Zmizne ďalšia obrovská nevýhoda elektromobilov. Nórsko opäť ukazuje chrbát celému svetu spaľovákov
V Nórsku došlo k otvoreniu najväčšej európskej továrne pre recykláciu akumulátorov elektromobilov, ktorých počet na cestách neustále rastie a ekologickosť ich batérií je jedným z najväčších argumentov proti nim. Ako však informuje Electrek, to sa môže už čoskoro zmeniť a každoročne dokážeme recyklovať desaťtisíce batérií ročne.
Tisícky ton ročne
Továreň Hydrovolt vyrástla v nórskom Fredrikstade a je spoluprácou medzi nórskymi spoločnosťami Hydro a Northvolt. Hydrovolt dokáže každoročne spracovať a recyklovať až 12 000 ton akumulátorov elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
Obzvlášť dôležitá je pritom efektivita takejto recyklácie, ktorá dosahuje podľa spoločnosti Hydrovolt až 95 % všetkého materiálu. Získané materiály chce firma neskôr používať pre vlastnú výrobu akumulátorov, ktoré chce už do roku 2030 vyrábať z 50 % časti výhradne z recyklovaného materiálu.
Z batérií elektromobilov je možné získať materiály ako meď, plasty a predovšetkým hliník, pre ktorého získanie takýmto spôsobom je potrebné vynaložiť len 5 % energie v porovnaní s jeho ťažbou. Okrem spomínaných materiálov však továreň vytvorí aj takzvanú „čiernu hmotu“, ktorá obsahuje ešte dôležitejšie a drahšie materiály schopné opätovného použitia.
Slovenské batérie
Vlastné batérie pre elektromobily vyrába dokonca aj Slovensko a svojou výdržou prekvapili. Ako sa totiž ukázalo, vydržia až 600 000 km a v porovnaní s konkurenciou dosahujú lepšie výsledky nielen v oblasti životnosti, ale tiež kapacity a teda aj dojazdu auta, v ktorom sú použité.
Vyriešia problémy s dodávkami
V posledných mesiacoch sa ukázalo, ako náchylný je automobilový priemysel na pozastavenie dodávok materiálu a intenzívna recyklácia môže takéto problémy zásadne uľahčiť alebo ich odstrániť úplne. Pomôcť môže aj obrovská expanzia, ktorú spoločnosť Hydrovolt v Európe plánuje.
Do roku 2025 chce každoročne recyklovať až 70 000 ton elektrických akumulátorov a do roku 2030 dokonca 300 000 ton, teda približne pre 500 000 elektromobilov ročne. Elektromobily tak čaká ďalší pokles emisií, ktoré sú spojené s ich produkciou – už teraz sú ekologickejšie, ako autá so spaľovacím motorom vďaka svojej bezemisnej prevádzke, pričom táto výhoda sa ešte väčšmi znásobí prechodom viacerých krajín na výrobu elektrickej energie pomocou obnoviteľných zdrojov.
Elektromobily sú ekologickejšie než sa zdá a než tvrdia odporcovia, ktorí, ako sa ukázalo, používajú často zastaralé dáta a zásadne tak skresľujú ekologickú stránku tejto formy dopravy.
Firma zároveň na svojej webovej stránke tvrdí, že sa nezastaví len pri elektromobiloch a ekologicky vyrábané batérie chce dodávať aj pre vyrovnávacie elektrické siete či elektrické nákladné lode a neskôr aj viac, keď začnú dovážať batérie na recykláciu aj zo Švédska a zvyšku Európy.
Na emisie pri výrobe automobilu sa hľadí čoraz viac a v Európe viac nebude možné takéto emisie „skrývať“. Odborníci chcú za týmto účelom založiť špecializovanú spoločnú taxonómiu a normy, ktoré zaručia zhromažďovanie takýchto údajov a čoskoro sa môžu stať v EÚ povinnými.T
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je to oficiálne. Toto sú slovenské ceny najočakávanejšieho modelu roka automobilky Kia
VIDEO: Ferrari hádže spaľováky cez palubu. Toto je ich prvý elektromobil
Klesajú predaje elektroáut? Známa automobilka odhalila čísla, z ktorých odporcom padne sánka
Pravda o dojazde: Otestovali 20 elektromobilov na diaľnici, takýto je výsledok (REBRÍČEK)
Nabiješ ho za 30 minút a jazdíš 600 km. Ukázali elektromobil, ktorý je jediný svojho druhu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tento elektromobil nejde odmietnuť. Má dojazd 900 km a nikdy ho nemusíš nabíjať
- Vyzerá ako splnený sen Slovákov. Obľúbená automobilka predstavila úplne nový model
- Muskov „geniálny vynález“ mieri do Európy. Sľubuje, že úplne zmení situáciu na cestách
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Ani elektrina, ani benzín. Dve gigantické automobilky sa spojili a ukázali nám pohon budúcnosti
-
- Tento elektromobil nejde odmietnuť. Má dojazd 900 km a nikdy ho nemusíš nabíjať
- Muskov „geniálny vynález“ mieri do Európy. Sľubuje, že úplne zmení situáciu na cestách
- Vyzerá ako splnený sen Slovákov. Obľúbená automobilka predstavila úplne nový model
- Ani elektrina, ani benzín. Dve gigantické automobilky sa spojili a ukázali nám pohon budúcnosti
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Muskov „geniálny vynález“ mieri do Európy. Sľubuje, že úplne zmení situáciu na cestách
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
- Tento elektromobil nejde odmietnuť. Má dojazd 900 km a nikdy ho nemusíš nabíjať
- Ani elektrina, ani benzín. Dve gigantické automobilky sa spojili a ukázali nám pohon budúcnosti
Musk označil austrálsku vládu za fašistov, krajina chce regulovať IT gigantov
Historická udalosť pre ľudstvo. Do vesmíru prvýkrát vystúpili civilisti
Obľúbený operátor pridal 5G desaťtisícom Slovákov. Zapojil 13 veľkých obcí
Všetky legendy na jednom mieste. Netflix pridáva ikonický akčný film
Minister rozhodol. Školy na Slovensku budú strážiť AI kamery za obrovské milióny eur
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené