Osobná doprava sa mení rýchlym tempom. Európska únia tlačí na presadzovanie elektromobilov a na ich výrobu už presedláva drvivá väčšina renomovaných automobiliek. Batériové vozidlá podporuje aj Slovensko, no vláda vidí väčší potenciál vo vodíkovom pohone. Čo ak sa ale veľmi mýli a vodík nie je teraz vôbec tou správou cestou, na ktorú míňať peniaze.

Elektrifikácia automobilového odvetvia prebieha už niekoľko rokov, a hoci je stále terčom silnej kritiky, pre mnohých výrobcov a odborníkov je práve tento segment tým správnym smerom, ktorý spraví osobnú dopravu „čistejšou“. Až na pár výnimiek sa väčšina automobiliek venuje práve vývoju a výrobe batériových modelov, ktoré už schádzajú z výrobnej linky koncernu VW, Daimler, ale aj BMW a mnohých ďalších.

Elektrické autá stále schytávajú kritiku za svoje „neekologické“ batérie, pomalšiu rýchlosť nabíjania či dojazd, ktorý je v komerčne predávaných modeloch mnohokrát nižší ako u ustupujúcich spaľovákov. Že ide nafta a benzín v automobiloch do úzadia, potvrdzujú aj čoraz vyššie čísla predajov elektromobilov. Nanešťastie nie je náš trh pripravený na elektromobily tak, ako západ, kde tieto vozidlá preferuje čoraz viac vodičov.

Slováci elektromobilom podľa predajov nefandia

Dôkazom toho sú aj nedávne analýzy, podľa ktorých má predaj elektrických modelov v západnej Európe stúpajúcu tendenciu už niekoľko rokov, zatiaľ čo na Slovensku sa motoristi do týchto áut príliš nehrnú. Predaje elektromobilov sú na západe starého kontinentu tak úspešné, že nedávno dokonca prekonali aj plug-in hybridné modely.

Vyplýva to z analýzy, ktorú na svojom blogu zverejnil novinár Matthias Schmidt. Podľa nedávneho prieskumu Zväzu automobilového priemyslu SR, na ktorý upozornila agentúra SITA, kúpili Slováci od začiatku tohto roka len mizivý počet elektromobilov, ktorý od januára dosiahol iba 432 predaných modelov.

Za celý minulý rok potom slovenskí vodiči zakúpili iba 918 elektrických áut. V porovnaní s vyspelejšími západnými krajinami ide o veľmi nízke čísla, ktoré prechodu od spaľovákov k elektrickému pohonu rozhodne nenahrávajú do kariet.

Sulík vidí na Slovensku vodíkovú budúcnosť, no je to chyba
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú