Trnavskí stredoškoláci postavili vlastný elektromobil. S 1 kWh prejdú cez pol Slovenska
Študenti zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave mieria po dvojročnej pandemickej prestávke opäť na medzinárodné preteky v úspornej jazde Shell Eco-marathon Europe 2022 do Francúzska. Tento rok budú pretekať s úplne novým vozidlom na batériový pohon. Doterajší vlastný rekord, kedy prešli 176 kilometrov na 1 kWh energie, sa pokúsia prekonať na podujatí, ktoré sa koná od 3. do 6. júla 2022.
Trnavský tím je tento rok jediným zo Slovenska, ktorý sa na medzinárodných pretekoch v úspornej jazde Shell Eco-marathon Europe 2022 predstaví. Pôjde už o ich piatu účasť na úplne novom elektrickom vozidle, ktoré je vyrobené z karbónových vlákien.
Pohon zabezpečuje lítium-iónový akumulátor a maximálna rýchlosťou vozidla je 35 km/h. Na návrhu, konštrukcii aj na pretekoch sa podiela osemčlenný tím pozostávajúci zo študentov všetkých ročníkov. „Veľmi sa tešíme na tohtoročné preteky. Keďže pandémia nám umožnila dlhšiu prípravu vozidla, veríme, že sa nám podarí prekonať naše doterajšie prejdené maximum,“ vysvetľuje Nela Štefanovičová, kapitánka trnavského tímu.
Cieľom je dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu
Cieľom pretekov Shell Eco-marathon Europe je skonštruovať také vozidlo, ktoré prejde čo najviac kilometrov na jeden liter paliva či jednu kilowatthodinu elektrickej energie. Preteky sú súčasťou festivalu Make the Future, ktorý je zameraný na inovatívne myšlienky a vízie v oblasti budúceho využívania energie. Študentom technických škôl a univerzít umožňujú predstaviť svoje vízie o tom, ako by mohla vyzerať budúcnosť mobility v mestách. Na pretekoch vo francúzskom Nogare sa predstaví 39 tímov zo stredných a vysokých škôl.
„V spoločnosti Shell sme minulý rok predstavili našu novú stratégiu rozvoja s názvom Powering Progress. Jej cieľom je dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roka 2050. Jedným zo spôsobov ako dosiahnuť tento cieľ, je rozvoj elektromobility v osobnej doprave. Na Slovensku máme konkrétne plány v súvislosti s rozšírením infraštruktúry nabíjacej siete. Sme radi, že môžeme stáť pri projektoch a študentoch, ktorí budú hybnou silou v transformácií slovenského priemyslu a dopravy na Slovensku smerom k udržateľnej,“ vysvetľuje Jana Voštinárová, manažérka korporátnej komunikácie Shell.
„Projekty ako Shell Eco-marathon Europe prinášajú do škôl dôležitý kontakt s praxou aj s medzinárodným prostredím. Vďaka nasadeniu našich pedagógov sa nám darí ku projektu pritiahnuť nové generácie študentov. Príklady najlepších európskych tímov ukazujú, že úspešné sú tie školy, ktoré sa svojmu modelu vozidla venujú kontinuálne niekoľko rokov. Môžem povedať, že je to aj náš prípad,“ hovorí Peter Papík, riaditeľ Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP