in hybridu, hybridu, či vozidla na stlačený zemný plyn. Výška dotácie závisí od typu pohonu a kategórie vozidla.
Napríklad pre klasický hybrid a CNG je výška dotácie 50 000 Kč (1 955 €), no pri plug-in hybride je to až 200 000 Kč (7 820 €). Najvyššiu dotáciu dostávajú elektromobily, a to až vo výške 250 000 Kč (9 775 €). Organizácie môžu dotácie kombinovať spolu s operatívnym leasingom alebo pôžičkou od Štátneho fondu životného prostredia.

Povinné zmluvné poistenie je taktiež ako aj u nás o niečo výhodnejšie ako pre bežné vozidlá so spaľovacím motorom. V závislosti od poisťovne sa výška poistného pohybuje v rozmedzí od 1 760 Kč (69 €) do 3 388 Kč (132 €).
Majitelia elektromobilov, hybridov alebo automobilov na vodíkový pohon, majú v Českej republike možnosť od apríla využívať špeciálne registračné značky, ktoré ich budú oprávňovať k využívaniu rôznych výhod.
O značky môže požiadať každý majiteľ ekologického vozidla, pričom ich vydanie je zdarma. Tieto špeciálne značky budú začínať písmenami „EL“, ktoré ich odlíšia od bežných ŠPZ. Špeciálne značky však nebudú povinné a bude záležať výhradne na majiteľovi takéhoto vozidla, či si o značku požiada alebo bude využívať klasickú ŠPZ.

Zatiaľ jedinou výhodou využívania týchto značiek je oslobodenie od cestnej dane. V budúcnosti sa však počíta s tým, že majitelia takto označených vozidiel budú mať aj ďalšie výhody ako napríklad oslobodenie od platenia diaľničných poplatkov, možnosť využívania vyhradených jazdných pruhov, či bezplatné alebo lacnejšie parkovanie.
Mestá si budú samé nastavovať výhody, ktoré budú poskytovať majiteľom ekologických vozidiel. Príkladom môže byť hlavné mesto Praha, ktoré poskytuje týmto vozidlám parkovanie za ročný poplatok 100 Kč (4 €). Navyše ten, kto si vybaví špeciálnu ŠPZ, nebude musieť platiť ani tento poplatok.
V Rakúsku funguje aj podpora infraštruktúry domáceho nabíjania
Vodiči v Rakúsku majú možnosť získať dotácie výlučne len na elektromobily. Na plug-in hybridy alebo čisté hybridy sa tieto dotácie nevzťahujú. Dotácia na kúpu elektromobilu je 3 000 €. Elektrické vozidlá zakúpené spoločnosťami alebo združeniami dostávajú dotácie na nákup do výšky 3 000 €, pričom na plug-in hybridy je možné dostať až 1 500 €. Rakúsko podporuje aj infraštruktúru domáceho nabíjania. Napríklad bonus 400 € dostane ten, kto bude mať záujem o nástennú alebo domácu nabíjačku.

Aj v Rakúsku sú za PZP pre elektrické vozidlá lepšie sadzby. Všetko závisí od tarify, poisťovne a modelu daného vozidla, no v každom prípade sa cena pohybuje medzi 100 € až 350 €. Taktiež vodiči ušetria na daniach, ktoré sú pri elektromobiloch zásadne nižšie než pri autách so spaľovacím motorom.
Majitelia elektromobilov sú taktiež oslobodení od platenia 16 % dane z nákupu nového vozidla, čo im dokáže ušetriť niekoľko stoviek až tisíc eur v závislosti od hodnoty vozidla. Ďalej medzi veľké výhody patrí aj bezplatné parkovanie v krátkodobých zónach, ktoré sa nachádzajú v rôznych rakúskych mestách.

Aj v Rakúsku budú fungovať špeciálne ŠPZ, ktoré odlíšia bezemisné vozidlá od tých bežných. Rakúska vláda taktiež uvažuje o tom, že sa vybudujú špeciálne pruhy pre elektromobily, ktoré budú mať takzvané „zelené ŠPZ“ a v pláne je aj výnimka pre elektrické vozidlá z rýchlostných obmedzení hlavne na diaľniciach. Všetky tieto výhody, okrem lacnejšieho alebo bezplatného parkovania, sú však ešte len v rovine úvah.
V Maďarsku sa poskytujú celkom vysoké dotácie
Južní susedia z Maďarska nemusia platiť v prípade elektromobilov žiadnu registračnú daň. Pokiaľ ide o hybrid, tak tam je fixne stanovená daň vo výške 76 000 HUF (233 €). Maďarskí motoristi majú taktiež možnosť využiť dotácie na nákup elektrických vozidiel. O dotácie môžu požiadať jednotlivci, spoločnosti, ale aj obce.
Na získanie dotácie je potrebné spĺňať dve najdôležitejšie kritériá. Musí ísť o kúpu nového auta, pričom nemôže ísť o hybrid, ale len o čisto elektrické vozidlo. Dotácia je poskytovaná vo výške 1 500 000 HUF (4 603 €), pričom žiadosti je možné predkladať do mája 2020 alebo do vyčerpania prostriedkov, ktoré sú na podporu určené.
Aj v Maďarsku fungujú takzvané „zelené ŠPZ“, ktoré sa odlišujú od tých bežných, pričom prinášajú viacero výhod. Tou hlavnou je bezplatné parkovanie v Budapešti a v niektorých ďalších mestách, bezplatné nabíjanie na verejných nabíjačkách, oslobodenie od dane z motorových vozidiel, či vstup do nízkoemisných zón.
Dotačné systémy potrebujú vylepšiť najmä v Česku
Z vyššie uvedených informácií je zjavné, že podpora elektromobilov zo strany štátu nie je len u nás, ale aj v susedných krajinách. Výhody pre majiteľov elektromobilov, prípadne plug-in hybridov sú vo všeobecnosti veľmi podobné. Hlavné rozdiely sú v ponúkaných dotáciách, ktoré sa líšia podmienkami a ich výškou. Najhoršie je zatiaľ na tom Česká republika, kde o dotáciu nemôžu požiadať jednotlivci ale len firmy, či organizácie.
Je pravdepodobné, že s pribúdajúcimi elektrickými vozidlami na cestách sa budú všetky výhody pre majiteľov ešte upravovať, či rozširovať a to nie len na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách. V konečnom dôsledku aj tieto úľavy a výhody môžu pomôcť k motivovaniu ľudí ku kúpe nového elektrického vozidla.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Demokrati zverejnili nové fotky z Epsteinovej pozostalosti. Je na nich aj Miroslav Lajčák
PREMIUM„Slovensko zostane len liahňou talentov a vidiekom Prahy,“ hovorí najmladšia profesorka na Karlovej univerzite

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

Rusko cvičí 350-tisíc vojakov pri hraniciach NATO, tvrdí nemecký expert. Litva tvrdenia odmieta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Demokrati zverejnili nové fotky z Epsteinovej pozostalosti. Je na nich aj Miroslav Lajčák
PREMIUM„Slovensko zostane len liahňou talentov a vidiekom Prahy,“ hovorí najmladšia profesorka na Karlovej univerzite

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku


