Internet zaplavil hoax, že výroba batérie elektromobilu je ekologická samovražda. Realita je úplne iná
V správe boli použité materiály TASR.
Vo februári 2024 sa medzi používateľmi sociálnych sietí šírila verzia staršieho príspevku, ktorý preháňa vplyv ťažby kovov pre batérie do vozidiel Tesla. Podľa odborníkov príspevok zveličuje ekologický dopad ťažby týchto kovov. Ten je síce závažný, ale nemení nič na tom, že elektromobily škodia menej ako vozidlá so spaľovacími motormi. TASR na dezinformácie upozorňuje v spolupráci s tlačovou agentúrou AFP.
Šialene nesprávne čísla
„Toto je batéria Tesla. Na jej výrobu potrebujete 12 ton kameňa pre lítium, 5 ton minerálov kobaltu, 3 tony nerastu na nikel, 12 ton medenej rudy,“ píše sa v príspevku na Facebooku.
Podľa analytika Georgea Biekera z Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (International Council on Clean Transportation, ICCT) sú prinajmenšom niektoré z týchto čísel nesprávne. „Údaj pre lítium je jednoznačne chybný, a to rádovo o desaťnásobok,“ povedal Bieker pre AFP. Zároveň dodal, že čísla pre ostatné prvky sú dvakrát vyššie, ako vychádzajú jemu.
Správa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) uvádza, že existujú tri hlavné typy batérií do elektromobilov. Prvá je nikel-mangán-kobaltová batéria (NMC), ktorá mala v roku 2022 60-percentný podiel trhu. Ďalšia je lítium-železo-fosfátová batéria (LFP) s 30-percentným podielom na trhu a nakoniec nikel-kobalt-hliníková batéria (NCA) s trhovým podielom približne 8 percent. Batérie LFP sú podľa IEA menej škodlivé pre životné prostredie.
Nie všetky batérie sú rovnaké
Zavádzajúci príspevok naznačuje, že všetky batérie používané vo vozidlách Tesla obsahujú kobalt a nikel. Podľa Biekera nie je jasné akého modelu Tesly sa príspevok týka, ale podľa neho väčšina vozidiel Tesla Model 3 sa vyrába s batériami LFP.
Ťažba kovov používaných pri výrobe batérií pre elektromobily má však významný dopad na životné prostredie. Kovy ako lítium, kobalt či nikel môžu kontaminovať vodu a poľnohospodársku pôdu.
Ťažba je aj mimoriadne náročná na spotrebu vody. Aj napriek tomu sa však odborníci zhodujú, že elektromobily sú k životnému prostrediu stále šetrnejšie než vozidlá so spaľovacími motormi.
Je možné ich recyklovať
Na svete už vyrastajú aj továrne na recyklovanie batérií elektrických áut, pričom sú prekvapivo efektívne. Jedna takáto fabrika vyrástla aj v Nórsku a ročne dokáže spracovať a recyklovať až 12 000 ton akumulátorov elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
Podľa štúdie z roku 2021, ktorú vypracovala európska skupina na podporu čistej dopravy Transport and Environment, spotrebúvajú elektromobily oveľa menej surovín ako automobily so spaľovacími motormi. Okrem toho sa obrovská časť materiálov používaných v batériách pre elektromobily recykluje.
Marko Paakkinen, vedúci výskumného tímu fínskeho Technického výskumného centra (VTT) pre AFP uviedol, že výroba batérií pre elektromobily má síce dopad na životné prostredie, ale dopad má aj ťažba ropy pre vozidlá so spaľovacími motormi.
Potrebujú viac minerálov a kovov
Podľa správy Európskeho úradu pre životné prostredie z roku 2023 je pravda, že elektromobily vykazujú horšie výsledky v spotrebe minerálov a kovov, ale spaľovacie motory zasa vedú v spotrebe energie, v globálnom otepľovaní a nebezpečenstve pre ozón. „Pri zvážení všetkých dopadov na životné prostredie sú elektromobily v porovnaní s ostatnými typmi osobných automobilov najekologickejšie,“ uvádza správa.
Jedna z najkomplexnejších štúdií o ekologických dopadoch rôznych typov vozidiel, ktorú si Európska únia nechala vypracovať v júli 2020, zistila, že elektromobily majú v porovnaní s ostatnými typmi vozidiel výrazne nižší dopad na životné prostredie. Štúdia analyzovala množstvo vplyvov vo všetkých fázach životného cyklu rôznych vozidiel, vrátane výroby vozidiel a batérií, výroby paliva a elektriny, alebo vyradenia vozidla z prevádzky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Milované jedlá Slovákov rozkladajú mozgové bunky. Už po týždni sa objavujú výpadky pamäti
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Laserový štít je realitou: Izrael spustil Iron Beam, najpokročilejšiu zbraň sveta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP