Život s elektromobilom na Slovensku: Aké výhody ma čakajú a na čo všetko sa mám pripraviť?
Záujem o elektrické vozidlá zo strany zákazníkov každý rok narastá. Môže za to predovšetkým stále lepšia dostupnosť a v neposlednom rade aj technologické pokroky, ktoré vylepšujú dôležité vlastnosti, akými sú napríklad dojazd či rýchlosť nabíjania. Život s elektromobilom je však o niečo odlišnejší v porovnaní s vozidlom so spaľovacím motorom. Akú sú moje povinnosti a čo všetko ma čaká?
Automobilky investujú obrovské množstvo peňazí do vývoja a výroby elektromobilov. V elektrických vozidlách vidia budúcnosť dopravy, a preto sa snažia vyrábať autá, ktoré budú dostupné pre čo najširšiu skupinu zákazníkov. Prechod z bežných vozidiel na tie elektrické podporujú aj niektoré štáty formou dotácií či výhod. Samotná kúpa elektrického auta však so sebou prináša dodatočné náklady či viaceré povinnosti.
Uvažuješ nad elektromobilom? Využi dotáciu
Aj Slovensko sa pridalo k niektorým krajinám, ktoré sa snažia podporiť predaj elektromobilov, pričom na to využíva štátny dotačný program. Štát prispeje záujemcom o kúpu elektromobilu či plug-in hybridu. Prvá výzva na dotácie by mala byť spustená už túto jeseň, pričom jej výška by mala byť maximálne 35 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla.
Okrem toho môže každý majiteľ elektromobilu využívať viacero výhod. Koncom roka 2019 by mali majitelia elektrických vozidiel dostávať špeciálne ŠPZ, ktoré budú odlišovať ekologické vozidlá od tých so spaľovacím motorom. S touto ŠPZ bude možné parkovať v niektorých prípadoch zdarma alebo aspoň lacnejšie, bude im tiež umožnený vstup do nízkoemisných zón.
Tie sa na Slovensku ešte nenachádzajú, no je pravdepodobné, že v blízkej budúcnosti vzniknú hlavne vo väčších mestách. V nedávnom článku sme ťa dokonca informovali aj o tom, že sa plánuje povoliť jazda vo vyhradených jazdných pruhoch alebo pruhoch pre autobusy.
Administratívu neobídeš, no ušetríš
Pred kúpou a tesne po nej je potrebné vybaviť v súvislosti s vozidlom viaceré náležitosti, aby sme mohli pokojne svoje auto využívať. Elektromobily nie sú výnimkou, a preto je potrebné auto prihlásiť a uzatvoriť povinné zmluvné poistenie (PZP). Náklady spojené s prvým prihlásením sú oproti bežným autám nižšie, nakoľko tu platí rovnaká sadzba vo výške 33 €. Ďalších 33 € je potrebné zaplatiť za vydanie ŠPZ.
Aj PZP je pre elektrické vozidlá lacnejšie. Pri výpočte ceny PZP sa udáva okrem iného aj zdvihový objem valcov, čo pri elektromobiloch predstavuje nulovú hodnotu, nakoľko nemajú spaľovací motor. Vďaka tomu má elektromobil lacnejšie PZP, no jeho výška sa líši v závislosti od druhu poisťovne a poistného balíka. O podrobnostiach o poistení a porovnanie s bežnými vozidlami si sa mohol dočítať aj v samostatnom článku.
Bez nulovej údržby to nepôjde
Starostlivosť je potrebná, samozrejme, aj pri elektromobiloch, no v porovnaní s tradičnými vozidlami sú náklady na servis nižšie. Konštrukcia motora je veľmi jednoduchá, pričom býva spoľahlivejší a menej náročný na údržbu ako ten spaľovací.
Pri údržbe elektromobilov nemusíš riešiť napríklad výmenu palivového filtra, výmenu oleja v prevodovke, výmenu sviečok, výmenu chladiacej kvapaliny či výmenu filtrov. Najnovšie elektromobily dokonca nemajú prevodovku, a preto sú vylúčené všetky problémy či náklady s ňou spojené.
Nenechaj si ujsť
Slovensko má jednu z najlacnejších možností nabíjania elektromobilov. Prekonali sme aj Nemecko
Pri bežnej servisnej prehliadke elektrického vozidla sa kladie dôraz predovšetkým na kvalitu a stav pneumatík, kontrolu bŕzd a brzdovej kvapaliny či doplnenie vody do ostrekovačov. Brzdy však vydržia oproti bežnému vozidlu dlhšie vďaka rekuperačnému systému, ktorý ich šetrí. Bežné je aj absolvovanie technickej kontroly (STK), no naopak, emisná kontrola v tomto prípade nemá žiaden zmysel.
Balík peňazí bude stáť batéria, ale…
Najväčším zásahom pre tvoju peňaženku môže byť výmena batérie. Životnosť batérie pri elektromobiloch je stanovená počtom nabití. Batérie sú drahé a ich cena môže byť v závislosti od typu, kvality a kapacity od približne 2 000 € vyššie, pričom je úplne bežné, že niektoré majú cenu aj okolo 8 000 €.
Automobily však poskytujú záruky na chyby vozidla aj na samotné batérie. Napríklad, americká Tesla poskytuje na niektoré modely záruku 8 rokov alebo 200 000 km, podľa toho, čo nastane skôr. Na pohonnú jednotku je udávaná záruka 4 roky alebo 80 000 km, prípadne na dotykový displej tiež 4 roky.
Automobilka Nissan poskytuje na akumulátory vozidla Nissan Leaf záruku 8 rokov alebo 160 000 km, pričom aj na tomto príklade je ihneď jasné, že automobilky majú v otázke kvality svojich akumulátorov jasno. Ďalším príkladom môže byť automobilka Hyundai, ktorá poskytuje na batériu elektrického modelu Hyundai Kona záruku 8 rokov, respektíve 200 000 km. Renault poskytuje majiteľom modelu Renault ZOE záruku na batériu na obdobie 8 rokov alebo 160 000 km.
Hoci pri výmene batérie nejde o lacnú položku, je potrebné si uvedomiť, že odpadá viacero servisných nákladov oproti bežnému vozidlu, na čom sa dá ušetriť. Navyše aj prevádzkové náklady sú vďaka elektrickej energie z dlhodobého hľadiska oveľa nižšie, ako je to v prípade benzínového alebo naftového vozidla.
Ceny batérií však budú klesať, nakoľko pribúda stále viac nových výrobcov či tovární. S klesajúcimi cenami batérií môžeme očakávať výhodnejšie ceny samotných elektromobilov, nakoľko práve batérie tvoria prevažnú časť celkovej ceny vozidla.
Skôr či neskôr predsa len presedláme na elektrické vozidlá, pričom si budeme musieť zvyknúť na niektoré odlišnosti v porovnaní s bežnými autami. Život s elektromobilom môže byť ešte lepší ako s bežným vozidlom, pokiaľ zmeníme naše zmýšľanie a naučíme sa určitým návykom, ktoré sa časom stanú rutinou.
Poteší ušetrenie na administratívnych poplatkoch, poisteniach či servisoch a okrem toho aj možnosť čerpania rôznych výhod či dotácií, ktoré uľahčujú kúpu elektrického vozidla. Technologický vývoj je nezastaviteľný, a preto sa môžeme tešiť na ďalšie novinky a inovácie, ktoré nám technológie v súvislosti s elektrickými autami prinesú.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
ZAUJÍMAVÉ Bezproblémové časy skončili. Prečo sa streamovacie služby ako Netflix menia na klasické televízie?
Hawking mal pravdu, desivý jav zničí celý vesmír. Objav ale ukazuje čosi nevídané
The Rock a Vin Diesel sú opäť kamaráti, chystá nové Rýchlo a zbesilo, možno preberie celú sériu
VIDEO Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
Legendárna Tatra dostáva ekologický pohon. Prichádza prvá vodíková verzia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
- Legendárna Tatra dostáva ekologický pohon. Prichádza prvá vodíková verzia
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
-
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
- Volkswagen nedokáže Číňanom konkurovať. Na každom elektromobile prerába obrovskú sumu
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
Do roku 2045 musia byť všetky budovy v Nemecku klimaticky neutrálne
Takmer dve tretiny áut v tejto európskej krajine spĺňajú najprísnejšie emisné normy EÚ
Mesto Kremnica chce na kúrenie v niektorých budovách využívať solárnu energiu
Šetrenie ťa poriadne naštve. Slováci prídu o ďalší obsah zo známej streamovacej služby
Väčšie fotovoltické elektrárne by mali byť aj pre domácnosti, upozornil odborník
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené