Predajcovia a výrobcovia bicyklov, vrátane tých elektrických, zažíva krušné časy. Dopyt po týchto dvojkolesových dopravných prostriedkoch je enormný, zásoby sú na minime a výroba nestíha.

Nových bicyklov je málo, situácia sa môže stabilizovať až o niekoľko rokov

Pandémia koronavírusu je tu s nami už vyše roka a za ten čas ovplyvnila množstvo odvetví a každodenný život ľudí po celom svete. Jedným zo zasiahnutých segmentov je aj cyklistika, kde sa už vlani významne zvýšil dopyt po všetkých druhoch bicykloch.

Počas jarných mesiacov minulého roka sa predaje bicyklov výrazne zvýšili a predajcovia vypredávali všetko, čo mali na skladoch. Slováci jednoducho začali viac bicyklovať, pretože práve tento šport bol jedným z mála, na ktorý sa nevzťahovali prísne opatrenia.

Tento rok je situácia ešte komplikovanejšia a mnohí predajcovia i výrobcovia evidujú nedostatok zásob, meškajúce dodávky komponentov a problémy, ktoré zrejme nepominú skôr, ako o pár rokov. Pod tento stav sa podpísalo viacero faktorov, no primárnym dôvodom je práve pandémia.

V dôsledku aktuálnej situácie s predajom aj výrobou bicyklov taktiež dochádza k zdraženiu nových kusov, ktoré sa predávajú za vyššie ceny, ako vlani. Všeobecne však platí, že ani to neznižuje dopyt, práve naopak, ľudia chcú bicyklovať omnoho viac ako v predošlých rokoch.

Ako je na tom výroba a predaj?

Ako už bolo spomenuté, predaje bicyklov rástli rýchlym tempom minulý rok a ďalší rast pokračuje aj tento rok. Mnohí predajcovia na Slovensku predávajú kusy prichádzajúce priamo z výroby alebo majú vypredané aj zajednané objednávky dopredu.

Nedostatok tak pocíti každý, kto by si aktuálne chcel zaobstarať nový bicykel, pričom je podľa niektorých vyjadrení predajcov pre FonTech.sk viac-menej jedno, či sa jedná o elektrické bicykle, alebo bicykle bez pomocného elektrického pohonu.

Aktuálne sú skladové zásoby na minime, ako elektrobicyklov, tak klasických bicyklov. Bicykle priebežne prichádzajú z výroby ale väčšinu tohtoročného skladu už máme vypredaného dopredu, už na prelome rokov sme zaviedli možnosť predobjendávky. Na voľný sklad do leta budeme vedieť ponúknuť iba niekoľko sto bicyklov,“ informoval FonTech.sk MTBiker.

NEPREHLIADNI
Nový elektrický bicykel má aj Jeep. Ponúkne neuveriteľný výkon a skvelý dojazd

Napriek vysokému dopytu však zrejme nedôjde k dosiahnutiu rekordný čísel z vlaňajšieho roka, kedy bola ponuka väčšia a k dispozícii boli aj staršie skladové zásoby. Dodávateľský reťazec, ktorý začína spracovaním surovín, pokračuje výrobou bicyklov, logistikou, skladaním, prepravou, až po dodanie do predajní, je podľa vyjadrenia Martina Kubicu (KUBICASPORT) naštrbený a bicykle neprichádzajú v potrebných množstvách. Aktuálne sa však má situácia v dodávateľskom reťazci zlepšovať, no dodávatelia sa stále snažia dobehnúť zameškané.

V roku 2020 bol dokonca zvýšený dopyt po bikoch aj ebikoch, tak sa všetko vypredalo, aj to, čo by inak ostalo ako rezerva. Stav zásob je u bicyklov aj elektrobicyklov podobný. Je výrazne nižší ako štandardne, respektíve biky od výrobcov prichádzajú vo výrazne nižších kusoch ako štandardne, a teda sú dni, kedy je bikov viac v ponuke a dni, kedy je menej. Za normálnych okolností by si zákazník u nás vyberal vo svojej cenovej kategórii bike od 4 – 7 výrobcov, aktuálne je rád, ak si môže z čoho vyberať,“ informoval Martin Kubica redakciu FonTech.sk.

Podľa Decathlonu sa dodacie lehoty komponentov predĺžili až o 2 roky. „Niektorí výrobcovia uvádzajú až trojmesačné meškanie pôvodných objednávok. Zmenu môžeme očakávať aj v servisoch bicyklov, ktoré nemusia mať včas dostatok náhradných dielov,“ informuje Decathlon.

Pociťujeme všeobecný nedostatok komponentov a predlžujúce sa termíny dodávok. U nás v Senici sa napriek tomu vyrobí v tomto roku asi 70 000 elektrobicyklov,“ informoval FonTech.sk Richard Likavčan, obchodný riaditeľ spoločnosti DEMA Senica.

Taký Mall.sk však vo vyjadrení pre našu redakciu potvrdzuje aj zvýšený záujem pri predaji elektrokolobežiek, kde dopyt stúpol až o viac ako 600 %.

Záujem o všetko súvisiace s cyklistikou opäť, podobne ako vlani, rastie. Celkovo segment cyklistického vybavenia na Alza.sk za prvý štvrťrok vyrástol o 150 %, predaje detských bicyklov sa dokonca viac ako strojnásobili.

Podobne vysoké rasty predajov zaznamenávame taktiež v kategórii elektrobicyklov, ktorá zaznamenala viac než 5-násobný predaj,“ informoval FonTech.sk Ondrej Hnát, divízny riaditeľ pre nákup a predaj v Alze.

Väčší problém majú elektrobicykle

Výraznejšie sú meškaním dodávok a problémami zasiahnuté elektrobicykle, kde sa prejavuje zdržanie nielen v doprave, ale tiež vo výrobe komponentov. Hoci nebol tento stav spojený s globálnym nedostatkov čipov, meškanie môžu podľa MTBiker spôsobovať napríklad aj konštrukčné problémy komponentov.

Problémom sú komplikácie vo výrobe samotných komponentov pre elektrobicykle – napr. popredný výrobca motorov má 3 mesačný sklz pre konštrukčný problém nového motora, ďalší výrobca riešil problém vodotesnoti displejov a pod.,“ dodal MTBiker.

Situáciu navyše komplikuje aj ešte vyšší dopyt po elektrobicykloch, ktoré sa medziročne predávajú stále viac a v budúcnosti sa očakáva ešte rapídnejší rast dopytu. Slováci pritom pri kúpe elektrobicykla nešetria a dovolia si investovať do kvalitného modelu aj tisícky eur. Medzi najpredávanejšie modely patria u predajcu MTBiker elektrické bicykle s predným odpružením v cenovej relácii 2000 – 3000 €, no vyšší záujem bol zaznamenaný aj v kategórii drahších elektrobicyklov.

Dopyt po jednotlivých modeloch však ovplyvňuje aj okolité prostredie, v ktorom sa cyklisti pohybujú. Napríklad v KUBICASPORT sú kvôli hornatému žilinskému kraju populárne aj horské celoodpružené bicykle. Medzi najpredávanejšie patria elektrobicykle v cene okolo 2000 €, ale aj lacnejšie mestské elektrické bicykle s cenou okolo 1000 €. Podobný stav v dopyte po elektrobicykloch potvrdil redakcii FonTech.sk na našom trhu aj výrobca DEMA.

NEPREHLIADNI
Táto firma predstavila brutálny e-bicykel. Dojazdom sa vyrovná mestským elektromobilom

Ceny rástli, porastú aj o rok

Vzniknutá situácia má samozrejme dopad aj na výsledné predajné ceny bicyklov. Tie majú síce stanovenú doporučenú cenu, avšak jej výšku medziročne ovplyvnil aj kľúčový článok dodávateľského reťazca – doprava. Cena kontajnerovej dopravy sa enormne zvýšila a v porovnaní s minulým rokom je niekoľkonásobne drahšia. To sa vo výsledku pretaví aj to vyššej ceny bicyklov.

Dôvodom aktuálnej vlny zdraženia vo výške cca 5 % je obrovský rast prepravných nákladov z Ázie do Európy – cca 300%. V budúcnosti môžeme čakať ďalšiu vlnu zdraženia v rozmedzí ďalších 5 – 10 % z dôvodu rastu cien komponentov a komodít.

Samotný dopyt nemá na cenu vplyv, jediným negatívom z pohľadu zákazníka je neexistencia sezónnych výpredajov, na ktoré bola časť zákazníkov zvyknutá v jesenných mesiacoch,“ informoval MTBiker.

Niektoré modely rôznych značiek mohli zlacnieť, iné naopak zdražieť. DEMA tento rok potvrdzuje zdražovanie až na úrovni 15 % a rovnaký rast cien čaká aj o rok. Ďalšie zdražovanie sa očakáva v budúcom roku aj podľa predajcov.

My už teraz robíme objednávky na rok 2022 a biky v roku 2022 budú ešte trochu drahšie o cca 5 %,“ dodal Kubica a podotkol, že to bude vyvážené lepším dizajnom či novšími technológiami.

Dostanú Slováci dotáciu na elektrobicykel?

Pomôcť pri nákupe elektrických bicyklov by mohla štátna dotácia, ktorá by mala podľa odborníkov dosahovať výšku až 1000 €. Oproti dotáciám na elektromobily má podpora nákupu elektrických bicyklov niekoľko výhod.

NEPREHLIADNI
E-bajk úplne zadarmo? Táto európska krajina ide príkladom, Slovákom odporúčajú dať 1000 € na kúpu

Pri dotácii 1 000 € by dotovaná čiastka financovala zhruba polovicu celkovej ceny e-bajku, kdežto pri dotáciách na elektromobily to bola menej ako polovičná časť. Druhou výhodou je, že dotácia by sa mohla dostať k väčšiemu počtu záujemcov. Ak by bolo na podporu nákupu elektrobicyklov vyčlenených rovnako veľa prostriedkov, ako na nákup elektromobilov, finančnú podporu na bicykle by dostalo až 8-krát viac záujemcov.

Kedy sa situácia upokojí?

Kvôli pretrvávajúcim komplikáciám v dodávkach komponentov a zdržaniu vo výrobe mnohé zdroje neodhadujú riešenie nedostatku bicyklov na našom trhu skôr ako o 2-3 roky. Predpokladom ostáva aj ďalšie globálne zvyšovanie dopytu.

Predpoklad upokojenia je v roku 2024. My už dnes pracujeme s plánovaním roka 2023. Čiastočné upokojenie prinesie aj zreálnenie požiadaviek výrobcov bicyklov, čo môže priniesť zrevidovanie požiadaviek na výrobcov komponentov. To však najskôr pre 2023,“ informoval FonTech.sk obchodný riaditeľ spoločnosti DEMA Senica.

Redakcia FonTech.sk oslovila aj ďalších výrobcov a predajcov bicyklov. Vyjadrenia však neboli do uzávierky k dispozícii.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú