Európska veľmoc prehnala ciele s počtom elektromobilov. Teraz spravila narýchlo kritické rozhodnutie
Nemecký minister dopravy sa zľakol cieľov vlastnej vlády. Krajina chcela mať do konca roku 2030 na cestách viac ako 15 miliónov elektromobilov, no tento cieľ sa mu už začína javiť ako nesplniteľný. Na pondelkovej konferencii teda oznámil, že do tohto počtu budú po novom zahŕňať aj hybridné autá, uviedol portál Autonews.
Stará múdrosť hovorí, že na tanier si treba naložiť iba toľko, koľko človek dokáže zjesť. Nemecký minister dopravy však o tomto zrejme nepočul, ekologické ciele tamojšej vlády spojené s dopravou sa im už po pár mesiacoch od ich schválenia zdajú byť nereálne.
V koaličnej dohode z novembra 2021 sa uvádza, že nemecká vláda si stanovila za cieľ mať do roku 2030 na cestách najmenej 15 miliónov čisto elektrických vozidiel.

Predchádzajúca vláda mala ciele o niečo striedmejšie, konkrétne 14 miliónov elektrifikovaných vozidiel, z čoho malo byť minimálne 10 miliónov čisto elektrických, uvádza Autobala.
Už to bol pomerne ambiciózny cieľ, no ten nový je splniteľný ešte ťažšie a nemecký minister dopravy si to zrejme naplno uvedomil.
Rátať sa budú aj hybridy
Aby vláda naplnila cieľ, do celkového počtu 15 miliónov ekologických vozidiel bude zarátavať aj hybridné autá. Tie sú považované za akýsi prechodný stupeň medzi spaľovákmi a čistými elektromobilmi.
Podľa ministra sú autá tohto typu nesmierne dôležité, pretože taktiež prispievajú k znižovaniu emisií. To mu nemožno uprieť, no hybrid či plug-in hybrid nikdy nebude tak ekologický ako čistý elektromobil.

V súčasnosti je v Nemecku registrovaných viac ako milión elektrifikovaných áut, z čoho sú polovica hybridy a druhá polovica čisté elektromobily. Je teda zrejmé, že Nemci majú záujem aj o autá, ktoré kombinujú elektromotor a spaľovák.
Wissing presadzuje aj e-palivá
Minister Volker Wissing však výrazným spôsobom presadzuje aj ekologické palivá, ktoré by mohli nahradiť tie fosílne. Ich výroba je ale príliš nákladná a energeticky náročná.
Aby boli e-palivá skutočne ekologické, museli by sme na ich výrobu získať obrovské množstvo energie z obnoviteľných zdrojov. Elektromobilita sa tak stále javí ako najlacnejší a najčistejší spôsob pohonu, aký v súčasnosti máme k dispozícii.
Záujem o elektromobily je nízky aj u nás
Predaj bezemisných a nízkoemisných vozidiel síce na Slovensku postupne stúpa, stále však výrazne zaostávame za zvyškom Európy, ako aj za plánmi EÚ. Naznačujú to predbežné čísla registrácií za uplynulý rok.
Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko- emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %
„Je to nárast, čo by nás mohlo tešiť, no v porovnaní s cieľovými hodnotami roku 2025, kedy by podľa smernice Európskej únie mal byť tento podiel v jednotlivých členských štátoch 15 %, je potrebné urobiť ešte veľmi veľa,“ komentoval pre agentúru SITA výsledky generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

Ako doplnil, na Slovensku chýba systematická podpora trhu s ekologickými vozidlami, v budovaní infraštruktúry a osvete. „Stavu, aký je na Slovensku v oblasti rozvoja alternatívnych pohonov, neprospieva ani to, že verejná správa nedodržuje zákony v oblasti zeleného obstarávania, kde Slovensko takisto prijalo záväzky,“ podotkol.
V roku 2030 by pritom podiel bez- a nízko-emisných vozidiel na celkových registráciách osobných motorových vozidiel mal byť 35 %.
Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe.
V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1053 registrovaných elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Ukrajinci mali zabiť kľúčového ruského generála. Spájaný bol s kauzou Skripaľ aj explóziou na Morave
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dom aj s pozemkom za 25 000 eur a chata za skvelú cenu. Štát predáva prebytočný majetok

Donald Trump pripustil najhorší scenár: USA nevylučujú vojnu, situácia eskaluje

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

