Ďalší negatívny test: Elektromobily nie sú tak ekologické ako ich vnímame. Toto sú najmenej škodlivé autá
Emisie automobilov sú v posledných rokoch nesmierne diskutovanou témou, ktorá rozdeľuje ľudí do niekoľkých táborov, pričom jedni sa stále zastávajú spaľovacích motorov a iní vidia budúcnosť v elektromobilite, podobne ako aj veľké automobilky a EÚ. Vplyv najpopulárnejších druhov pohonu áut však skúmala nemecká organizácia ADAC, ktorá priniesla prekvapivé výsledky. Testovanie ADAC a štúdia Joanneum Research tvrdí, že spomedzi všetkých druhov pohonu dosiahli najlepšie emisie autá na CNG.
Elektromobily sú mnohými vnímané ako budúcnosť osobnej dopravy, no elektrický pohon má nájsť uplatnenie aj v nákladnej doprave v kamiónoch či dodávkach. Realita však nie je tak ružová ako by si EÚ predstavovala a napriek presadzovaniu elektromobilov patria cesty stále benzínovým a dieselovým autám, ktoré sa v posledných rokoch stali terčom veľkej kritiky po prevalení kauzy „dieselgate“. Mnohé výskumy sa sústredia na meranie ekologickej stopy či samotných emisií, ktoré jednotlivé autá vypustia reálne do ovzdušia.
Autá na CNG prekonali elektromobily
Hoci by sa mohlo zdať, že elektromobil v tomto smere vyjde najlepšie, testovanie ADAC a štúdia Joanneum Research tvrdí pravý opak. V nových testoch sa ukázali byť najmenej škodlivými autá na zemný plyn alebo tiež CNG. Práve tieto si počínajú najlepšie počas celej svojej životnosti, do ktorej sa rátajú všetky energetické komponenty. Výskumný ústav Joanneum Research analyzoval emisie automobilov „triedy Golf“ s najviac sa vyskytujúcim druhom pohonu, pričom do testu započítal nielen emisie počas prevádzky, ale aj počas výroby, recyklácie, výroby palív a taktiež emisie pri výrobe elektriny.
Do úvahy sa tak brali okrem emisií CO2 aj emisie metánu CH4 vznikajúce zo zemného plynu a N2O, teda oxid dusný z výroby biomasy. Predbežná analýza získaných dát z výskumu Joannneum Research odhalila údaje, ktoré mnohých fanúšikov elektromobilov zrejme nepotešia. Najmenej škodlivým je auto na CNG a elektromobil môže v porovnaní s benzínovými motormi ukázať svoju ekologickú stránku až po 127 000 km, teda zhruba po 8 rokoch prevádzky, respektíve po 219 000 km a 14 rokoch prevádzky v porovnaní s dieselovými motormi.
Nenechaj si ujsť
Elektromobily sú „zeleným klamstvom“. Jeden z najznámejších konštruktérov motorov varuje, že vkladáme nádej do zlého odvetvia
Jedným z dôvodov tohto výsledku je aj samotná výroba batérií, ktorá spôsobuje vypúšťanie množstva skleníkových plynov. Tie je následne potrebné amortizovať počas používania elektromobilu. Výrazne lepšie výsledky by elektrické autá dosiahli iba v prípade, pokiaľ by využívali obnoviteľné zdroje energie, čo je však v praxi takmer nereálne. Ak by boli nabíjacie stanice napájané výlučne z týchto zdrojov, potom by bol elektromobil ekologickejší v porovnaní s benzínom už po 37 500 km a s dieselom po 40 500 km.
[supsystic-tables id=76]
Pri porovnaní s autami na CNG by potom išlo o nájazd zhruba 48 000 km. Po 115 500 km by boli elektromobily lepšie aj ako autá na vodík. Výsledky tejto štúdie tak preukázali, že napriek stále prísnejším emisným normám v osobnej doprave, ktorú majú ovládnuť elektromobily, sú z hľadiska celého životného cyklu pre životné prostredie najmenej škodlivé autá na zemný plyn. Tým by sa podľa predbežných údajov Joanneum Research elektrické autá v reálnej prevádzke nikdy nevyrovnali. V praxi by nedokázali prekonať ani autá na vodík.
Automobilky nie sú na úplnú elektrifikáciu pripravené
Napriek tomu, že sú elektromobily vnímané ako budúcnosť dopravy, ich životnosť, počnúc výrobou, až po recykláciu, nie je podľa výskumu Joanneum Research tak ekologická ako by sa mohlo zdať. Automobilky budú aspoň v najbližších rokoch aj popri vývoji elektrického pohonu ponúkať pre svoje modely klasické druhy spaľovacích motorov.
Dieselu sa neplánuje vzdať ani VW, ktorý nie je na úplný prechod k elektrickému pohonu pripravený. Kontroverzné výsledky emisných testov však nedávno prinieslo aj testovanie Green NCAP, ktoré odhalilo závery, že v niektorých prípadoch sú aj nové diesely rovnako ekologické ako elektromobily. Vo výsledku však práve tie skončili s najlepším hodnotením.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP