Sulík zmení Slovensko. Každý okres dostane ultrarýchlu nabíjačku, budú aj dotácie (+detaily štátneho plánu)
Na bratislavskom Salóne elektromobilov 2022 predstavil Adrián Krajňák z Ministerstva hospodárstva SR nový plán pre elektromobilitu, informuje MôjElektromobil.sk.
Ten zahŕňa hneď niekoľko zásadných infraštruktúrnych zmien a inovácií, ktoré majú potenciál posunúť rozvoj elektrických áut na Slovensku na úroveň tých najvyspelejších krajín.
Tisícky nových staníc
Jedným z najkľúčovejších nástrojov pomoci s rozvojom elektromobility na Slovensku sa pre Ministerstvo hospodárstva stali nabíjacie stanice, keďže sú rýchlonabíjačky potrebné pri väčšine elektrických áut kvôli dojazdu, ktorý na dlhšie cesty po krajine nepostačuje. Slabšie nabíjacie stanice sú zase výhodné pre hustejšie obývané oblasti a mestá, kde je s nabíjaním doma problém.
Prvotným cieľom projektu je vybudovanie národnej siete UFC (ultra rýchlych nabíjacích) staníc s výkonom 150 a viac kW a s minimálnym počtom 228 nabíjacích bodov v rámci 40 staníc. Za týmto účelom ministerstvo vyčlenilo 29,64 miliónov eur a vlastníkom tejto siete sa má stať samotný štát.
V tomto prípade je nutné aj posilnenie kapacít elektrickej siete, ktorá bude potrebovať postupným nárastom počtu elektromobilov celkové vylepšenia a posilnenia.
Na druhých cieľ je vyhradených 10,24 miliónov € a zabezpečí vznik až cez 200 nabíjačiek (DC) s výkonom 50 a viac kW a vyše 1 300 klasických nabíjacích bodov (AC) s výkonom 11 kW. Pre každú DC nabíjačku je v tomto prípade vyhradených 29 000 € a pre každú AC nabíjačku 3 000 €, pričom vyhlásenie prvej výzve je očakávané už v septembri tohto roku.
Ministerstvo má tento krok pripravený prakticky dvojmo, pričom tretím cieľom s rozpočtom 9,08 miliónov € je vybudovanie rovnakého počtu staníc, avšak tentoraz sú dotácie na budovanie takýchto staníc vyhradené pre podnikateľské subjekty a s naplnením tohto ambiciózneho plánu sa počíta do roku 2025.
Nie sme vo všetkom pozadu
Aj keď na tom s infraštruktúrou zatiaľ nie je Slovensko najlepšie, o poznanie kvalitnejšia situácia je v priemysle. Okrem vlastných batérií, ktoré vyvinula slovenská spoločnosť InoBat, sa majú na Slovensku vyrábať aj akumulátory pre automobily značky Porsche. Spoločnosť je za týmto účelom pripravená vraziť do jedného slovenského mesta 200 miliónov eur.
Slovensko má obrovský potenciál
Plán predloží ministerstvo na rokovanie vlády najneskôr do konca tohto roka a v tomto čase je finalizovaný prvý návrh pozostávajúci zo 16 opatrení. Okrem vybudovania siete UFC staníc pozostáva aj z implementácie konkrétnych výhod pre majiteľov “zelených” EČV či nastavenia udržateľného financovania pre dotovanie nákupov elektromobilov.
Táto fáza má tiež zjednodušiť budovanie nabíjacích bodov v bytových domoch, zaviesť takzvané „právo na nabíjací bod“, zjednodušenie účtovníctva nabíjania na takýchto bodoch a tiež zrýchlenie a zjednodušenie procesu výstavby takejto infraštruktúry. Tieto plány dávajú jasne najavo, že má Slovensko o batériové elektromobily jasný záujem, aj keď sa snaží minister hospodárstva Richard Sulík aktívne presadzovať najmä vodíkový pohon.
Vo všeobecnosti pôjde o zásadné navýšenie kapacít Slovenska v oblasti elektromobility.
Napríklad počet AC nabíjacích staníc s výkonom do 11 kW stúpne zo 739 na 5 000, DC staníc do 50 kW z 222 na 800 a DC do 150 a viac kW z 59 na úctyhodných 300 do roku 2026, čo je odhad Ministerstva hospodárstva SR. Základnú nabíjaciu sieť tak má dostať každý jeden okres a celkovo sa má dovtedy na Slovensku nachádzať až 6 100 nabíjacích bodov.
Predaje stále rastú
Trend predajov elektromobilov a plug-in hybridov na Slovensku je v posledných rokoch veľmi pozitívny a ich čísla na cestách rastú čoraz viac.
Plnohodnotných elektromobilov jazdí na našich cestách takmer 3 700, vrátane plug-in hybridov je to až do 7 000. V porovnaní s množstvom áut so spaľovacími motormi je to stále mizivé číslo, avšak medziročne narástlo až o 66 % a je obrovský potenciál pre zlepšenie.
Nedávna analýza EV Readiness Index navyše dáva dobrý dôvod na takéto opatrenia, keďže jej výsledky jasne dokazujú, že v nabíjaní zaostáva nielen Slovensko, tak ako v prípade dotácií, ale celá Európa. Predaje elektrických áut totiž intenzívne rastú, avšak infraštruktúra pomerne stagnuje alebo nerastie dostatočne rýchlo na to, aby pokrývala potreby nových majiteľov elektromobilov.
Pripravenosť Slovenska na elektromobily sa tak podľa tohto indexu dostala na predposlednú priečku z 22 európskych krajín, pričom pod nami je už len Česko a Poľsko, ktoré sa delia o poslednú priečku. Lepšie ja na tom od Slovenska dokonca aj Maďarsko či Rumunsko a práve implementácia spomínaných infraštruktúrnych opatrení nás môže vystreliť o niekoľko priečok nahor.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Známy reťazec stiahol z pultov obľúbené ovocie: Hrozí kontaminácia vírusom žltačky
Ako ísť do dôchodku v 35 rokoch: Investičný byt ti môže zabezpečiť pasívny príjem
Dekan Lekárskej fakulty SZU skončil. Jeho meno sa spája s kauzou kolonoskopií
30 minút jednoduchej aktivity prekvapuje aj skúsených diabetológov. S cukrom v krvi robí zázraky
PRIESKUM: Tretina Sloveniek riskuje svoje zdravie tichým trápením, odmieta lekára a volí rady z internetu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Volvo stvorilo rodinné auto do vojny. A stále vie jazdiť na elektrinu
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
Ruskí vojaci sa vzdali robotom. Na Ukrajine padol historický moment
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP