Na bratislavskom Salóne elektromobilov 2022 predstavil Adrián Krajňák z Ministerstva hospodárstva SR nový plán pre elektromobilitu, informuje MôjElektromobil.sk.

Ten zahŕňa hneď niekoľko zásadných infraštruktúrnych zmien a inovácií, ktoré majú potenciál posunúť rozvoj elektrických áut na Slovensku na úroveň tých najvyspelejších krajín.

Tisícky nových staníc

Jedným z najkľúčovejších nástrojov pomoci s rozvojom elektromobility na Slovensku sa pre Ministerstvo hospodárstva stali nabíjacie stanice, keďže sú rýchlonabíjačky potrebné pri väčšine elektrických áut kvôli dojazdu, ktorý na dlhšie cesty po krajine nepostačuje. Slabšie nabíjacie stanice sú zase výhodné pre hustejšie obývané oblasti a mestá, kde je s nabíjaním doma problém.

Prvotným cieľom projektu je vybudovanie národnej siete UFC (ultra rýchlych nabíjacích) staníc s výkonom 150 a viac kW a s minimálnym počtom 228 nabíjacích bodov v rámci 40 staníc. Za týmto účelom ministerstvo vyčlenilo 29,64 miliónov eur a vlastníkom tejto siete sa má stať samotný štát.

V tomto prípade je nutné aj posilnenie kapacít elektrickej siete, ktorá bude potrebovať postupným nárastom počtu elektromobilov celkové vylepšenia a posilnenia.

MH SR/MôjElektromobil/Youtube screenshot

Na druhých cieľ je vyhradených 10,24 miliónov € a zabezpečí vznik až cez 200 nabíjačiek (DC) s výkonom 50 a viac kW a vyše 1 300 klasických nabíjacích bodov (AC) s výkonom 11 kW. Pre každú DC nabíjačku je v tomto prípade vyhradených 29 000 € a pre každú AC nabíjačku 3 000 €, pričom vyhlásenie prvej výzve je očakávané už v septembri tohto roku.

Ministerstvo má tento krok pripravený prakticky dvojmo, pričom tretím cieľom s rozpočtom 9,08 miliónov € je vybudovanie rovnakého počtu staníc, avšak tentoraz sú dotácie na budovanie takýchto staníc vyhradené pre podnikateľské subjekty a s naplnením tohto ambiciózneho plánu sa počíta do roku 2025.

Nie sme vo všetkom pozadu

Aj keď na tom s infraštruktúrou zatiaľ nie je Slovensko najlepšie, o poznanie kvalitnejšia situácia je v priemysle. Okrem vlastných batérií, ktoré vyvinula slovenská spoločnosť InoBat, sa majú na Slovensku vyrábať aj akumulátory pre automobily značky Porsche. Spoločnosť je za týmto účelom pripravená vraziť do jedného slovenského mesta 200 miliónov eur.

Slovensko má obrovský potenciál

Plán predloží ministerstvo na rokovanie vlády najneskôr do konca tohto roka a v tomto čase je finalizovaný prvý návrh pozostávajúci zo 16 opatrení. Okrem vybudovania siete UFC staníc pozostáva aj z implementácie konkrétnych výhod pre majiteľov “zelených” EČV či nastavenia udržateľného financovania pre dotovanie nákupov elektromobilov.

Táto fáza má tiež zjednodušiť budovanie nabíjacích bodov v bytových domoch, zaviesť takzvané „právo na nabíjací bod“, zjednodušenie účtovníctva nabíjania na takýchto bodoch a tiež zrýchlenie a zjednodušenie procesu výstavby takejto infraštruktúry. Tieto plány dávajú jasne najavo, že má Slovensko o batériové elektromobily jasný záujem, aj keď sa snaží minister hospodárstva Richard Sulík aktívne presadzovať najmä vodíkový pohon.

MH SR/MôjElektromobil/Youtube screenshot

Vo všeobecnosti pôjde o zásadné navýšenie kapacít Slovenska v oblasti elektromobility.

Napríklad počet AC nabíjacích staníc s výkonom do 11 kW stúpne zo 739 na 5 000, DC staníc do 50 kW z 222 na 800 a DC do 150 a viac kW z 59 na úctyhodných 300 do roku 2026, čo je odhad Ministerstva hospodárstva SR. Základnú nabíjaciu sieť tak má dostať každý jeden okres a celkovo sa má dovtedy na Slovensku nachádzať až 6 100 nabíjacích bodov.

Predaje stále rastú

Trend predajov elektromobilov a plug-in hybridov na Slovensku je v posledných rokoch veľmi pozitívny a ich čísla na cestách rastú čoraz viac.

Plnohodnotných elektromobilov jazdí na našich cestách takmer 3 700, vrátane plug-in hybridov je to až do 7 000. V porovnaní s množstvom áut so spaľovacími motormi je to stále mizivé číslo, avšak medziročne narástlo až o 66 % a je obrovský potenciál pre zlepšenie.

Nedávna analýza EV Readiness Index navyše dáva dobrý dôvod na takéto opatrenia, keďže jej výsledky jasne dokazujú, že v nabíjaní zaostáva nielen Slovensko, tak ako v prípade dotácií, ale celá Európa. Predaje elektrických áut totiž intenzívne rastú, avšak infraštruktúra pomerne stagnuje alebo nerastie dostatočne rýchlo na to, aby pokrývala potreby nových majiteľov elektromobilov.

Fontech

Pripravenosť Slovenska na elektromobily sa tak podľa tohto indexu dostala na predposlednú priečku z 22 európskych krajín, pričom pod nami je už len Česko a Poľsko, ktoré sa delia o poslednú priečku. Lepšie ja na tom od Slovenska dokonca aj Maďarsko či Rumunsko a práve implementácia spomínaných infraštruktúrnych opatrení nás môže vystreliť o niekoľko priečok nahor.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP