Tesla priniesla revolúciu vo výrobe áut. Jej novú technológiu teraz preberajú ďalšie automobilky
Automobilky spoza veľkej mláky prinášajú do svojho priemyslu jednu revolúciu za druhou. Po spoločnosti Ford, ktorá svetu predstavila pásovú výrobu, podľa všetkého teraz prináša revolúciu aj Tesla. Ich technológiu odlievania celých kusov karosérie zrejme preberú aj ďalšie automobilky, informoval portál Electrek.
Spoločnosť, ktorá Tesle dodáva obrovské odlievacie lisy Gigapress, údajne rokuje s ďalšími automobilkami, ktoré si tiež plánujú osvojiť technológiu odlievania väčších častí karosérie namiesto ich zvárania.
Tesla investovala do tejto technológie množstvo úsilia a finančných prostriedkov, čo sa jej však nakoniec výrazne vyplatilo. Veď iba v berlínskej továrni má automobilka kapacity na to, aby ročne vyrobila 500 000 elektromobilov Model Y.
Náskok Tesly v oblasti výroby uznal aj Herbert Diess, CEO automobilky Volkswagen. Ich najväčšia továreň vo Wolfsburgu dokáže za rok vyprodukovať 700 000 automobilov, avšak VW v nej zamestnáva až 25 000 pracovníkov.
Tesla pritom dokáže vyrobiť takmer rovnaký počet áut iba s 12 000 zamestnancami, čo je menej než polovica.
Záujem najmä v Číne
Dodávateľ odlievacích lisov pre Teslu, spoločnosť LK Technology, pre New York Times prezradila, že aktuálne rokuje so šiestimi ďalšími automobilkami, ktoré by mali záujem o túto novú revolučnú technológiu výroby karosérie.
Okrem Tesly bude spoločnosť dodávať podobné odlievacie stroje aj pre šesť čínskych automobiliek, ktoré by ich mali nasadiť do prevádzky už v budúcom roku, prezradil Liu Siong Song, inžinier LK Technology.
NEPREHLIADNI
Tesla svoju továreň sotva postavila, už ju chce drasticky rozšíriť a odmieta miliardový stimul
Problémom ale môže byť fakt, že Tesla si odlievacie lisy navrhla a nadizajnovala sama, spoločnosť LK Technology ich pre ňu len vyrába. Čínski výrobcovia si preto budú musieť navrhnúť vlastné stroje.
Americká automobilka tiež investovala nemalé úsilie do skúmania materiálov a ich možností odlievania. Aj v tomto smere budú „Číňania“ spočiatku ťahať za kratší koniec.
Odlievanie prináša množstvo benefitov
Ako upozornil portál TechTimes, Tesla už využíva odliatky prednej a zadnej časti karosérie pri výrobe Modelu Y.
Nápad s odlievaním veľkých častí karosérie neprišiel len tak, bez hlbšieho významu. Odlievanie veľkých častí skráti výrobný proces a zníži spotrebu materiálov, no predovšetkým zvýši tuhosť karosérie a zníži jej váhu. Tým logicky narastie aj dojazd elektromobilu.
Podľa Muska sú roboty pri výrobe vozidiel z časového hľadiska veľmi neefektívne. Aj keď drvivá väčšina svetových automobiliek stále autá, respektíve ich karosériu skladá z menších častí, ktoré potom roboty spájajú dokopy rôznymi spôsobmi, Musk do svojej nemeckej a texaskej gigafactory prinesie úplne nový spôsob výroby.
Najzásadnejším dôvodom, prečo sa Tesla uchýlila k odlievaniu jednotlivých častí, sú nové batérie Tesla 4680, ktoré majú tvoriť nosnú konštrukciu auta miesto toho, aby sa „montovali“ na už hotové šasi, respektíve podvozok.
Samotná batéria a jej obal bude tvoriť kus karosérie, ku ktorej sa vo finálnej fáze pripevní predný a zadný skelet, ktorý je odlievaný na obrovských lisoch Gigapress.
Miesto 70 častí jeden celok
Ako uviedol neznámy zdroj pre portál Electrek, Tesla už spomínané Modely Y s jednou celistvou prednou aj zadnou časťou karosérie vyrába. Tento proces dokáže extrémne urýchliť a zjednodušiť celú výrobu. Auto bude vďaka tomu ľahšie a pevnejšie a stroje potrebné na výrobu zaberú podstatne menej miesta.
Len pre porovnanie, pri Tesle Model 3 sa zadná časť karosérie skladá zo 70 samostatných častí, ktoré sa následne zvárajú dokopy. Nový Model Y má v tomto prípade iba jeden samostatný výlisok.
Ako sme uvideli už dávnejšie, Tesla odhalila detaily výlisku prednej časti, ktorý vážil zhruba 130 kg. Predná časť Modelu Y bola vyhotovená v rámci testov v Texaskej továrni. Fotografiu odliatku na LinkedIne zdieľal Axel Turck, výkonný riaditeľ spoločnosti Emil Turck GmbH & Cie KG.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert predpovedá ďalšie zvyšovanie cien pre motoristov. Môže za to poplatok v servisoch
2,5-tonové SUV dostalo dušu športiaku: Ikonický Ford sa blysne dojazdom, nabiješ ho za 26 minút (RECENZIA)
Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Slovensko zasiahlo rekordné sucho. Kritické obdobie pre krajinu príde čoskoro, vysvetľuje klimatológ
Ceny ropy prudko padli nadol. Môže za to aj alarmujúce zistenie o koronavíruse z Číny
Môže za to najmä jeden faktor. Apple zvýšil cenu nového iPhonu, ten ďalší bude ešte drahší
Musk obvinil Bidena v citlivej veci. Európsky astronaut ho usvedčil z jasného klamstva
Oživili zabudnutý projekt. YouTube dostane novú aplikáciu, používateľov až tak veľmi nepoteší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
KVÍZ: Zvieracie rekordy prekvapia 70 % Slovákov. Dokáž, že si znalec živočíšnej ríše
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
Tragédia v Nízkych Tatrách: V oblasti Derešského sedla zomrela 47-ročná žena
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené