Elektromobilita je veľmi komplexná téma a okrem dopravy zasahuje aj do takých odvetví, ako ekológia či energetika. V ďalšom rozhovore sme sa rozprávali s Petrom Badíkom, riaditeľom GreenWay Infrastructure, ktorá je medzinárodným poskytovateľom siete nabíjacích staníc.

Slováci elektromobilom stále neveria. Batériové autá v nich vyvolávajú rôzne obavy z dojazdu, možností nabíjania či dokonca obavy z ekologickej stránky áut novej generácie. Toto všetko súčasných motoristov delí na dva tábory, jeden elektromobilitu akceptuje, druhý ju rázne odmieta. Či chceme alebo nie, trend je jasný. Elektromobily skôr či neskôr nahradia spaľováky a svetové automobilky už pomaly zastavujú vývoj spaľovacích motorov a všetko investujú do elektromobility.

Do problematiky elektromobility je spoločnosť zapojená veľmi výrazným spôsobom a s Badíkom sme sa rozprávali o mnohých veciach, od podpory a rozvoja elektromobility, až po jej ekologickú a energetickú stránku.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Prečo Slováci stále nedôverujú elektromobilom
  • Aká je budúcnosť elektrických áut nielen u nás, ale aj vo svete
  • Ako sú vnímané alternatívne pohony v podobe vodíku a biopalív
  • Čo je považované za najväčšie problémy v rámci rozvoja infraštruktúry a podpory elektromobily zo strany štátu
  • Či a ako štát podporuje poskytovateľov nabíjacích staníc
  • Prečo bude elektromobil vždy čistejší než spaľovák
  • Ako ovplyvní rozmach elektrických áut dopyt po elektrickej energii

Elektromobilita je na Slovensku stále tak trochu „tabu“. Mnoho ľudí má voči elektromobilom veľkú nedôveru, nevedia si predstaviť svoj život a fungovanie s elektrickým autom. V čom spočíva tento problém?

Na úvod treba povedať, že elektromobilita na Slovensku sa výrazne zlepšuje. Ak aj ľudia ešte vo veľkom nekupujú elektromobily, minimálne už uvažujú o tom, že ich ďalšie auto by mohlo a malo byť elektrické. Samotná nedôvera väčšiny ľudí voči elektromobilom ale spočíva v niekoľkých veciach.

Tá prvá vec je osobná skúsenosť. Vyskúšať si elektrické auto v dnešnej dobe je už pomerne jednoduché a ten kto chce, tak si ho môže vyskúšať. Z mojej vlastnej skúsenosti, až 70-80 % ľudí z môjho okolia, ktorí si elektrické auto vyskúšali, z neho boli nadšení. Ak má človek možnosť zžiť sa s elektrickým autom na jeden-dva dni, zmiznú rôzne obavy, napríklad z dojazdu.

Treba však objektívne priznať, že elektrické auto je iné než spaľovák. Konkrétne proces nabíjania, otázky ako kde sa nabijem, ako sa nabijem, či sa nabijem na rýchlonabíjačke alebo mi bude stačiť pomalé nabíjanie. To sú veci, ktoré sú objektívne iné, ako pri bežnom aute a tieto veci treba pochopiť a prekonať, no nie je to žiadna bariéra.

Zobraziť celú galériu (3)
Michal Varga/FonTech

Druhou časťou je otázka dotácií a celkovej dostupnosti elektromobilov. Mnoho ľudí sa ohrádza tým, že elektrické autá sú veľmi drahé. Je pravda, že sú drahšie, no treba brať do úvahy, že je to nová, prémiová technológia a všetko nové prémiové je drahé. Tento model platí všade, nie len v automobilovom priemysle. Všetky nové technológie majú najprv drahé modely a postupom času sa dostávajú aj k tým lacnejším.

Aj napriek vyššej cene sú však pre niektorých zákazníkov elektrické autá lacnejšie z hľadiska prevádzkových nákladov. Z psychologického hľadiska je ale veľmi dôležitý bod, kedy sa elektromobily vyrovnajú cenám spaľovákov. Aj to sa však bude líšiť v závislosti od triedy auta. V tých vyšších triedach už v tomto bode sme a predpokladám, že do roku 2025 až 2026 na tom budeme rovnako vo všetkých kategóriách.

Na elektrifikáciu výrazne tlačí aj EÚ. Hovorí sa, že emisná norma Euro 7 úplne zabije spaľovacie motory, respektíve ich cena sa zvýši natoľko, že spaľovacie autá budú drahšie ako tie elektrické. Je toto tá správna cesta? Nemala by EÚ radšej podporovať elektromobily, než takto „zabíjať“ spaľováky?

Nemyslím si, že zabíjame spaľováky, skôr sa hýbeme smerom k lepšej technológii. Emisné normy sú to už dlho, pred Euro 7 prišlo už 6 ďalších sprísnení, čo je samozrejme dôležité a aj to na cestách vnímame. Ak by totiž tieto sprísnenia neprišli, tak v takej Bratislave by sa už dávno nedalo dýchať. To, že sa tieto normy sprísňujú, je podľa mňa prirodzené.

To, že sa však automobilky rozhodli prestať vyvíjať spaľovacie motory, nie je úplne dané tlakom Európskej únie. Sú to seriózne rozhodnutia automobiliek a dá sa to určiť podľa toho, že nie všetky automobilky sa rozhodli prestať vyvíjať spaľovacie motory. Niektoré automobilky sa však veľmi razantne vydali cestou elektrifikácie, lebo pochopili, že je to lepšia technológia.

Zobraziť celú galériu (3)
Freepik (úprava redakcie)

Lepšia preto, pretože elektrické auto je energeticky efektívnejšie. Ak by sme si prepočítali energetickú spotrebu elektrického auta na benzín, tak sa pohybujeme niekde na úrovni 1,5 až 2 litre na 100 km. Tu sa však bavíme o veľkom aute, ako napríklad Škoda Enyaq.

Ja som teraz s Enyaqom najazdil viac ako 1000 km a mal som spotrebu 18 kWh/100 km. Ak si to prepočítate na energetickú hodnotu v kilojouloch, je to ekvivalent benzínovej spotreby 2 l/100 km. Benzínové auto s takouto spotrebou sa nikdy nevyrobí.

Práve to je vec, ktorá tlačí elektromobilitu dopredu. Týmto smerom sa hýbe civilizácia už tisícročia, keď niečo môžeme robiť energeticky efektívnejšie, budeme to tak robiť. Okrem lepšej energetickej efektívnosti je tu potom aj tá ekologická stránka, a teda že elektromobily sú čistejšie.

Nie sú to však iba batériové technológie, ktoré sa aktuálne tlačia do popredia. Niektoré automobilky vsádzajú práve na vodíkový pohon, prípadne biopalivá. Ako vnímate tieto kroky? 

Pre mňa je v tomto smere najzásadnejšia práve otázka energetickej efektívnosti, kde jednoznačne vedú batériové elektromobily. Biopalivá, okrem toho, že sú energeticky neefektívne, je aj ich masová výroba veľmi náročná a musel by sa zmeniť celý poľnohospodársky priemysel, čo nie je dobrá cesta a na konci dňa to prakticky rovnako negatívne ovplyvní životné prostredie.

Vodíkové technológie by si už na trhu mohli nájsť svoje miesto, no môj názor je, že pri osobnej doprave je vodík taktiež neefektívny. Celý proces premeny vodíka, teda jeho energie na kinetickú energiu, dosahuje pri vodíku veľmi nešťastný pomer. Vodík totiž treba vyrobiť, dopraviť na čerpaciu stanicu a pri všetkých týchto úkonoch dochádza k stratám.

Ďalším faktorom pri vodíku je jeho samotná výroba, ktorú treba zefektívniť. Drvivá väčšina vodíka sa aktuálne vyrába zo zemného plynu, čo nie je cesta, ktorou by sme chceli ísť. Ak by sme chceli jazdiť na takýto vodík, to rovno môžeme jazdiť na zemný plyn, pretože pri premene plynu na vodík taktiež dochádza k stratám. Ak sa na to pozrieme zo širšieho hľadiska, zistíme, že vodíkové auto dosahuje rovnakú energetickú efektívnosť, ako klasický spaľovák.

Druhý problém, ktorý súvisí s vodíkovými technológiami v osobnej doprave, je samotná infraštruktúra. Ak by sme chceli s vodíkovými autami jazdiť rovnako komfortne ako so spaľovákmi, museli by sme zreplikovať starý systém čerpacích staníc, a teda každú jednu stanicu na benzín a naftu nahradiť stanicou na vodík.

Pixabay

Myslíte si, že aj tieto alternatívy pohonu budú mať na trhu svoje miesto alebo ich čistá elektromobilita prevalcuje?

Za prvé, takáto zmena by bola extrémne nákladná a za druhé, bolo by to tiež veľmi neefektívne, pretože by sme sa znova vrátili k centralizovanému systému tankovania. Inými slovami, preto aby som mohol jazdiť, si musím niekam ísť nakúpiť kvapalinu alebo plyn. Tento princíp tu už je 100 rokov a z môjho pohľadu je veľmi primitívny. Nabíjaciu infraštruktúru je možné vybudovať všade a v zásade človek auto nabíja vtedy, keď robí niečo iné.

Aby som to uviedol na pravú mieru, vodík, ktorý je vyrobený z elektrickej energie, je extrémne dôležitý, no je mnoho iných odvetví, kde by si tento vodík našiel omnoho lepšie využitie než v osobnej automobilovej doprave.

Veľkou témou v súvislosti s elektromobilitou je aj spomínaná infraštruktúra. Ľudia sa stále boja, že pri dlhšej ceste nebudú mať kde svoje auto nabiť. Obyvatelia väčších miest, ktorí žijú v panelákoch zasa nemajú takmer žiadne možnosti nabíjať svoje auto pred bytom na parkovisku. Je nabíjacia infraštruktúra aktuálne dostatočná a stíha rásť s počtom pribúdajúcich elektromobilov?

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú