Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily
Elektromobily mnohí vnímajú ako lepšiu náhradu za autá so spaľovacím motorom práve vďaka ich elektrickému pohonu. To aj napriek tomu, že v určitých fázach výroby a životného cyklu môžu vyprodukovať viac škodlivín. Každý, kto plánuje kúpu takéhoto auta sa zaujíma aj o kapacitu batérie, ktorá je kľúčová pre ďalšie každodenné používanie. Batéria v elektromobiloch má podobne ako akumulátory v iných zariadeniach svoju životnosť a jej vlastnosti sa môžu vplyvom viacerých faktorov časom meniť. Téme sa venoval portál Electrek.
Batéria, podobne ako iné komponenty, podlieha procesu degradácie, kedy vplyvom času, používania, opätovného nabíjania, okolitých teplôt a ďalších faktorov mení postupne svoje vlastnosti. Budúceho majiteľa elektromobilu rozhodne zaujíma nielen výbava či výkon auta, ale aj samotný akumulátor, ktorý je „srdcom“ každého takéhoto vozidla.
Ako sa však menia jeho vlastnosti? Ako veľmi klesne po rokoch používania kapacita? To a mnohé ďalšie odpovede na otázky odhalili zozbierané dáta zo 6 300 elektromobilov, ktoré analyzuje spoločnosť Geotab.
Degradácia batérie je prirodzený proces
Výkon batérie a jej kapacita sú z hľadiska životnosti a prevádzkyschopnosti kľúčovými aspektmi, ktoré ovplyvňujú používanie každého elektromobilu. Čím väčšia je jej kapacita, tým väčší dojazd môže elektromobil ponúknuť.
Ako dlho trvá, kým dôjde k zmene kapacity? V prvom rade treba spomenúť, že životnosť batérií pokrývajú výrobcovia elektromobilov zárukou alebo garantovaným nájazdom kilometrov, podľa toho čo bude skôr. Koniec koncov, batéria je najdrahší komponent celého tohto vozidla.
Ceny sa však naďalej vyvíjajú a od roku 2010 bol zaznamenaný výrazný pokles. Akumulátory pre elektromobily sú odvtedy lacnejšie až o 80 % v porovnaní s pôvodnými cenami, informuje Bloomberg.
Každým rokom a častejším používaním strácajú kapacitu, čo sa následne odráža najmä na dojazde na jedno nabitie. Neraz sme už počuli o prípadoch, kedy po rokoch klesla kapacita natoľko, že vodič elektromobilu nemohol na plné nabitie prejsť ani 100 km. Degradácia je však prirodzený proces, ktorý ovplyvňujú aj ďalšie udalosti a okolité prostredie.
Nenechaj si ujsť
Použité batérie z elektromobilov budú poháňať fabriku japonskej automobilky
Životnosť, kapacita a výkon batérie sa teda odvíja aj od doby jej používania. Čím staršia je batéria, tým viac jej kapacita klesá. Navyše tomu dopomáha aj jazdenie v prostredí s vysokými teplotami, ktoré môžu urýchliť pokles degradácie.
Napríklad batéria elektromobilu používanom v Arizone stratí viac kapacity počas používania ako batéria vozidla v Nórsku. Tieto a ďalšie faktory odhaľuje aj Geotab, ktorý dokáže zobraziť analyzované dáta tisícok elektromobilov od rôznych výrobcov.
Nie je batéria ako batéria
Podľa priemerných výsledkov z týchto dát klesne kapacita batérie za 1 rok o 2 %, avšak hoci graf zobrazuje zväčša lineárny pokles kapacity, v skutočnosti môže byť priebeh degradácie u konkrétnej batérie odlišný. Veľa pritom závisí od zloženia lítium-iónovej batérie a samotného chladenia. Taká Tesla Model S z roku 2015 s vodným chladením stratila za 4 roky podľa priemerných údajov 8,2 % kapacity batérie, zatiaľ čo vzduchom chladený Nissan Leaf prišiel za rovnaký čas priemerne o 14,3 % kapacity akumulátora.
Vplyv na životnosť tohto komponentu má pritom aj spôsob nabíjania. Využívanie rýchlych nabíjacích staníc s jednosmerným prúdom môže proces degradácie urýchliť.
Platí však, že častejšie používanie elektromobilu sa nemusí spájať s rýchlejšou stratou kapacity batérie. Majitelia elektromobilov môžu výdrž a životnosť akumulátora zlepšiť niekoľkými krokmi, pričom niektoré poznáme aj z používania iných zariadení napájaných batériou.
Zopár tipov na záver
Pokiaľ teda elektromobil momentálne nevyužívajú, nemali byť ho nechať stáť s plnou batériou nabitou na 100 % alebo s úplne vybitou. Ideálne je nabiť ju medzi 20 – 80 % a doplna ju nabíjať iba pred dlhými cestami.
Taktiež tu pripadá do úvahy aj obmedzenie rýchleho nabíjania. Hoci ide o skvelý spôsob ako rýchlejšie doplniť energiu batérie, rýchle nabíjanie o vysokom výkone jej neprospieva. V prípade klimatických podmienok nemá vodič príliš na výber, no pokiaľ je to možné, nemal byť elektromobil vystavovať vysokým teplotám.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Nočná mora vodičov. Elektromobilu od Xiaomi zlyháva kľúčový komponent, pribúdajú nehody (VIDEO)
Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené