Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily
Elektromobily mnohí vnímajú ako lepšiu náhradu za autá so spaľovacím motorom práve vďaka ich elektrickému pohonu. To aj napriek tomu, že v určitých fázach výroby a životného cyklu môžu vyprodukovať viac škodlivín. Každý, kto plánuje kúpu takéhoto auta sa zaujíma aj o kapacitu batérie, ktorá je kľúčová pre ďalšie každodenné používanie. Batéria v elektromobiloch má podobne ako akumulátory v iných zariadeniach svoju životnosť a jej vlastnosti sa môžu vplyvom viacerých faktorov časom meniť. Téme sa venoval portál Electrek.
Batéria, podobne ako iné komponenty, podlieha procesu degradácie, kedy vplyvom času, používania, opätovného nabíjania, okolitých teplôt a ďalších faktorov mení postupne svoje vlastnosti. Budúceho majiteľa elektromobilu rozhodne zaujíma nielen výbava či výkon auta, ale aj samotný akumulátor, ktorý je „srdcom“ každého takéhoto vozidla.
Ako sa však menia jeho vlastnosti? Ako veľmi klesne po rokoch používania kapacita? To a mnohé ďalšie odpovede na otázky odhalili zozbierané dáta zo 6 300 elektromobilov, ktoré analyzuje spoločnosť Geotab.
Degradácia batérie je prirodzený proces
Výkon batérie a jej kapacita sú z hľadiska životnosti a prevádzkyschopnosti kľúčovými aspektmi, ktoré ovplyvňujú používanie každého elektromobilu. Čím väčšia je jej kapacita, tým väčší dojazd môže elektromobil ponúknuť.
Ako dlho trvá, kým dôjde k zmene kapacity? V prvom rade treba spomenúť, že životnosť batérií pokrývajú výrobcovia elektromobilov zárukou alebo garantovaným nájazdom kilometrov, podľa toho čo bude skôr. Koniec koncov, batéria je najdrahší komponent celého tohto vozidla.
Ceny sa však naďalej vyvíjajú a od roku 2010 bol zaznamenaný výrazný pokles. Akumulátory pre elektromobily sú odvtedy lacnejšie až o 80 % v porovnaní s pôvodnými cenami, informuje Bloomberg.
Každým rokom a častejším používaním strácajú kapacitu, čo sa následne odráža najmä na dojazde na jedno nabitie. Neraz sme už počuli o prípadoch, kedy po rokoch klesla kapacita natoľko, že vodič elektromobilu nemohol na plné nabitie prejsť ani 100 km. Degradácia je však prirodzený proces, ktorý ovplyvňujú aj ďalšie udalosti a okolité prostredie.
Nenechaj si ujsť
Použité batérie z elektromobilov budú poháňať fabriku japonskej automobilky
Životnosť, kapacita a výkon batérie sa teda odvíja aj od doby jej používania. Čím staršia je batéria, tým viac jej kapacita klesá. Navyše tomu dopomáha aj jazdenie v prostredí s vysokými teplotami, ktoré môžu urýchliť pokles degradácie.
Napríklad batéria elektromobilu používanom v Arizone stratí viac kapacity počas používania ako batéria vozidla v Nórsku. Tieto a ďalšie faktory odhaľuje aj Geotab, ktorý dokáže zobraziť analyzované dáta tisícok elektromobilov od rôznych výrobcov.
Nie je batéria ako batéria
Podľa priemerných výsledkov z týchto dát klesne kapacita batérie za 1 rok o 2 %, avšak hoci graf zobrazuje zväčša lineárny pokles kapacity, v skutočnosti môže byť priebeh degradácie u konkrétnej batérie odlišný. Veľa pritom závisí od zloženia lítium-iónovej batérie a samotného chladenia. Taká Tesla Model S z roku 2015 s vodným chladením stratila za 4 roky podľa priemerných údajov 8,2 % kapacity batérie, zatiaľ čo vzduchom chladený Nissan Leaf prišiel za rovnaký čas priemerne o 14,3 % kapacity akumulátora.
Vplyv na životnosť tohto komponentu má pritom aj spôsob nabíjania. Využívanie rýchlych nabíjacích staníc s jednosmerným prúdom môže proces degradácie urýchliť.
Platí však, že častejšie používanie elektromobilu sa nemusí spájať s rýchlejšou stratou kapacity batérie. Majitelia elektromobilov môžu výdrž a životnosť akumulátora zlepšiť niekoľkými krokmi, pričom niektoré poznáme aj z používania iných zariadení napájaných batériou.
Zopár tipov na záver
Pokiaľ teda elektromobil momentálne nevyužívajú, nemali byť ho nechať stáť s plnou batériou nabitou na 100 % alebo s úplne vybitou. Ideálne je nabiť ju medzi 20 – 80 % a doplna ju nabíjať iba pred dlhými cestami.
Taktiež tu pripadá do úvahy aj obmedzenie rýchleho nabíjania. Hoci ide o skvelý spôsob ako rýchlejšie doplniť energiu batérie, rýchle nabíjanie o vysokom výkone jej neprospieva. V prípade klimatických podmienok nemá vodič príliš na výber, no pokiaľ je to možné, nemal byť elektromobil vystavovať vysokým teplotám.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
Stála na prahu smrti, dnes má telo dvadsiatničky: 53-ročná lekárka odhalila rutinu, ktorá ju omladila o tri desaťročia
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
Zabraňuje návalom hladu a brzdí priberanie: Biohacking trik Kristen Bell zaujal odborníkov na výživu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP