V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.

Rok 2024 priniesol rast predaja osobných áut v Číne. Motorom tohto vývoja boli rekordné výsledky v segmente elektrických vozidiel a plug-in hybridov. Tento trend bol podporený vládnymi dotáciami na ekologické vozidlá a pokračujúcou cenovou vojnou medzi výrobcami. Čína si tak udržala postavenie najväčšieho automobilového trhu na svete.

Rastúci dopyt po elektromobiloch hral do karát domácim značkám ako BYD, Geely a Xiaomi, ktoré si upevnili svoje pozície na konkurenčnom čínskom trhu. Americká Tesla tiež zaznamenala rekordný predaj v Číne. Pomohlo to eliminovať pokles odbytu na iných trhoch.

Dominancia domácich výrobcov

Zahraničné automobilky ako General Motors, Toyota a Volkswagen však v Číne čelili poklesu, keďže strácali podiely na trhu v prospech miestnych hráčov. Problémom pre tieto spoločnosti zostáva nedostatočné využívanie kapacít ich čínskych závodov.

Čínska vláda podporuje ekologické vozidlá nielen dotáciami, ale aj politikami, ktoré motivujú k výmene starých áut za nové a ekologickejšie modely. Dotácie na NEV boli predĺžené až do roku 2025.To prispeje k ďalšiemu oživeniu dopytu a zároveň k podpore hospodárskeho rastu.

Aj napriek rastu predaja čelí čínsky automobilový priemysel zhoršujúcej sa ziskovosti. Ziskové marže z predaja klesli z 6,2 % v roku 2020 na 4,4 % v roku 2024, podľa údajov CPCA. Cenová vojna na trhu spôsobila tlak na dodávateľov a predajcov, ktorí musia znižovať ceny komponentov alebo ponúkať agresívne zľavy.

Toyota
Čína lídrom v elektrifikácii vozidiel

Čína si upevňuje postavenie svetového lídra v segmente elektrických a plug-in hybridných vozidiel, pričom tento trend by mal pokračovať aj v roku 2025 a neskôr. Vládne dotácie a priaznivý regulačný rámec vytvárajú ideálne podmienky pre rast a inovácie. Aj keď cenové vojny na trhu vytvárajú výzvy, domáci výrobcovia ako BYD a Tesla naďalej ukazujú schopnosť prispôsobiť sa a dominovať trhu.

Čínsky trh automobilov nie je iba číselným lídrom, ale aj ukážkou, ako vláda, inovácie a trh môžu podporovať prechod k ekologickejšej mobilite. S neustále rastúcim podielom NEV na trhu sa Čína stáva príkladom pre ostatné krajiny usilujúce sa o prechod na udržateľnú dopravu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP