Výroba elektromobilov nemá ani zďaleka také vysoké emisie. Doterajšie výskumy boli chybné
Zástancovia elektromobility na čele s Elonom Muskom tvrdia, že elektromobily sú pre životné prostredie oveľa šetrnejšie ako autá so spaľovacím motorom. Ich oponenti však tvrdia presný opak – pri niektorých spôsoboch výroby elektriny vzniká totiž veľmi výrazná uhlíková stopa. Emisie elektromobilov by tak boli na podobnej úrovni ako emisie „spaľovákov“, píše portál InsideEVs.
Podľa holandských vedcov sa predošlé výskumy mýlili vo viacerých konkrétnych bodoch. To znamená, že elektromobily majú na svedomí o niečo menej skleníkových plynov ako sa im podľa predošlých štúdií pripisuje. Za novou štúdiou stoja Auke Hoekstra a profesor Maarten Steinbuch z Technologickej univerzity v Eindhovene.
Holandskí vedci tvrdia, že prvou chybou predošlých výskumov bol prehnaný odhad množstva uhlíka uvoľňovaného do ovzdušia pri výrobe batérie. Najuznávanejšie štúdie údajne predpokladajú, že sa pri tomto procese uvoľňuje až 175 kg oxidu uhličitého na kWh batérie. Tieto štúdie však odkazujú na jeden kritizovaný zdroj z roku 2017, ktorý ale jeho autori minulý rok aktualizovali – z pôvodných 175 kg je po novom už len 87 kg CO2 na kWh batérie.
Druhou chybou pri určovaní uhlíkovej stopy elektromobilov bolo výrazné podcenenie životnosti batérií. Vyššie spomínané štúdie sa totiž domnievajú, že priemerná životnosť batérie je 150 000 km. V novej štúdii Holanďania počítajú s číslom 250 000 km a treba taktiež brať do úvahy, že toto číslo bude časom rásť – pred tromi rokmi sme o batérii s životnosťou 2 miliónov kilometrov mohli len snívať. Dnes už je pripravená na produkciu.
Pravda je niekde uprostred
Podľa vedcov je ďalšou chybou predošlých štúdií aj počítanie s tým, že výroba elektriny bude vždy taká neekologická ako bola pred niekoľkými rokmi. V skutočnosti predstavovala elektrina zo slnečnej a veternej energie v minulom roku až dve tretiny celkového množstva vyrobenej elektriny a je pravdepodobné, že toto číslo bude aj naďalej rásť, píše Der Spiegel.
Vedci ďalej poukazujú na kritiku odporcov elektromobilov, ktorí počítajú množstvá skleníkových plynov uvoľnených pri výrobe elektriny a batérie. Pri spaľovacích motoroch sa táto technika nevyužíva – je to podobné, ako keby chcel niekto vypočítať množstvo skleníkových plynov uvoľnených pri rozklade ropy na jej deriváty. Emisie áut so spaľovacími motormi by sa tým totiž výrazne zvýšili.
Holandskí výskumníci v závere svojej štúdie uvádzajú, že by bolo chybou zotrvať pri spaľovacích motoroch. Vývoj musí ísť dopredu a je pravdou, že na spaľovákoch sa už veľa nedá vylepšiť. Elektromobily sú na trhu zatiaľ relatívne krátko a ich vývoj postupuje míľovými krokmi. Pravda je teda opäť niekde uprostred – áno, elektromobily tiež produkujú CO2, no pre životné prostredie sú lepšie ako autá na fosílne palivá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Majitelia fotovoltiky si priplatia: Menia sa pravidlá hry, príjem za elektrinu už nebude bez odvodov
Revolúcia v dátach: Čína ponorí servery, chce ich ochladiť oceánom
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Slovensko láme rekordy: Hotely praskali vo švíkoch, tieto kraje zlákali najviac turistov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP