Elektromobilita je na vzostupe, najmä vďaka stále dostupnejším cenám, väčšiemu výberu modelov či stále sa rozvíjajúcej infraštruktúre nabíjacích staníc. K väčšiemu počtu elektromobilov na našich cestách určite dopomohli aj dotácie zo strany štátu či rôzne výhody pre ich majiteľov. Netreba však zabúdať aj na plug-in hybridy, ktoré predstavujú vhodnú alternatívu voči čisto elektrickým vozidlám.
Hybridy s odlišnými vlastnosťami
Na trhu sa nachádza viacero druhov hybridov. Podľa úrovne elektrifikácie ich môžeme rozdeliť na full hybridy, plug-in hybridy, mild hybridy či micro hybridy. Micro hybrid môžeme považovať za veľmi jednoduchú formu hybridného pohonu. Micro hybrid je v podstate vozidlo s bežným spaľovacím motorom, ktorý je vybavený systémom Start/Stop. V skutočnosti tak o hybridný pohon ani nejde, no označuje sa tak, preto sa aj radí do podkategórie hybridov.
Inak je na tom mild hybrid, ktorý pri pohybe síce využíva spaľovací motor, no sekunduje mu aj elektromotor, ktorý sa zapája hlavne pri náročnejších situáciách, ako je zrýchľovanie či rozbiehanie. V tomto prípade preto nie je možné jazdiť sústavne čisto na elektrický pohon, ale elektromotor je braný ako „doplnok“, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru, čím znižuje spotrebu. Čo sa spotreby týka, účinnosť elektromotora na ekonomickejšiu jazdu je takmer zanedbateľná.
Full hybrid disponuje batériou, ktorú nie je možné nabíjať z externého zdroja, čím sa líši od plug-in hybridu. V praxi však môžeš na jazdu využívať spaľovací motor, elektromotor, ale aj kombináciu oboch pohonov. Batéria sa dobíja vďaka rekuperácii alebo generátora elektrickej energie, na ktorého pohon je vyčlenená časť výkonu spaľovacieho motora.
Plug-in hybrid patrí medzi najrozšírenejšie hybridy a jeho veľkou výhodou je, že na elektrický pohon dokáže prejsť aj väčšie vzdialenosti, nakoľko batériu je nutné nabíjať z externého zdroja. Plug-in hybrid býva často osadený benzínovým spaľovacím motorom a elektromotorom, vďaka čomu je možné jazdiť ekonomickejšie a ekologickejšie.
Do popredia sa tlačia plug-in hybridy
Najväčší význam nielen z hľadiska používateľského a praktického majú jednoznačne plug-in hybridy. Dotácie sú už síce vyčerpané, no aj napriek tomu budú tieto vozidlá lákadlom pre väčšinu ľudí, ktorí zatúžia po ekologickejšom aute.
Prehľad najdostupnejších plug-in hybridov, na slovenskom trhu
Hyundai IONIQ Plug-in hybrid
Cena od: 30 490 €, vrátane bonusu
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 63 km
Toyota Prius Plug-in hybrid
Cena od: 30 990 €
Spaľovací motor: 1,8 e-CVT
Systémový výkon: 90 kW
Elektrický dojazd: 50 km
KIA Niro PHEV
Cena od: 31 890 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 65 km
KIA Ceed SW PHEV
Cena od: 31 490 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 57 km
KIA XCeed PHEV
Cena od: 33 300 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 59 km
Škoda Superb iV
Cena od: 33 300 €, vrátane bonusu
Spaľovací motor: 1,4 TSI
Systémový výkon: 160 kW
Elektrický dojazd: 55 km
Mitsubishi Outlander PHEV
Cena od: 36 990 €
Spaľovací motor: 2,4 MIVEC
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 km
BMW 225xe Active Tourer
Cena od: 38 300 €
Spaľovací motor: 1,5 l
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 km
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV
Cena od: 37 990 €
Spaľovací motor 2,5 Duratec
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 56 – 68 km
Peugeot 3008 1.6 HYBRID v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 38 490 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 40 km
Peugeot 508 PHEV v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 40 990 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 / 45 km (NEDC/WLTP)
Peugeot 508 SW PHEV v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 42 290 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 56 / 44 km (NEDC/WLTP)
Renault CAPTUR E-TECH Plug-in hybrid
Cena od: 29 000 €
Spaľovací motor 1,6 E-Tech
Systémový výkon: 117 kW
Elektrický dojazd: 65 km
Mercedes Trieda A hatchback / sedan
Cena od: 40 116 € / 40 836 €
Spaľovací motor 1,3 A250 e
Systémový výkon: 160 kW
Elektrický dojazd: 71-78 km / 79 km
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
OFICIÁLNE: Lexus nestačí. Toyota spúšťa novú značku ultra-drahých áut
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predpovediam je koniec: La Niña je definitívne potvrdená, priprav sa na nezvyčajnú zimu
Kvôli zákernému podvodu vodičov prichádza slovenská ekonomika ročne o 23,5 milióna eur, ukázala analýza
PRIESKUM: Prepad Smeru sa zastavil. Zmena ústavy výrazne uškodila jednej opozičnej strane
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP