Historický test elektromobilov: O koľko sa im skráti dojazd v -10 °C, takto dopadli populárne modely Slovákov
Vysoká efektivita je jednou z najdôležitejších výhod elektromobilov a čím je elektrické auto efektívnejšie, tým vyšší môže byť jeho dojazd. Vyššiu efektivitu dosahujú výrobcovia áut rôznymi spôsobmi, či už zlepšovaním aerodynamiky, pohonnej sústavy, alebo využívaním tepelných čerpadiel – ako ukázal nový výskum RecurrentAuto, takéto „triky“ najviac oceníš v zimných mesiacoch, kedy vie dojazd niektorých elektromobilov klesnúť aj o tretinu.
Výskum zdôrazňuje, že práve využitie tepelného čerpadla na vykurovanie kabíny je jedným z najväčších „predlžovačov“ dojazdu najmä v zimných mesiacoch. Elektromobil je bez neho potrebné vykurovať napríklad elektrickým odporovým kúrením, ktoré má vysokú spotrebu energie. Ako teda dopadli najobľúbenejšie elektromobily Slovákov?

Ako chlad ovplyvňuje dojazd?
Ako vyplýva z výsledkov výskumu, hoci mrazivé počasie ovplyvňuje dojazd každého elektromobilu, ukázalo sa, že niektoré vozidlá fungujú lepšie ako iné. Vyplýva to z údajov získaných z viac ako 10 000 vozidiel.
Presnejšie analytici porovnali správanie 12 modelov elektrických vozidiel (EV) pri teplotách pohybujúcich sa pod bodom mrazu s dojazdom v ideálnych podmienkach. Analyzované modely si pritom v podmienkach pri teplote -10 °C zachovali v priemere 70,3 % svojho dojazdu. Ako sme ale spomínali, každý model fungoval trochu inak.
Jednoznačne najmenší rozdiel medzi dojazdom v prípade ideálnych podmienok a mrazivého počasia zaznamenal Audi e-tron (modelový rok 2021/22), kde došlo iba k 16 % poklesu zníženia dojazdu.

Prekvapia predovšetkým 2 testované Nissany Leaf, z ktorých jeden stratil iba 23 % svojho dojazdu a druhý okolo 34 %. Najlepšie sa darilo Tesle, ktorej Modely 3, X a Y v chladných podmienkach ponúkli len o 24 % menší dojazd. Zle si ale nepočínal ani Ford F-150 Lightning s 26 % poklesom dojazdu. Na druhej strane spektra sa ocitol Volkswagen ID.4, ktorý zaznamenal takmer o polovicu (46 %) nižší dojazd, či Chevrolet Bolt s 42 % poklesom.
Mimo to, v správe odborníci opakovane zdôrazňujú, že tepelné čerpadlo je kľúčovým prvkom pri udržiavaní maximalizácie dojazdu aj pri teplotách pod bodom mrazu. Výsledky z ďalších štúdií zameraných na dojazd elektromobilov v zimných mesiacoch nájdeš v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
