Klinec do rakvy vodíkovej budúcnosti. Táto krajina zatvára všetky stanice
Prvá krajina Európskej únie pristupuje k zatvoreniu všetkých svojich vodíkových čerpacích staníc, upozorňuje portál Electrive. Je ňou Dánsko, ktorého spoločnosť Everfuel narazila na vážne problémy tejto technológie. Tú totiž z trhu čoraz väčšmi vytláčajú elektromobily s veľkými batériami, ktoré sú napriek niekoľkým nedostatkom pre zákazníkov lákavejšie.
Stanice boli stratové
Spoločnosť vyhlásila, že sa bude zaoberať najmä prechodom na technológie takzvaného zeleného vodíka. Klasický vodík má totiž jednu zásadnú nevýhodu z hľadiska ekológie, keďže je vyrábaná pomocou fosílnych palív. Zelený vodík má miesto toho využiť obnoviteľné zdroje a i keď je energeticky náročnejší, jeho uhlíková stopa je v porovnaní s bežným vodíkom minimálna.
Ak postavíme vedľa seba vodíkový elektromobil a elektrické auto s veľkou batériou, hlavnou výhodou vodíka je len rýchlosť čerpania, ktorá je porovnateľná s čerpaním benzínu či nafty. Bohužiaľ však infraštruktúra zaostáva a málokto chce do nej investovať milióny, keď je vodíkových áut málo. Zároveň však nechcú automobilky takéto autá vyrábať vo veľkom, kým nie je dostupná infraštruktúra.
Dánska spoločnosť Everfuel preto zatvára všetky svoje neziskové čerpacie stanice na vodík a tvrdí, že prebehne reštrukturalizácia. Ako dodáva H2-View, firma bude aj naďalej pracovať na vývoji čerpacích staníc pre ťažkú dopravu napríklad v podobe nákladných áut. Do roku 2030 má naprieč EÚ vzniknúť až 667 takýchto staníc a zdá sa, že budúcnosť vodíka je, aspoň zatiaľ, len v oblasti nákladnej dopravy.
Vodíkový smer chcelo aj Slovensko
Vodík malo vo veľkom vo svojich radoch prijať aj Slovensko, pričom najviac ho presadzoval bývalý minister hospodárstva Richard Sulík. Mnohí experti naďalej vodík obhajujú a nemožno spochybniť jeho výhody práve pre nákladnú dopravu. Výhodný je či už pre kamióny, autobusy alebo dokonca vlaky a lode.
Jednoduchšia infraštruktúra
Ak majú byť všetky autá v budúcnosti elektrické, takisto musí dôjsť k úprave a výstavby infraštruktúry. Výhodou však je, že väčšina ľudí dokáže tieto autá nabíjať doma, vďaka čomu nie je nutné budovať nabíjačky na každom rohu. Miesto toho stačí navýšiť energetickú produkciu, čo by svet potreboval aj v prípade, že prejde na vodík – na to sa často zabúda.
Výroba zeleného vodíka je totiž energeticky niekoľkonásobne náročnejšia, než nabíjanie batérií priamo zo siete. To znamená, že určité množstvo vodíkových áut bude potrebovať silnejšiu elektráreň, než rovnaké množstvo áut s veľkými batériami – aj v prípade, že do rovnice započítame energetickú náročnosť produkcie lítium-iónových akumulátorov.
Za druhý štvrťrok firma Everfuel zaznamenala príjmy vo výške 2,06 milióna eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom za rovnaké obdobie takmer štvornásobný nárast. Len 282 000 eur z tohto množstva však tvoril vodík, čo je v porovnaní s rokom 2022 nárast len o 3 %, čo je pri podobných číslach prakticky nič.
Vodík tak naďalej čaká na technologický prelom, ktorý umožní nielen znížiť náklady na jeho výrobu, ale aj zmierniť energetickú náročnosť a zvýšiť efektivitu. Vedci neustále prichádzajú s novými inovatívnymi metódami jeho výroby, ktoré lámu rekordy efektivity a je možné, že sa v blízkych rokoch svet dočká aj praktickej a aplikovateľnej metódy.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľkosť písma na prístrojovke aj zlyhanie airbagov. Automobilky v USA stiahli z obehu 25 miliónov áut
Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
Tesla prepisuje rekordy. Ich autá si podmanili kľúčový trh, narazili však na zásadný problém
Slávna značka ide proti prúdu. V USA neponúka ani jeden čistý elektromobil, dosahuje historické predaje
Sľubujú omnoho väčší dojazd. Hyundai spúšťa revolučnú výrobu batérií novej generácie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Experti tvrdia, že to bola chyba. Tesla Cybertruck sa topí v problémoch, s týmto Musk nepočítal
- Elektromobilová veľmoc rieši bizarnú požiadavku. Musí kupovať spaľováky pre jednu skupinu ľudí
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Zaskočili celý svet. Trh elektromobilov si podmaňuje značka elektroniky, má agresívny plán na rok 2025
-
- Experti sa boja najhoršieho. Zlúčenie japonských automobiliek nedáva zmysel, prsty v tom má politika
- Experti tvrdia, že to bola chyba. Tesla Cybertruck sa topí v problémoch, s týmto Musk nepočítal
- Elektromobilová veľmoc rieši bizarnú požiadavku. Musí kupovať spaľováky pre jednu skupinu ľudí
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Zaskočili celý svet. Trh elektromobilov si podmaňuje značka elektroniky, má agresívny plán na rok 2025
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Nemci ukázali svetu tvrdú realitu. Toto sú hlavné dôvody, ktoré ľudí odrádzajú od kúpy elektromobilu
- Pilier našej ekonomiky je v ohrození. Slovensko zavádza najvyššiu daň z transakcií v regióne
- Predali závratný počet áut. Elektromobily majú jasného lídra, týmto číslam môže Tesla len závidieť
- Nabíja sa úplne sama. Prelomová technológia poráža klasické batérie a dosahuje rekordnú efektivitu
Vedci šokovali svet: V ľudskom tele našli látky, ktoré nepochádzajú z našej galaxie
Čína zrýchľuje vesmírny program. Za jeden deň otestovali až 5 raketových motorov
SpaceX sa pripravuje na testovací let svojej rakety Starship. Otestujú novú technológiu
Pomaly ich zabíja hustý smog. Toto je najnezničenejšie mesto na svete, možno ťa prekvapí
Stellantis bojuje o budúcnosť v prekvapivej krajine. V minulom roku vyrobili rekordne málo áut
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené