Slovenské mesto zakázalo e-kolobežky v centre. Chodci sa boja o bezpečnosť
V Trnavskej pešej zóne platí od piatku 5. júna zákaz vjazdu pre bicykle a elektrické kolobežky. Iniciatívu #PešiPoPešej mesto schválilo pre zvýšenie bezpečnosti chodcov.
Dostupné sú všade, nie všetci sú však ohľaduplní
Elektrické kolobežky patria aj u nás medzi obľúbené mestské dopravné prostriedky, ktoré dokážu ušetriť čas či nervy pri hľadaní parkovacieho miesta. Ponuka je naozaj široká a kolobežku si dnes môže kúpiť naozaj hocikto, pričom existujú aj služby zdieľaných kolobežiek, ako napríklad Bolt, ktorého kolobežky nedávno spustili aj v ďalšom slovenskom meste.
❌??❌ Na pešej zóne na Hlavnej ulici od dnes platí zákaz vjazdu bicyklov a e-kolobežiek. Úsekom od Evanjelického domu po…
Posted by Mesto Trnava on Friday, June 5, 2020
Medzi používateľmi kolobežiek sa však často nájdu aj bezohľadní vodiči, ktorí okrem nevhodného parkovania na chodníkoch po nich jazdia veľkou rýchlosťou a ohrozujú tým nielen seba, ale aj chodcov.
V Trnave si tak od piatka 5. júna v centre mesta už nezajazdíš, keďže mesto prijalo v pešej zóne na Hlavnej ulici zákaz vjazdu bicyklov aj elektrických kolobežiek. Cez uvedený úsek tak môžeš prejsť len s bicyklom alebo e-kolobežkou po svojom boku, alebo využiť obchádzku po priľahlých uliciach.
„Presun na bicykli v rámci mesta, samozrejme, stále podporujeme. Na Hlavnej ulici sa však výrazne zvýšil počet ľudí a žiaľ, nie vždy sa dá rátať s opatrnosťou a ohľaduplnosťou jazdcov. Prišiel čas riešiť toto riziko reguláciou a dopravný inšpektorát tento návrh bez námietok schválil.“, hovorí primátor Trnavy Peter Bročka.
Začiatkom roka na problém s kolobežkami reagovala aj vláda, ktorá upravila zákon o cestnej premávke a vymedzila pravidlá pre používateľov elektrických kolobežiek. Nižšie ti prinášame aj stručný zoznam toho, čo sa zmenilo. Téme sme sa venovali podrobne v tomto článku.
Zmeny v zákone pre používateľov elektrických kolobežiek:
- používateľ akejkoľvek elektrickej kolobežky je po novom kategorizovaný ako vodič nemotorového vozidla a teda preňho platia pravidlá cestnej premávky ako pre cyklistov
- má povinnosť jazdiť vpravo po cyklotrasách a v prípade, ak tie nie sú dostupné, tak po pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici
- jazdiť smú podobne ako cyklisti len jednotlivo za sebou, to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky
- tolerancia alkoholu v krvi je rovnaká ako u cyklistov a to najviac 0,5 promile
- pri jazde za zníženej viditeľnosti sú potrebné reflexné prvky ako reflexná vesta, odrazové svetlo červenej farby so svietidlom červenej farby vzadu a bielym svietidlom vpredu a odrazové svetlo bielej farby
- pre používateľov elektrických kolobežiek platia pri porušení pravidiel cestnej premávky rovnaké pokuty ako pre cyklistov
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
Ultimátny návod k novému PZP: Kedy ho potrebuješ a kedy nie? Tu je prehľad
Štát klepne po prstoch kolobežkárom a cyklistom: Bez tohto si už Slováci nezajazdia
Slováci sa konečne dočkali odpovedí, či si majú vybavovať PZP na elektrické kolobežky
Bizarný prípad: Slovák šoféroval elektrický skúter. Porušil prehliadaný zákon, teraz je za mrežami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP