Do 20 rokov sa úplne zmení automobilový priemysel. Takmer nikto nebude vlastniť auto
Nie je nič nezvyčajné, ak sa v jednej rodine nájde aj viac ako jedno auto. Kedysi výsada bohatých je dnes samozrejmosťou takmer u každého. Autá sú dostupnejšie a väčšina predajcov ponúka aj výborné možnosti financovania. To všetko by však malo v najbližších rokoch zmiznúť.
Bob Lutz, ktorý nedávno oslávil 85 rokov a pracoval na vedúcich pozíciach v automobilkách Opel, BMW, Chrysler a Ford, sa v jednom rozhovore vyjadril, že do 20 rokov takmer úplne skončí súkromné vlastníctvo automobilov.
Za všetko môžu autonómne vozidlá
Podľa Lutza to bude najväčšia revolúcia v doprave za posledných niekoľko dekád. Rozmach vývoja autonómnych vozidiel má viesť k tomu, že auto bude slúžiť už len ako dopravný modul riadený strojom. Človek bude môcť šoférovať len na vyhradených miestach, akými sú napríklad pretekárske okruhy. Takáto situácia vraj nastane skôr ako si myslíme. Neznie to príliš optimisticky, čo povieš?
Pre obyčajných ľudí s autom tu jednoducho nebude miesto. V doprave zavládnu rôzne služby, ako Uber či Lyft. Tieto dopravné platformy budú disponovať množstvom vozidiel, ktoré sa budú líšiť kvalitou, a tým pádom aj cenou za prepravu. Tým, že budú vozidlá autonómne, má byť cena za dopravu výrazne nižšia ako je tomu teraz. V prípade nákladnej dopravy a logistiky budú vládnuť veľké korporácie, ako Amazon, UPS či FedEx, ktoré budú rovnako efektívne a lacné, a to najmä vďaka integrácií čoraz vyspelejších technológií.
Čo bude s automobilkami?
Tým, že ľudia prestanú kupovať automobily, automobilky zaznamenajú drastický prepad, ba možno aj kompletné ukončenie výroby. Rovnaký osud pritom čaká aj fabriky, ktoré vyrábajú rôzne súčiastky do nich. Autonómne autá budú výhradne elektrické, ktoré nie sú až tak zložité na návrh ako klasické so spaľovacím motorom.
To znamená, že dopravné platformy si budú môcť navrhnúť vlastné vozidlá, ktoré si lacno vyrobia v Číne. Nastane pritom rovnaká situácia ako v prípade telefónov, kde Samsung či Apple navrhnú dizajn, vyvinú technológiu, no samotná výroba prebieha v krajinách ako Čína, kde je lacná pracovná sila. Rozdiel teda tak bude hlavne v dizajne, technológiách a autonómnom systéme. Prežijú nakoniec len tí, ktorí dokážu rýchlo zareagovať na zmenu. Otázkou ostáva už len, či sa tak skutočne stane do 20 rokov. Pravdou však je, už dnes existujú autonómne autá, ktoré svojou vyspelosťou vyrážajú dych.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto by mali Slovákom rozdávať zadarmo. Našli sme najľahší spôsob, ako si predĺžiť život
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Taiwan ukázal svetu, čo sa stane, ak zaútočí Čína. V kľúčovom teste všetkých zarazili
Vedci ostali bez slov. Kvantový čip „z paralelných svetov“ objavil novú fázu hmoty a posúva hranice fyziky
Európa má vážny problém. Armády NATO môžu skončiť bez munície a zbraní, kritická surovina dochádza
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP