Výroba elektromobilov nemá ani zďaleka také vysoké emisie. Doterajšie výskumy boli chybné
Zástancovia elektromobility na čele s Elonom Muskom tvrdia, že elektromobily sú pre životné prostredie oveľa šetrnejšie ako autá so spaľovacím motorom. Ich oponenti však tvrdia presný opak – pri niektorých spôsoboch výroby elektriny vzniká totiž veľmi výrazná uhlíková stopa. Emisie elektromobilov by tak boli na podobnej úrovni ako emisie „spaľovákov“, píše portál InsideEVs.
Podľa holandských vedcov sa predošlé výskumy mýlili vo viacerých konkrétnych bodoch. To znamená, že elektromobily majú na svedomí o niečo menej skleníkových plynov ako sa im podľa predošlých štúdií pripisuje. Za novou štúdiou stoja Auke Hoekstra a profesor Maarten Steinbuch z Technologickej univerzity v Eindhovene.
Holandskí vedci tvrdia, že prvou chybou predošlých výskumov bol prehnaný odhad množstva uhlíka uvoľňovaného do ovzdušia pri výrobe batérie. Najuznávanejšie štúdie údajne predpokladajú, že sa pri tomto procese uvoľňuje až 175 kg oxidu uhličitého na kWh batérie. Tieto štúdie však odkazujú na jeden kritizovaný zdroj z roku 2017, ktorý ale jeho autori minulý rok aktualizovali – z pôvodných 175 kg je po novom už len 87 kg CO2 na kWh batérie.
Druhou chybou pri určovaní uhlíkovej stopy elektromobilov bolo výrazné podcenenie životnosti batérií. Vyššie spomínané štúdie sa totiž domnievajú, že priemerná životnosť batérie je 150 000 km. V novej štúdii Holanďania počítajú s číslom 250 000 km a treba taktiež brať do úvahy, že toto číslo bude časom rásť – pred tromi rokmi sme o batérii s životnosťou 2 miliónov kilometrov mohli len snívať. Dnes už je pripravená na produkciu.
Pravda je niekde uprostred
Podľa vedcov je ďalšou chybou predošlých štúdií aj počítanie s tým, že výroba elektriny bude vždy taká neekologická ako bola pred niekoľkými rokmi. V skutočnosti predstavovala elektrina zo slnečnej a veternej energie v minulom roku až dve tretiny celkového množstva vyrobenej elektriny a je pravdepodobné, že toto číslo bude aj naďalej rásť, píše Der Spiegel.
Vedci ďalej poukazujú na kritiku odporcov elektromobilov, ktorí počítajú množstvá skleníkových plynov uvoľnených pri výrobe elektriny a batérie. Pri spaľovacích motoroch sa táto technika nevyužíva – je to podobné, ako keby chcel niekto vypočítať množstvo skleníkových plynov uvoľnených pri rozklade ropy na jej deriváty. Emisie áut so spaľovacími motormi by sa tým totiž výrazne zvýšili.
Holandskí výskumníci v závere svojej štúdie uvádzajú, že by bolo chybou zotrvať pri spaľovacích motoroch. Vývoj musí ísť dopredu a je pravdou, že na spaľovákoch sa už veľa nedá vylepšiť. Elektromobily sú na trhu zatiaľ relatívne krátko a ich vývoj postupuje míľovými krokmi. Pravda je teda opäť niekde uprostred – áno, elektromobily tiež produkujú CO2, no pre životné prostredie sú lepšie ako autá na fosílne palivá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
Slováci menia prácu extrémne rýchlo, často bez novej pracovnej ponuky. Je za tým niekoľko faktorov
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP