Ďalší negatívny test: Elektromobily nie sú tak ekologické ako ich vnímame. Toto sú najmenej škodlivé autá
Emisie automobilov sú v posledných rokoch nesmierne diskutovanou témou, ktorá rozdeľuje ľudí do niekoľkých táborov, pričom jedni sa stále zastávajú spaľovacích motorov a iní vidia budúcnosť v elektromobilite, podobne ako aj veľké automobilky a EÚ. Vplyv najpopulárnejších druhov pohonu áut však skúmala nemecká organizácia ADAC, ktorá priniesla prekvapivé výsledky. Testovanie ADAC a štúdia Joanneum Research tvrdí, že spomedzi všetkých druhov pohonu dosiahli najlepšie emisie autá na CNG.
Elektromobily sú mnohými vnímané ako budúcnosť osobnej dopravy, no elektrický pohon má nájsť uplatnenie aj v nákladnej doprave v kamiónoch či dodávkach. Realita však nie je tak ružová ako by si EÚ predstavovala a napriek presadzovaniu elektromobilov patria cesty stále benzínovým a dieselovým autám, ktoré sa v posledných rokoch stali terčom veľkej kritiky po prevalení kauzy „dieselgate“. Mnohé výskumy sa sústredia na meranie ekologickej stopy či samotných emisií, ktoré jednotlivé autá vypustia reálne do ovzdušia.
Autá na CNG prekonali elektromobily
Hoci by sa mohlo zdať, že elektromobil v tomto smere vyjde najlepšie, testovanie ADAC a štúdia Joanneum Research tvrdí pravý opak. V nových testoch sa ukázali byť najmenej škodlivými autá na zemný plyn alebo tiež CNG. Práve tieto si počínajú najlepšie počas celej svojej životnosti, do ktorej sa rátajú všetky energetické komponenty. Výskumný ústav Joanneum Research analyzoval emisie automobilov „triedy Golf“ s najviac sa vyskytujúcim druhom pohonu, pričom do testu započítal nielen emisie počas prevádzky, ale aj počas výroby, recyklácie, výroby palív a taktiež emisie pri výrobe elektriny.

Do úvahy sa tak brali okrem emisií CO2 aj emisie metánu CH4 vznikajúce zo zemného plynu a N2O, teda oxid dusný z výroby biomasy. Predbežná analýza získaných dát z výskumu Joannneum Research odhalila údaje, ktoré mnohých fanúšikov elektromobilov zrejme nepotešia. Najmenej škodlivým je auto na CNG a elektromobil môže v porovnaní s benzínovými motormi ukázať svoju ekologickú stránku až po 127 000 km, teda zhruba po 8 rokoch prevádzky, respektíve po 219 000 km a 14 rokoch prevádzky v porovnaní s dieselovými motormi.

Nenechaj si ujsť
Elektromobily sú „zeleným klamstvom“. Jeden z najznámejších konštruktérov motorov varuje, že vkladáme nádej do zlého odvetvia
Jedným z dôvodov tohto výsledku je aj samotná výroba batérií, ktorá spôsobuje vypúšťanie množstva skleníkových plynov. Tie je následne potrebné amortizovať počas používania elektromobilu. Výrazne lepšie výsledky by elektrické autá dosiahli iba v prípade, pokiaľ by využívali obnoviteľné zdroje energie, čo je však v praxi takmer nereálne. Ak by boli nabíjacie stanice napájané výlučne z týchto zdrojov, potom by bol elektromobil ekologickejší v porovnaní s benzínom už po 37 500 km a s dieselom po 40 500 km.
[supsystic-tables id=76]
Pri porovnaní s autami na CNG by potom išlo o nájazd zhruba 48 000 km. Po 115 500 km by boli elektromobily lepšie aj ako autá na vodík. Výsledky tejto štúdie tak preukázali, že napriek stále prísnejším emisným normám v osobnej doprave, ktorú majú ovládnuť elektromobily, sú z hľadiska celého životného cyklu pre životné prostredie najmenej škodlivé autá na zemný plyn. Tým by sa podľa predbežných údajov Joanneum Research elektrické autá v reálnej prevádzke nikdy nevyrovnali. V praxi by nedokázali prekonať ani autá na vodík.
Automobilky nie sú na úplnú elektrifikáciu pripravené
Napriek tomu, že sú elektromobily vnímané ako budúcnosť dopravy, ich životnosť, počnúc výrobou, až po recykláciu, nie je podľa výskumu Joanneum Research tak ekologická ako by sa mohlo zdať. Automobilky budú aspoň v najbližších rokoch aj popri vývoji elektrického pohonu ponúkať pre svoje modely klasické druhy spaľovacích motorov.
Dieselu sa neplánuje vzdať ani VW, ktorý nie je na úplný prechod k elektrickému pohonu pripravený. Kontroverzné výsledky emisných testov však nedávno prinieslo aj testovanie Green NCAP, ktoré odhalilo závery, že v niektorých prípadoch sú aj nové diesely rovnako ekologické ako elektromobily. Vo výsledku však práve tie skončili s najlepším hodnotením.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk

Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom

Hyundai, ktorý utiahne Scaniu, aj najväčšia Kia na trhu. Experti vybrali TOP 5 elektromobilov v zime

Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)

Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovákov čaká bolestivý zásah do rodinných rozpočtov. Tripartita schválila veľké zmeny
PREMIUMSvetová burza aj zlato výrazne porážajú naše štátne dlhopisy. Bitcoin po masívnych stratách s nimi prehráva

Najrýchlejšie rastúca značka z východného Slovenska získava 30 miliónov eur. Cieľom je stať sa jednorožcom

Slovensko čakajú hodiny chaosu. Rizikový scenár sa napĺňa, varujú experti (PREDPOVEĎ)

Štátny podnik prepustí 500 zamestnancov, tvrdí Hlina: „Nie je drevo, nie sú peniaze“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Chcú zaviesť novú daň za každý prejdený kilometer. Európska vláda pretláča elektromobily zvláštnym spôsobom
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Nabiješ ho do pár minút a má dojazd 1700 km. Čínska automobilka predstavila „rozsudok smrti“ pre spaľováky
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Väčšina Slovákov žije v omyle. Elektromobily majú v zime oproti spaľovákom veľkú výhodu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Už nepotrebuješ ukazovať občiansky. Digitálne doklady v mobile dostali nové funkcie (PREHĽAD)
Nie stroje, ale ľudia môžu zlyhať. Na Slovensku sa stretli najväčšie AI hlavy, aby ukázali budúcnosť
Vodičom hrozí pokuta až 18 000 eur. Túto činnosť za volantom radšej nikdy nerob
Obávaný druh rakoviny môže byť čoskoro minulosťou. Vedci majú nové závery, vyvracajú hoaxy
Slovensko kruto zlyháva v kyberbezpečnosti. Verejnosť je v rizikovej zóne a ohrozuje celú digitálnu ekonomiku
Slovensko má v mestách kľúč k zelenej energii. Využívame ho len obmedzene, robíme chybu
Postúpi Slovensko na MS 2026 vo futbale? Superpočítač v tom má jasno, toto sú naše šance a súper vo finále baráže
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovákov čaká bolestivý zásah do rodinných rozpočtov. Tripartita schválila veľké zmeny
PREMIUMSvetová burza aj zlato výrazne porážajú naše štátne dlhopisy. Bitcoin po masívnych stratách s nimi prehráva

Najrýchlejšie rastúca značka z východného Slovenska získava 30 miliónov eur. Cieľom je stať sa jednorožcom

Slovensko čakajú hodiny chaosu. Rizikový scenár sa napĺňa, varujú experti (PREDPOVEĎ)


