Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily
Elektromobily mnohí vnímajú ako lepšiu náhradu za autá so spaľovacím motorom práve vďaka ich elektrickému pohonu. To aj napriek tomu, že v určitých fázach výroby a životného cyklu môžu vyprodukovať viac škodlivín. Každý, kto plánuje kúpu takéhoto auta sa zaujíma aj o kapacitu batérie, ktorá je kľúčová pre ďalšie každodenné používanie. Batéria v elektromobiloch má podobne ako akumulátory v iných zariadeniach svoju životnosť a jej vlastnosti sa môžu vplyvom viacerých faktorov časom meniť. Téme sa venoval portál Electrek.
Batéria, podobne ako iné komponenty, podlieha procesu degradácie, kedy vplyvom času, používania, opätovného nabíjania, okolitých teplôt a ďalších faktorov mení postupne svoje vlastnosti. Budúceho majiteľa elektromobilu rozhodne zaujíma nielen výbava či výkon auta, ale aj samotný akumulátor, ktorý je „srdcom“ každého takéhoto vozidla.
Ako sa však menia jeho vlastnosti? Ako veľmi klesne po rokoch používania kapacita? To a mnohé ďalšie odpovede na otázky odhalili zozbierané dáta zo 6 300 elektromobilov, ktoré analyzuje spoločnosť Geotab.
Degradácia batérie je prirodzený proces
Výkon batérie a jej kapacita sú z hľadiska životnosti a prevádzkyschopnosti kľúčovými aspektmi, ktoré ovplyvňujú používanie každého elektromobilu. Čím väčšia je jej kapacita, tým väčší dojazd môže elektromobil ponúknuť.
Ako dlho trvá, kým dôjde k zmene kapacity? V prvom rade treba spomenúť, že životnosť batérií pokrývajú výrobcovia elektromobilov zárukou alebo garantovaným nájazdom kilometrov, podľa toho čo bude skôr. Koniec koncov, batéria je najdrahší komponent celého tohto vozidla.
Ceny sa však naďalej vyvíjajú a od roku 2010 bol zaznamenaný výrazný pokles. Akumulátory pre elektromobily sú odvtedy lacnejšie až o 80 % v porovnaní s pôvodnými cenami, informuje Bloomberg.
Každým rokom a častejším používaním strácajú kapacitu, čo sa následne odráža najmä na dojazde na jedno nabitie. Neraz sme už počuli o prípadoch, kedy po rokoch klesla kapacita natoľko, že vodič elektromobilu nemohol na plné nabitie prejsť ani 100 km. Degradácia je však prirodzený proces, ktorý ovplyvňujú aj ďalšie udalosti a okolité prostredie.
Nenechaj si ujsť
Použité batérie z elektromobilov budú poháňať fabriku japonskej automobilky
Životnosť, kapacita a výkon batérie sa teda odvíja aj od doby jej používania. Čím staršia je batéria, tým viac jej kapacita klesá. Navyše tomu dopomáha aj jazdenie v prostredí s vysokými teplotami, ktoré môžu urýchliť pokles degradácie.
Napríklad batéria elektromobilu používanom v Arizone stratí viac kapacity počas používania ako batéria vozidla v Nórsku. Tieto a ďalšie faktory odhaľuje aj Geotab, ktorý dokáže zobraziť analyzované dáta tisícok elektromobilov od rôznych výrobcov.
Nie je batéria ako batéria
Podľa priemerných výsledkov z týchto dát klesne kapacita batérie za 1 rok o 2 %, avšak hoci graf zobrazuje zväčša lineárny pokles kapacity, v skutočnosti môže byť priebeh degradácie u konkrétnej batérie odlišný. Veľa pritom závisí od zloženia lítium-iónovej batérie a samotného chladenia. Taká Tesla Model S z roku 2015 s vodným chladením stratila za 4 roky podľa priemerných údajov 8,2 % kapacity batérie, zatiaľ čo vzduchom chladený Nissan Leaf prišiel za rovnaký čas priemerne o 14,3 % kapacity akumulátora.
Vplyv na životnosť tohto komponentu má pritom aj spôsob nabíjania. Využívanie rýchlych nabíjacích staníc s jednosmerným prúdom môže proces degradácie urýchliť.
Platí však, že častejšie používanie elektromobilu sa nemusí spájať s rýchlejšou stratou kapacity batérie. Majitelia elektromobilov môžu výdrž a životnosť akumulátora zlepšiť niekoľkými krokmi, pričom niektoré poznáme aj z používania iných zariadení napájaných batériou.
Zopár tipov na záver
Pokiaľ teda elektromobil momentálne nevyužívajú, nemali byť ho nechať stáť s plnou batériou nabitou na 100 % alebo s úplne vybitou. Ideálne je nabiť ju medzi 20 – 80 % a doplna ju nabíjať iba pred dlhými cestami.
Taktiež tu pripadá do úvahy aj obmedzenie rýchleho nabíjania. Hoci ide o skvelý spôsob ako rýchlejšie doplniť energiu batérie, rýchle nabíjanie o vysokom výkone jej neprospieva. V prípade klimatických podmienok nemá vodič príliš na výber, no pokiaľ je to možné, nemal byť elektromobil vystavovať vysokým teplotám.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Dojazd 800 km a najvýkonnejšie nabíjanie v Európe. BMW predstavilo nový elektromobil
Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prídeme o ďalšie sviatky? Vláda v rámci konsolidácie zvažuje takýto scenár, v hre môže byť až šesť dní
Štefančík: Robert Fico si obľúbil autoritárske krajiny a stretáva sa s vojnovým zločincom (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Odborníci varujú: Upchávanie srdcových ciev prebieha potichu. Tieto príznaky môžu signalizovať infarkt
Pokuta až 200 eur pre mužov: V Česku zaviedli parkovacie miesta pre ženy, nový trend vyvoláva vášne
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
Svet sa rúti do jadrového rizika. Počet krajín s jadrovými zbraňami je alarmujúci, vznikajú nové veľmoci
Fosílne palivá ešte nekončia. Ropní giganti urobili rozhodnutie, ktoré zaskočilo svet
Nabiješ ich za 7 minút a majú rekordnú batériu. Nové mobily obľúbenej značky poriadne prekvapili
Slovensko sa hrnie do vesmíru. Postavíme dôležité zariadenie za 16 miliónov eur, na toto poslúži
Historický úspech na trhu ojazdených áut. SUV a crossovery vedú naprieč regiónom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP