Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily
Elektromobily mnohí vnímajú ako lepšiu náhradu za autá so spaľovacím motorom práve vďaka ich elektrickému pohonu. To aj napriek tomu, že v určitých fázach výroby a životného cyklu môžu vyprodukovať viac škodlivín. Každý, kto plánuje kúpu takéhoto auta sa zaujíma aj o kapacitu batérie, ktorá je kľúčová pre ďalšie každodenné používanie. Batéria v elektromobiloch má podobne ako akumulátory v iných zariadeniach svoju životnosť a jej vlastnosti sa môžu vplyvom viacerých faktorov časom meniť. Téme sa venoval portál Electrek.
Batéria, podobne ako iné komponenty, podlieha procesu degradácie, kedy vplyvom času, používania, opätovného nabíjania, okolitých teplôt a ďalších faktorov mení postupne svoje vlastnosti. Budúceho majiteľa elektromobilu rozhodne zaujíma nielen výbava či výkon auta, ale aj samotný akumulátor, ktorý je „srdcom“ každého takéhoto vozidla.
Ako sa však menia jeho vlastnosti? Ako veľmi klesne po rokoch používania kapacita? To a mnohé ďalšie odpovede na otázky odhalili zozbierané dáta zo 6 300 elektromobilov, ktoré analyzuje spoločnosť Geotab.
Degradácia batérie je prirodzený proces
Výkon batérie a jej kapacita sú z hľadiska životnosti a prevádzkyschopnosti kľúčovými aspektmi, ktoré ovplyvňujú používanie každého elektromobilu. Čím väčšia je jej kapacita, tým väčší dojazd môže elektromobil ponúknuť.
Ako dlho trvá, kým dôjde k zmene kapacity? V prvom rade treba spomenúť, že životnosť batérií pokrývajú výrobcovia elektromobilov zárukou alebo garantovaným nájazdom kilometrov, podľa toho čo bude skôr. Koniec koncov, batéria je najdrahší komponent celého tohto vozidla.
Ceny sa však naďalej vyvíjajú a od roku 2010 bol zaznamenaný výrazný pokles. Akumulátory pre elektromobily sú odvtedy lacnejšie až o 80 % v porovnaní s pôvodnými cenami, informuje Bloomberg.
Každým rokom a častejším používaním strácajú kapacitu, čo sa následne odráža najmä na dojazde na jedno nabitie. Neraz sme už počuli o prípadoch, kedy po rokoch klesla kapacita natoľko, že vodič elektromobilu nemohol na plné nabitie prejsť ani 100 km. Degradácia je však prirodzený proces, ktorý ovplyvňujú aj ďalšie udalosti a okolité prostredie.
Nenechaj si ujsť
Použité batérie z elektromobilov budú poháňať fabriku japonskej automobilky
Životnosť, kapacita a výkon batérie sa teda odvíja aj od doby jej používania. Čím staršia je batéria, tým viac jej kapacita klesá. Navyše tomu dopomáha aj jazdenie v prostredí s vysokými teplotami, ktoré môžu urýchliť pokles degradácie.
Napríklad batéria elektromobilu používanom v Arizone stratí viac kapacity počas používania ako batéria vozidla v Nórsku. Tieto a ďalšie faktory odhaľuje aj Geotab, ktorý dokáže zobraziť analyzované dáta tisícok elektromobilov od rôznych výrobcov.
Nie je batéria ako batéria
Podľa priemerných výsledkov z týchto dát klesne kapacita batérie za 1 rok o 2 %, avšak hoci graf zobrazuje zväčša lineárny pokles kapacity, v skutočnosti môže byť priebeh degradácie u konkrétnej batérie odlišný. Veľa pritom závisí od zloženia lítium-iónovej batérie a samotného chladenia. Taká Tesla Model S z roku 2015 s vodným chladením stratila za 4 roky podľa priemerných údajov 8,2 % kapacity batérie, zatiaľ čo vzduchom chladený Nissan Leaf prišiel za rovnaký čas priemerne o 14,3 % kapacity akumulátora.
Vplyv na životnosť tohto komponentu má pritom aj spôsob nabíjania. Využívanie rýchlych nabíjacích staníc s jednosmerným prúdom môže proces degradácie urýchliť.
Platí však, že častejšie používanie elektromobilu sa nemusí spájať s rýchlejšou stratou kapacity batérie. Majitelia elektromobilov môžu výdrž a životnosť akumulátora zlepšiť niekoľkými krokmi, pričom niektoré poznáme aj z používania iných zariadení napájaných batériou.
Zopár tipov na záver
Pokiaľ teda elektromobil momentálne nevyužívajú, nemali byť ho nechať stáť s plnou batériou nabitou na 100 % alebo s úplne vybitou. Ideálne je nabiť ju medzi 20 – 80 % a doplna ju nabíjať iba pred dlhými cestami.
Taktiež tu pripadá do úvahy aj obmedzenie rýchleho nabíjania. Hoci ide o skvelý spôsob ako rýchlejšie doplniť energiu batérie, rýchle nabíjanie o vysokom výkone jej neprospieva. V prípade klimatických podmienok nemá vodič príliš na výber, no pokiaľ je to možné, nemal byť elektromobil vystavovať vysokým teplotám.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Oprava elektromobilu už nemusí stáť tisíce eur. Európski odborníci našli dieru na trhu
Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
Nabíjanie plug-in hybridu na dlhých trasách. Kedy sa oplatí a kedy radšej jazdiť s vybitou batériou?
Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V obci pri Dunajskej Strede musia očkovať a usmrtiť zvieratá. Boli v úzkom kontakte s ohniskom slintačky a krívačky
3 200 eur za vstup do armády. Čína ignoruje svojich vojakov bojujúcich na strane Ruska, kritizuje Zelenskyj
Na Slovensko prichádza výrazné oteplenie. Už o pár hodín nastane výrazná zmena (PREDPOVEĎ)
Žilinský talent z Ghany chce reprezentovať Slovensko. Chvália ho aj analytici v prestížnom rebríčku
Kto sa zmestí, dostane 20 % zľavu. Reštaurácia vyvolala vlnu kritiky, ktorá rozdelila internet
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Oprava elektromobilu už nemusí stáť tisíce eur. Európski odborníci našli dieru na trhu
- Slováci si ho zamilujú. Škoda predstavila nový elektromobil s dojazdom 550 km
-
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
-
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Toto sa Muskovi páčiť nebude. Expert prezradil, ako jednoducho sa dá zachrániť Tesla
„Sem by som už neprišiel,“ odkazuje šéf zväzu. Slovensko môže zostať bez práce
Zlato lámalo rekordy. Dolár slabne, obchodná vojna silnie – investori hľadajú útočisko
Európa nechce zažiť ďalší šok. Plynové zásobníky budú musieť byť stále plné
Prvý zásah v Baltskom mori. Estónsko zadržalo tanker prepojený na Moskvu
Protiraketová obrana, tanky aj radary. Nemecko pokračuje v podpore Kyjevu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V obci pri Dunajskej Strede musia očkovať a usmrtiť zvieratá. Boli v úzkom kontakte s ohniskom slintačky a krívačky
3 200 eur za vstup do armády. Čína ignoruje svojich vojakov bojujúcich na strane Ruska, kritizuje Zelenskyj
Na Slovensko prichádza výrazné oteplenie. Už o pár hodín nastane výrazná zmena (PREDPOVEĎ)
Žilinský talent z Ghany chce reprezentovať Slovensko. Chvália ho aj analytici v prestížnom rebríčku
Kto sa zmestí, dostane 20 % zľavu. Reštaurácia vyvolala vlnu kritiky, ktorá rozdelila internet
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené