Elektromobilita je na vzostupe, najmä vďaka stále dostupnejším cenám, väčšiemu výberu modelov či stále sa rozvíjajúcej infraštruktúre nabíjacích staníc. K väčšiemu počtu elektromobilov na našich cestách určite dopomohli aj dotácie zo strany štátu či rôzne výhody pre ich majiteľov. Netreba však zabúdať aj na plug-in hybridy, ktoré predstavujú vhodnú alternatívu voči čisto elektrickým vozidlám.
Hybridy s odlišnými vlastnosťami
Na trhu sa nachádza viacero druhov hybridov. Podľa úrovne elektrifikácie ich môžeme rozdeliť na full hybridy, plug-in hybridy, mild hybridy či micro hybridy. Micro hybrid môžeme považovať za veľmi jednoduchú formu hybridného pohonu. Micro hybrid je v podstate vozidlo s bežným spaľovacím motorom, ktorý je vybavený systémom Start/Stop. V skutočnosti tak o hybridný pohon ani nejde, no označuje sa tak, preto sa aj radí do podkategórie hybridov.
Inak je na tom mild hybrid, ktorý pri pohybe síce využíva spaľovací motor, no sekunduje mu aj elektromotor, ktorý sa zapája hlavne pri náročnejších situáciách, ako je zrýchľovanie či rozbiehanie. V tomto prípade preto nie je možné jazdiť sústavne čisto na elektrický pohon, ale elektromotor je braný ako „doplnok“, ktorý pomáha spaľovaciemu motoru, čím znižuje spotrebu. Čo sa spotreby týka, účinnosť elektromotora na ekonomickejšiu jazdu je takmer zanedbateľná.
Full hybrid disponuje batériou, ktorú nie je možné nabíjať z externého zdroja, čím sa líši od plug-in hybridu. V praxi však môžeš na jazdu využívať spaľovací motor, elektromotor, ale aj kombináciu oboch pohonov. Batéria sa dobíja vďaka rekuperácii alebo generátora elektrickej energie, na ktorého pohon je vyčlenená časť výkonu spaľovacieho motora.
Plug-in hybrid patrí medzi najrozšírenejšie hybridy a jeho veľkou výhodou je, že na elektrický pohon dokáže prejsť aj väčšie vzdialenosti, nakoľko batériu je nutné nabíjať z externého zdroja. Plug-in hybrid býva často osadený benzínovým spaľovacím motorom a elektromotorom, vďaka čomu je možné jazdiť ekonomickejšie a ekologickejšie.
Do popredia sa tlačia plug-in hybridy
Najväčší význam nielen z hľadiska používateľského a praktického majú jednoznačne plug-in hybridy. Dotácie sú už síce vyčerpané, no aj napriek tomu budú tieto vozidlá lákadlom pre väčšinu ľudí, ktorí zatúžia po ekologickejšom aute.
Prehľad najdostupnejších plug-in hybridov, na slovenskom trhu
Hyundai IONIQ Plug-in hybrid
Cena od: 30 490 €, vrátane bonusu
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 63 km
Toyota Prius Plug-in hybrid
Cena od: 30 990 €
Spaľovací motor: 1,8 e-CVT
Systémový výkon: 90 kW
Elektrický dojazd: 50 km
KIA Niro PHEV
Cena od: 31 890 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 65 km
KIA Ceed SW PHEV
Cena od: 31 490 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 57 km
KIA XCeed PHEV
Cena od: 33 300 €
Spaľovací motor: 1,6 GDi
Systémový výkon: 104 kW
Elektrický dojazd: 59 km
Škoda Superb iV
Cena od: 33 300 €, vrátane bonusu
Spaľovací motor: 1,4 TSI
Systémový výkon: 160 kW
Elektrický dojazd: 55 km
Mitsubishi Outlander PHEV
Cena od: 36 990 €
Spaľovací motor: 2,4 MIVEC
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 km
BMW 225xe Active Tourer
Cena od: 38 300 €
Spaľovací motor: 1,5 l
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 km
Ford Kuga 2.5 Duratec PHEV
Cena od: 37 990 €
Spaľovací motor 2,5 Duratec
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 56 – 68 km
Peugeot 3008 1.6 HYBRID v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 38 490 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 40 km
Peugeot 508 PHEV v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 40 990 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 57 / 45 km (NEDC/WLTP)
Peugeot 508 SW PHEV v kombinácii s 8-stupňovou prevodovkou
Cena od: 42 290 €
Spaľovací motor 1,6 PureTech
Systémový výkon: 165 kW
Elektrický dojazd: 56 / 44 km (NEDC/WLTP)
Renault CAPTUR E-TECH Plug-in hybrid
Cena od: 29 000 €
Spaľovací motor 1,6 E-Tech
Systémový výkon: 117 kW
Elektrický dojazd: 65 km
Mercedes Trieda A hatchback / sedan
Cena od: 40 116 € / 40 836 €
Spaľovací motor 1,3 A250 e
Systémový výkon: 160 kW
Elektrický dojazd: 71-78 km / 79 km
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP