Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V rozvoji elektromobility na Slovensku výrazne zaostávame za európskym priemerom, no vzhľadom na počet elektromobilov u nás máme podľa odborníkov dostatočnú nabíjaciu infraštruktúru. To ale neznamená, že jej podpora zo strany štátu môže ísť na vedľajšiu koľaj, práve naopak.

Ako však upozornil portál Euractiv, na Slovensku máme v tomto smere výrazný problém a bez súkromných firiem by u nás prakticky nabíjacia infraštruktúra neexistovala.

Problém spočíva v tom, že až doposiaľ zo strany štátu nevznikol žiaden väčší projekt na podporu nabíjacej infraštruktúry. V rozhovore s Petrom Badíkom, riaditeľom spoločnosti GreenWay Infrastructure, nám to potvrdil aj on. Doposiaľ sa spoločnosti budujúce nabíjaciu infraštruktúru nedočkali žiadnej dotácie zo strany štátu a všetky investície pozostávajú len na pleciach samotných firiem.

„Za prvé by sa mali rozumne nastaviť dotácie na elektromobily a takisto by to malo fungovať aj pre nabíjaciu infraštruktúru. V Poľsku fungujú dotácie aj na nabíjacie body a celý proces požiadania o túto dotáciu trvá takisto 5 minút.

GreenWay (úprava redakcie)

Potom je tu potreba väčších projektov, ako napríklad budovanie infraštruktúry v mestách, ktoré by tiež mohli od štátu dostať podporu. Vo veľkých mestách by mohlo ísť o celý multimiliónový projekt, kedy by sa vybudovala rozsiahla nabíjacia infraštruktúra aj na miestach, kde to nie je z organizačného hľadiska veľmi jednoduché a to sú práve parkoviská pred panelákmi,“ uviedol v rozhovore pre FonTech.sk Peter Badík.

Ministerstvo hospodárstva viní ostatné rezorty

Aktuálne „sabotuje“ rozvoj nabíjacej infraštruktúry aj, pre mnohých, slepá podpora vodíkových technológií, ktorej sa venujeme ako jedna z mála európskych krajín. Nebyť toho, možno by sme už dávno mali na Slovensku štátnu nabíjaciu sieť či hustejšiu sieť súkromných firiem, ktoré by dostali na jej budovanie podporu.

Unsplash/TASR/Úprava redakcie

Ministerstvo hospodárstva však pre portál Euractiv uviedlo, že zaostávanie v rozvoji elektromobility je na Slovensku do istej miery spôsobené faktom, že aj napriek úsiliu a aktivitám ministerstva hospodárstva nie je v tomto smere naprieč ostatnými rezortmi jednotný prístup a spoločná prioritizácia témy.

Podpora nabíjacej infraštruktúry je na stole, no môže byť neskoro

Rozvoj nabíjacej infraštruktúry na Slovensku teda rozhodne nie je ideálny, no Sulík už prisľúbil, že v najbližších rokoch dostane rýchlonabíjaciu stanicu každé okresné mesto a že prídu aj dotácie pre právnické osoby na budovanie nových nabíjacích bodov.

Prvotným cieľom projektu je vybudovanie národnej siete UFC (ultra rýchlych nabíjacích) staníc s výkonom 150 a viac kW a s minimálnym počtom 228 nabíjacích bodov v rámci 40 staníc. Za týmto účelom ministerstvo vyčlenilo 29,64 miliónov eur a vlastníkom tejto siete sa má stať samotný štát.

V tomto prípade je nutné aj posilnenie kapacít elektrickej siete, ktorá bude potrebovať postupným nárastom počtu elektromobilov celkové vylepšenia a posilnenia.

MH SR/MôjElektromobil/Youtube screenshot

Na druhých cieľ je vyhradených 10,24 miliónov € a zabezpečí vznik až cez 200 nabíjačiek (DC) s výkonom 50 a viac kW a vyše 1 300 klasických nabíjacích bodov (AC) s výkonom 11 kW. Pre každú DC nabíjačku je v tomto prípade vyhradených 29 000 € a pre každú AC nabíjačku 3 000 €, pričom vyhlásenie prvej výzve je očakávané už v septembri tohto roku.

Ministerstvo má tento krok pripravený prakticky dvojmo, pričom tretím cieľom s rozpočtom 9,08 miliónov € je vybudovanie rovnakého počtu staníc, avšak tentoraz sú dotácie na budovanie takýchto staníc vyhradené pre podnikateľské subjekty a s naplnením tohto ambiciózneho plánu sa počíta do roku 2025.

Predaje stále rastú

Trend predajov elektromobilov a plug-in hybridov na Slovensku je v posledných rokoch veľmi pozitívny a ich čísla na cestách rastú čoraz viac.

Plnohodnotných elektromobilov jazdí na našich cestách takmer 3 700, vrátane plug-in hybridov je to až do 7 000. V porovnaní s množstvom áut so spaľovacími motormi je to stále mizivé číslo, avšak medziročne narástlo až o 66 % a je obrovský potenciál pre zlepšenie.

Nedávna analýza EV Readiness Index navyše dáva dobrý dôvod na takéto opatrenia, keďže jej výsledky jasne dokazujú, že v nabíjaní zaostáva nielen Slovensko, tak ako v prípade dotácií, ale celá Európa. Predaje elektrických áut totiž intenzívne rastú, avšak infraštruktúra pomerne stagnuje alebo nerastie dostatočne rýchlo na to, aby pokrývala potreby nových majiteľov elektromobilov.

Fontech

Pripravenosť Slovenska na elektromobily sa tak podľa tohto indexu dostala na predposlednú priečku z 22 európskych krajín, pričom pod nami je už len Česko a Poľsko, ktoré sa delia o poslednú priečku.

Lepšie ja na tom od Slovenska dokonca aj Maďarsko či Rumunsko a práve implementácia spomínaných infraštruktúrnych opatrení nás môže vystreliť o niekoľko priečok nahor.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú