Elektromobily budúcnosti môžu znížiť emisie až o 40 %. Za všetkým stoja revolučné batérie
Svet elektromobilov čaká v blízkej budúcnosti obrovský skok vpred. Batérie novej generácie rapídne zvýšia ich dojazd a tiež výrazne skrátia čas potrebný na nabíjanie auta. Takzvané „solid state“ batérie, teda batérie s pevným elektrolytom, však prinášajú ešte jeden zásadný benefit. Nová generácia batérií môže znížiť emisie až o 39 %, odhaľuje štúdia Transport & Environment.
Súčasné LFP batérie (lítium, železo, fosfát) nie sú príliš ekologické. Podľa štúdie T&E sa pri výrobe LFP batérií vyprodukuje takmer 80 kilogramov CO2 na jednu kWh kapacity. To znamená, že taký 82 kWh akumulátor, ktorý využíva napríklad platforma MEB koncernu Volkswagen, vyprodukuje pri výrobe okolo 6,5 tony CO2.
Porovnajme si to so spaľovákom. Napríklad taká Škoda Kodiaq 2.0 TDI produkuje 139 g CO2/km. To znamená, že elektromobil začína byť v porovnaní s týmto autom ekologickejší až po nájazde 46 000 km.
V prípade NMC batérií (zložených z materiálov ako je nikel, mangán a kobalt) je produkcia emisií o niečo nižšia, no stále sa pohybujeme nad 75 kg CO2/kWh. Všetko by sa však malo zmeniť s nástupom batérií s pevným elektrolytom.
Emisie nižšie o 40 %
Ako uviedol aj portál Electrek, batérie s pevným elektrolytom by sa mali vo veľkom začať používať už v roku 2025. Okrem iných benefitov, ktorým sme sa venovali v samostatných článkoch, môžu znížiť produkciu CO2/kWh až o 39 %.
Batérie s pevným elektrolytom sú totiž energeticky hustejšie, to znamená, že na batériu s rovnakou kapacitou, ako v prípade LFP či NMC batéri, sa použije menej materiálov a tak sa pri ich ťažbe vyprodukuje menej emisií.
Minimálny pokles produkcie emisií je 24 %, no ak sa pri výrobe batérií s pevným elektrolytom použijú obnoviteľné materiály a energia z obnoviteľných zdrojov, emisie batérie môžu klesnúť až o spomínaných 39 %. Takáto batéria potom „vyprodukuje“ zhruba 47 kg CO2/kWh, čo by bolo pri kapacite 82 kWh celkovo 3,8 tony.
Takýto elektromobil, napríklad Škoda Enyaq, by bol ekologickejší už po nájazde 27 500 km v porovnaní s podobne veľkým a podobne výkonným autom, teda Škodou Kodiaq.
Môže to byť aj lepšie, no chce to ešte čas
Emisie batérií sa pritom môžu časom znížiť ešte viac a klesnúť by mohli prakticky na nulu, no na dosiahnutie takéhoto cieľa potrebujeme ešte viac času. Jedným z možných riešení však môžu byť batérie startupu Alsym Energy.
Startup Alsym Energy sa rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, a teda i lacných materiálov.
Voda a lacné materiály
Jednu takúto sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje bežne dostupné materiály ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé prvky (kobalt a lítium).
Batérie sú taktiež nehorľavé, takže môžu byť využité nie len pre EV, ale taktiež v priemysle, v lodnej doprave či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitím materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a neničí životné prostredie.
Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak všetko pôjde podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.
I keď startup neskrýva ambície preraziť do celého sveta, v prvom rade chce batérie poskytnúť chudobnejším krajinám a regiónom. Na urýchlenie vývoja týchto cenovo dostupných batériových systémom Alsym Energy spolupracuje „s popredným výrobcom automobilov so sídlom v Indii“. Od tohto štedrého investora Alsym Energy získala 32 miliónov dolárov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nové Porsche Taycan opäť prekonalo Teslu. Kraľuje však v špecifickej disciplíne
Veľa Slovákov mu neverí, no s týmto pohonom vieš jazdiť aj za 5 € na 100 km
Za hranicami Slovenska sa bude zrejme predávať "zabijak Tesly"
VIDEO Elektromobil za takmer 50 000 € v dôležitom teste zahanbila Dacia za zlomok ceny
Ďalší úlet z Ruska. Lada chystá svoj „prelomový“ elektromobil, vychádza z 20-ročnej Dacie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V kauze Miloslavov nastal dôležitý posun. Vyšetrovanie skončilo
Kaštiele, kopec a megafirmy. S autobusárskym barónom blízkym Pellegrinimu sa spájajú obrovské majetky
„Poučila som sa,“ Tabák sa opäť okúpala v potoku, všetko je ale inak. Bežná taktika, hovorí marketér
Hľadá sa záhadná zbraň, ktorá má útok na Kryme na svedomí. Toto je len začiatok, tvrdí Kyjev
Sulík: Za zastavenie dodávok ropy nemôže Rusko ani Ukrajina
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčší dôkaz už neexistuje. Známa autopožičovňa odhalila, koľko ušetrila prechodom na elektromobily
- Veľa Slovákov mu neverí, no s týmto pohonom vieš jazdiť aj za 5 € na 100 km
- Koľko vyjde Slovákov cesta na dovolenku autom? Porovnali sme Chorvátsko či Taliansko (+ tipy na šetrenie)
- Úspech, ktorý nikto nečakal. Tesla má na dosah niečo, po čom túži každá automobilka
- Ďalší úlet z Ruska. Lada chystá svoj „prelomový“ elektromobil, vychádza z 20-ročnej Dacie
-
- Väčší dôkaz už neexistuje. Známa autopožičovňa odhalila, koľko ušetrila prechodom na elektromobily
- 130 km/h a hrozivý dojazd: Mnohé elektromobily diaľnica zabije. Tieto modely sú najhoršie a najlepšie
- Elektromobil za takmer 50 000 € v dôležitom teste zahanbila Dacia za zlomok ceny
- Najrýchlejší elektromobil sveta má prvého majiteľa. Po prebratí ostal v nemom úžase, opísal detaily auta za 2 milióny
- Ďalší úlet z Ruska. Lada chystá svoj „prelomový“ elektromobil, vychádza z 20-ročnej Dacie
-
- Elektrická Mazda má mizerný dojazd, automobilka poslala zákazníkom najbizarnejšiu radu desaťročia
- Väčší dôkaz už neexistuje. Známa autopožičovňa odhalila, koľko ušetrila prechodom na elektromobily
- 130 km/h a hrozivý dojazd: Mnohé elektromobily diaľnica zabije. Tieto modely sú najhoršie a najlepšie
- Elektromobil za takmer 50 000 € v dôležitom teste zahanbila Dacia za zlomok ceny
- KAUZA: Zvolávačka Tesly je oveľa väčšia, problémy majú ďalšie státisíce áut
Windows 11 má veľký problém. Ak máš jeden z týchto CPU, riskujes stratu dát
Na Slovensko opäť tečie ropa, namiesto Ukrajincov Rusku zaplatil Slovnaft a MOL
Slovákom začali vymieňať jódové tablety. Záujem o ne vzrástol aj kvôli vojne na Ukrajine
Elon Musk predal akcie Tesly za takmer 7 miliárd dolárov. Je jasné, na čo potrebuje hotovosť
Na Spotify prichádza najdôležitejšia funkcia. Používatelia na ňu čakajú už roky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V kauze Miloslavov nastal dôležitý posun. Vyšetrovanie skončilo
Kaštiele, kopec a megafirmy. S autobusárskym barónom blízkym Pellegrinimu sa spájajú obrovské majetky
„Poučila som sa,“ Tabák sa opäť okúpala v potoku, všetko je ale inak. Bežná taktika, hovorí marketér
Hľadá sa záhadná zbraň, ktorá má útok na Kryme na svedomí. Toto je len začiatok, tvrdí Kyjev
Sulík: Za zastavenie dodávok ropy nemôže Rusko ani Ukrajina
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené