Klinec do rakvy vodíkovej budúcnosti. Táto krajina zatvára všetky stanice
Prvá krajina Európskej únie pristupuje k zatvoreniu všetkých svojich vodíkových čerpacích staníc, upozorňuje portál Electrive. Je ňou Dánsko, ktorého spoločnosť Everfuel narazila na vážne problémy tejto technológie. Tú totiž z trhu čoraz väčšmi vytláčajú elektromobily s veľkými batériami, ktoré sú napriek niekoľkým nedostatkom pre zákazníkov lákavejšie.
Stanice boli stratové
Spoločnosť vyhlásila, že sa bude zaoberať najmä prechodom na technológie takzvaného zeleného vodíka. Klasický vodík má totiž jednu zásadnú nevýhodu z hľadiska ekológie, keďže je vyrábaná pomocou fosílnych palív. Zelený vodík má miesto toho využiť obnoviteľné zdroje a i keď je energeticky náročnejší, jeho uhlíková stopa je v porovnaní s bežným vodíkom minimálna.
Ak postavíme vedľa seba vodíkový elektromobil a elektrické auto s veľkou batériou, hlavnou výhodou vodíka je len rýchlosť čerpania, ktorá je porovnateľná s čerpaním benzínu či nafty. Bohužiaľ však infraštruktúra zaostáva a málokto chce do nej investovať milióny, keď je vodíkových áut málo. Zároveň však nechcú automobilky takéto autá vyrábať vo veľkom, kým nie je dostupná infraštruktúra.
Dánska spoločnosť Everfuel preto zatvára všetky svoje neziskové čerpacie stanice na vodík a tvrdí, že prebehne reštrukturalizácia. Ako dodáva H2-View, firma bude aj naďalej pracovať na vývoji čerpacích staníc pre ťažkú dopravu napríklad v podobe nákladných áut. Do roku 2030 má naprieč EÚ vzniknúť až 667 takýchto staníc a zdá sa, že budúcnosť vodíka je, aspoň zatiaľ, len v oblasti nákladnej dopravy.
Vodíkový smer chcelo aj Slovensko
Vodík malo vo veľkom vo svojich radoch prijať aj Slovensko, pričom najviac ho presadzoval bývalý minister hospodárstva Richard Sulík. Mnohí experti naďalej vodík obhajujú a nemožno spochybniť jeho výhody práve pre nákladnú dopravu. Výhodný je či už pre kamióny, autobusy alebo dokonca vlaky a lode.
Jednoduchšia infraštruktúra
Ak majú byť všetky autá v budúcnosti elektrické, takisto musí dôjsť k úprave a výstavby infraštruktúry. Výhodou však je, že väčšina ľudí dokáže tieto autá nabíjať doma, vďaka čomu nie je nutné budovať nabíjačky na každom rohu. Miesto toho stačí navýšiť energetickú produkciu, čo by svet potreboval aj v prípade, že prejde na vodík – na to sa často zabúda.
Výroba zeleného vodíka je totiž energeticky niekoľkonásobne náročnejšia, než nabíjanie batérií priamo zo siete. To znamená, že určité množstvo vodíkových áut bude potrebovať silnejšiu elektráreň, než rovnaké množstvo áut s veľkými batériami – aj v prípade, že do rovnice započítame energetickú náročnosť produkcie lítium-iónových akumulátorov.
Za druhý štvrťrok firma Everfuel zaznamenala príjmy vo výške 2,06 milióna eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim rokom za rovnaké obdobie takmer štvornásobný nárast. Len 282 000 eur z tohto množstva však tvoril vodík, čo je v porovnaní s rokom 2022 nárast len o 3 %, čo je pri podobných číslach prakticky nič.
Vodík tak naďalej čaká na technologický prelom, ktorý umožní nielen znížiť náklady na jeho výrobu, ale aj zmierniť energetickú náročnosť a zvýšiť efektivitu. Vedci neustále prichádzajú s novými inovatívnymi metódami jeho výroby, ktoré lámu rekordy efektivity a je možné, že sa v blízkych rokoch svet dočká aj praktickej a aplikovateľnej metódy.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Plat až 3 500 eur a množstvo benefitov. Sociálna poisťovňa hľadá ľudí na viaceré pozície
Novinár Soltész: Sulík je Ficova konkurencia, vyobjímal sa so všetkými extrémistami
80-roční si už nezajazdia. Prvá krajina zaviedla vekový strop pre vodičov, sprísňuje aj Európa
Sajfa predal Toldo známemu hráčovi na trhu, slovenský trh pre tento biznis už nestačí
Prímorský hit medzi Slovákmi zakročil proti turistom: Koniec „dovolenkovej arogancii“, ktorá roky otravovala miestnych
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP