Zmizne ďalšia obrovská nevýhoda elektromobilov. Nórsko opäť ukazuje chrbát celému svetu spaľovákov
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
V Nórsku došlo k otvoreniu najväčšej európskej továrne pre recykláciu akumulátorov elektromobilov, ktorých počet na cestách neustále rastie a ekologickosť ich batérií je jedným z najväčších argumentov proti nim. Ako však informuje Electrek, to sa môže už čoskoro zmeniť a každoročne dokážeme recyklovať desaťtisíce batérií ročne.
Tisícky ton ročne
Továreň Hydrovolt vyrástla v nórskom Fredrikstade a je spoluprácou medzi nórskymi spoločnosťami Hydro a Northvolt. Hydrovolt dokáže každoročne spracovať a recyklovať až 12 000 ton akumulátorov elektromobilov, teda približne 25 000 kusov – to je dostatok na pokrytie celej flotily elektromobilov v Nórsku.
Obzvlášť dôležitá je pritom efektivita takejto recyklácie, ktorá dosahuje podľa spoločnosti Hydrovolt až 95 % všetkého materiálu. Získané materiály chce firma neskôr používať pre vlastnú výrobu akumulátorov, ktoré chce už do roku 2030 vyrábať z 50 % časti výhradne z recyklovaného materiálu.
Z batérií elektromobilov je možné získať materiály ako meď, plasty a predovšetkým hliník, pre ktorého získanie takýmto spôsobom je potrebné vynaložiť len 5 % energie v porovnaní s jeho ťažbou. Okrem spomínaných materiálov však továreň vytvorí aj takzvanú „čiernu hmotu“, ktorá obsahuje ešte dôležitejšie a drahšie materiály schopné opätovného použitia.
Slovenské batérie
Vlastné batérie pre elektromobily vyrába dokonca aj Slovensko a svojou výdržou prekvapili. Ako sa totiž ukázalo, vydržia až 600 000 km a v porovnaní s konkurenciou dosahujú lepšie výsledky nielen v oblasti životnosti, ale tiež kapacity a teda aj dojazdu auta, v ktorom sú použité.
Vyriešia problémy s dodávkami
V posledných mesiacoch sa ukázalo, ako náchylný je automobilový priemysel na pozastavenie dodávok materiálu a intenzívna recyklácia môže takéto problémy zásadne uľahčiť alebo ich odstrániť úplne. Pomôcť môže aj obrovská expanzia, ktorú spoločnosť Hydrovolt v Európe plánuje.
Do roku 2025 chce každoročne recyklovať až 70 000 ton elektrických akumulátorov a do roku 2030 dokonca 300 000 ton, teda približne pre 500 000 elektromobilov ročne. Elektromobily tak čaká ďalší pokles emisií, ktoré sú spojené s ich produkciou – už teraz sú ekologickejšie, ako autá so spaľovacím motorom vďaka svojej bezemisnej prevádzke, pričom táto výhoda sa ešte väčšmi znásobí prechodom viacerých krajín na výrobu elektrickej energie pomocou obnoviteľných zdrojov.
Elektromobily sú ekologickejšie než sa zdá a než tvrdia odporcovia, ktorí, ako sa ukázalo, používajú často zastaralé dáta a zásadne tak skresľujú ekologickú stránku tejto formy dopravy.
Firma zároveň na svojej webovej stránke tvrdí, že sa nezastaví len pri elektromobiloch a ekologicky vyrábané batérie chce dodávať aj pre vyrovnávacie elektrické siete či elektrické nákladné lode a neskôr aj viac, keď začnú dovážať batérie na recykláciu aj zo Švédska a zvyšku Európy.
Na emisie pri výrobe automobilu sa hľadí čoraz viac a v Európe viac nebude možné takéto emisie „skrývať“. Odborníci chcú za týmto účelom založiť špecializovanú spoločnú taxonómiu a normy, ktoré zaručia zhromažďovanie takýchto údajov a čoskoro sa môžu stať v EÚ povinnými.T
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
Elektromobil Xiaomi mal prvú nehodu. Veľmi prekvapil a z Mercedesu takmer nič nenechal
805 koní a 440 km dojazd. Známa automobilka dala spaľovákom košom, predstavila brutálny elektromobil
Spaľováky dostali podpásovku. Pre elektromobily postavia tisíce nových nabíjačiek (+kde)
Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Elektromobil Xiaomi mal prvú nehodu. Veľmi prekvapil a z Mercedesu takmer nič nenechal
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- Spaľováky dostali podpásovku. Pre elektromobily postavia tisíce nových nabíjačiek (+kde)
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Spaľováky dostali podpásovku. Pre elektromobily postavia tisíce nových nabíjačiek (+kde)
- Elektromobil Xiaomi mal prvú nehodu. Veľmi prekvapil a z Mercedesu takmer nič nenechal
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Rebríček: Radšej ich nekupuj. Toto je 7 elektromobilov, ktoré za prvý rok stratili aj 50 % hodnoty
- Za týždeň mi ukázal, prečo spaľováky vymierajú. Tento elektrický Mercedes má len jednu chybu
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky dostali podpásovku. Pre elektromobily postavia tisíce nových nabíjačiek (+kde)
Ryanair chce od Boeingu v priebehu pár mesiacov až 40 lietadiel
Apple pripravuje novinku, ako ťa presvedčiť ku kúpe Vision Pro. Toto prinesie
Máš PC či Mac? Logitech chce zaviesť tlačidlo, ktoré ťa prepojí s ChatGPT
Nová aktualizácia pre Meta Quest 3 priniesla skvelú vychytávku, ktorú závidí aj Apple Vision Pro
Lietajúce taxíky prídu už v roku 2026. Známy výrobca dronov dostal obrovskú investíciu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené