Brutálny zimný test dojazdu elektromobilov. Pri niektorých značkách odhalil nepríjemné výsledky
Nórsky portál Motor uskutočnil veľmi rozsiahli test elektromobilov v chladných podmienkach. Batérie cez zimu trpia, strácajú kapacitu a tým priamo znižujú dojazd elektrických áut. Otázka je, ako veľmi?
Veľký test dojadzu elektromobilov
V teste, do ktorého bolo zakomponovaných 31 modelov najnovších elektromobilov, najlepšie obstál čínsky BYD Tang, ale zle si nepočínala ani Tesla Model 3, či BMW iX xDrive50. Tak či onak, žiadny z elektromobilov sa nedokázal dostať pod 10 % odchýlku od papierových údajov.
Čo sa týka prejdených kilometrov, jednoznačne kraľovala Tesla s Modelom 3, ktorý na jedno nabitie v zime dokázal prejsť až 521 km. V tesnom závese za Teslou skončil majestátny EQS s 513 km dojazdom a BMW iX xDrive50 s 503 km. Ako je to s dojazdom elektrickej vlajkovej ľode Mercedesu, sa mal možnosť presvedčiť aj FonTech.sk, ktorý nedávno priniesol exkluzívnu recenziu tohto elektromobilu za 170 000 €.
Najmenšiu odchýlku od udávaného dojazdu však zaznamenal BYD Tang, ktorý namiesto sľubovaných 400 km prešiel 356 km. Sklamaním bol výsledok Škody Enyaq iV 80, ktorá vo verzii s pohonom zadných kolies zlyhala. Zaujímavé je, že prešla dokonca o 50 km menej, ako úplne rovnaký model s pohonom všetkých štyroch kolies.
Portál Motor dokonca uvádza, že dojazd Enyaq iV 80 s pohonom zadnej nápravy bol natoľko slabý, že museli požiadať o ďalšie auto z tejto verzie. Nič také predtým vo svojich testoch pritom portál nikdy neurobil.
Rozdiel medzi udávaným dojazdom a reálnym dojazdom v zime bol viac ako 30 %, a tak Enyaq iV 80 s pohonom zadnej nápravy skončil horšie, ako jeho dvojča s pohonom všetkých štyroch kolies. V prvej testovacej jazde zastavila Škoda Enyaq iV 80 s úplne vybitou batériou po 347 km, v druhej testovacej jazde po 346 km. Nakoľko je udávaný WLTP dojazd až 509 km, portál aktuálne plánuje uskutočniť už v poradí 3 testovaciu jazdu.
NEPREHLIADNI
Najobľúbenejší elektromobil Slovákov: Aká je daň za pohon 4×4? Prekvapivá v dvoch smeroch
V teste prešlo všetkých 31 elektromobilov rovnakú trasu, pričom teplota vonku sa pohybovala od 0 do -10 °C. Autá na začiatku svojej trasy štartovali s plne nabitou batériou z garáže v Osle, pričom trasa pokračovala cez Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal a naspäť do Ringebu.
Z výsledkov jasne vyplýva, že reálny dojazd elektromobilov sa v niektorých prípadoch markantné líši od hodnôt udávaných normou WLTP. Znovu sa teda ukázalo, že elektromobily a chladné počasie zatiaľ stále nejdú príliš dokopy.
Problém, na ktorý nik nehľadí
Okrem dojazdu ale elektromobily v zime trápi aj iný problém – podchladenie batérie pri rýchlom nabíjaní. Technicky zdatnejší motoristi a elektromobilisti vedia, že na to, aby sa lítium-iónová batéria mohla nabíjať plným výkonom, musí mať ideálnu teplotu.
Tá sa vo väčšine prípadov pohybuje od 25 do 50 stupňov Celzia, pričom v lete nie je dosiahnutie požadovanej teploty žiaden problém. Počas nabíjania sa aj samotná batéria zohrieva, a tak si sama „pomáha“ dosiahnuť a udržať ideálnu teplotu, aj keď je na začiatku nabíjacieho procesu mierne podchladená.
Problém ale nastáva počas zimy, kedy vonkajšia teplota dosahuje hodnoty pod bodom mrazu. V takomto prípade sa už batéria počas nabíjania sama nedokáže zohriať, aby bola schopná do seba pustiť maximálny nabíjací výkon.
Častokrát teda pri zlej príprave elektromobilu na nabíjanie dosahuje nabíjací výkon iba polovicu z maximálnej hodnoty. Tento problém nespôsobuje iba to, že na nabíjačke strávi vodič podstatne dlhší čas, ale zasahuje aj do peňaženky majiteľa elektromobilu. Tejto kontroverznej téme sa venovali vo veľkom článku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
VIdeo Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
Stávka na elektromobily nevyšla. Milovaná automobilka Slovákov prišla o miliardy, spravila amatérsku chybu
Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
Dojazd 1000 km a šokujúco nízka cena. Do Európy prichádza „čínsky Model Y”
Spaľováky mu nedokážu konkurovať. Do Európy ešte tento rok príde výrobca ultralacných elektromobilov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- Je lepší hybrid alebo plug-in hybrid? Testovali sme to isté auto s dvomi motormi a máme jasný verdikt
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- Vybudovali mu najväčšiu nabíjaciu sieť na svete, aj tak ich prepustil z bizarného dôvodu. Musk spečatil osud Superchargerov
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
- Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Video: Tesla oklamala ľudí. Takto vyzerali preteky Cybertrucku a Porsche v skutočnosti
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
Automobilky VW, JLR a BMW nakupovali diely od firmy, ktorú v USA zakázali
Tisíce Slovákov sa radujú. Veľký operátor prináša zásadné vylepšenie
Netflix konečne dostal rozum. Začína robiť kroky, po ktorých ľudia volajú už roky
Výber mýta medziročne vzrástol o 5 %, oznámil Skytoll
Severná Kórea kritizuje jadrový test USA, avizovala odstrašujúcu akciu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené