Tesla priniesla revolúciu vo výrobe áut. Jej novú technológiu teraz preberajú ďalšie automobilky
Automobilky spoza veľkej mláky prinášajú do svojho priemyslu jednu revolúciu za druhou. Po spoločnosti Ford, ktorá svetu predstavila pásovú výrobu, podľa všetkého teraz prináša revolúciu aj Tesla. Ich technológiu odlievania celých kusov karosérie zrejme preberú aj ďalšie automobilky, informoval portál Electrek.
Spoločnosť, ktorá Tesle dodáva obrovské odlievacie lisy Gigapress, údajne rokuje s ďalšími automobilkami, ktoré si tiež plánujú osvojiť technológiu odlievania väčších častí karosérie namiesto ich zvárania.
Tesla investovala do tejto technológie množstvo úsilia a finančných prostriedkov, čo sa jej však nakoniec výrazne vyplatilo. Veď iba v berlínskej továrni má automobilka kapacity na to, aby ročne vyrobila 500 000 elektromobilov Model Y.
Náskok Tesly v oblasti výroby uznal aj Herbert Diess, CEO automobilky Volkswagen. Ich najväčšia továreň vo Wolfsburgu dokáže za rok vyprodukovať 700 000 automobilov, avšak VW v nej zamestnáva až 25 000 pracovníkov.
Tesla pritom dokáže vyrobiť takmer rovnaký počet áut iba s 12 000 zamestnancami, čo je menej než polovica.
Záujem najmä v Číne
Dodávateľ odlievacích lisov pre Teslu, spoločnosť LK Technology, pre New York Times prezradila, že aktuálne rokuje so šiestimi ďalšími automobilkami, ktoré by mali záujem o túto novú revolučnú technológiu výroby karosérie.
Okrem Tesly bude spoločnosť dodávať podobné odlievacie stroje aj pre šesť čínskych automobiliek, ktoré by ich mali nasadiť do prevádzky už v budúcom roku, prezradil Liu Siong Song, inžinier LK Technology.
NEPREHLIADNI
Tesla svoju továreň sotva postavila, už ju chce drasticky rozšíriť a odmieta miliardový stimul
Problémom ale môže byť fakt, že Tesla si odlievacie lisy navrhla a nadizajnovala sama, spoločnosť LK Technology ich pre ňu len vyrába. Čínski výrobcovia si preto budú musieť navrhnúť vlastné stroje.
Americká automobilka tiež investovala nemalé úsilie do skúmania materiálov a ich možností odlievania. Aj v tomto smere budú „Číňania“ spočiatku ťahať za kratší koniec.
Odlievanie prináša množstvo benefitov
Ako upozornil portál TechTimes, Tesla už využíva odliatky prednej a zadnej časti karosérie pri výrobe Modelu Y.
Nápad s odlievaním veľkých častí karosérie neprišiel len tak, bez hlbšieho významu. Odlievanie veľkých častí skráti výrobný proces a zníži spotrebu materiálov, no predovšetkým zvýši tuhosť karosérie a zníži jej váhu. Tým logicky narastie aj dojazd elektromobilu.
Podľa Muska sú roboty pri výrobe vozidiel z časového hľadiska veľmi neefektívne. Aj keď drvivá väčšina svetových automobiliek stále autá, respektíve ich karosériu skladá z menších častí, ktoré potom roboty spájajú dokopy rôznymi spôsobmi, Musk do svojej nemeckej a texaskej gigafactory prinesie úplne nový spôsob výroby.
Najzásadnejším dôvodom, prečo sa Tesla uchýlila k odlievaniu jednotlivých častí, sú nové batérie Tesla 4680, ktoré majú tvoriť nosnú konštrukciu auta miesto toho, aby sa „montovali“ na už hotové šasi, respektíve podvozok.
Samotná batéria a jej obal bude tvoriť kus karosérie, ku ktorej sa vo finálnej fáze pripevní predný a zadný skelet, ktorý je odlievaný na obrovských lisoch Gigapress.
Miesto 70 častí jeden celok
Ako uviedol neznámy zdroj pre portál Electrek, Tesla už spomínané Modely Y s jednou celistvou prednou aj zadnou časťou karosérie vyrába. Tento proces dokáže extrémne urýchliť a zjednodušiť celú výrobu. Auto bude vďaka tomu ľahšie a pevnejšie a stroje potrebné na výrobu zaberú podstatne menej miesta.
Len pre porovnanie, pri Tesle Model 3 sa zadná časť karosérie skladá zo 70 samostatných častí, ktoré sa následne zvárajú dokopy. Nový Model Y má v tomto prípade iba jeden samostatný výlisok.
Ako sme uvideli už dávnejšie, Tesla odhalila detaily výlisku prednej časti, ktorý vážil zhruba 130 kg. Predná časť Modelu Y bola vyhotovená v rámci testov v Texaskej továrni. Fotografiu odliatku na LinkedIne zdieľal Axel Turck, výkonný riaditeľ spoločnosti Emil Turck GmbH & Cie KG.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v Európe padla. Vodiči od nej dávajú ruky preč, našli lacnejšiu a lepšiu alternatívu
Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bežne predpisované lieky dokážu zmenšiť rakovinové nádory. Užívajú ich milióny ľudí
Trináste dôchodky vyplatia v predstihu. Zisti, či sa to týka aj teba
Majstrovstvá sveta v hokeji 2029 sa uskutočnia na Slovensku: Svetovú elitu privítame tretíkrát
„Japonská chôdza“ páli kalórie ešte hodiny po tréningu. Má omnoho viac benefitov ako len chudnutie
Jupiter bol kedysi dvakrát väčší než dnes. „To, čo sme objavili, mení celý príbeh vzniku slnečnej sústavy“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Tesla v Európe padla. Vodiči od nej dávajú ruky preč, našli lacnejšiu a lepšiu alternatívu
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
-
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Slávna značka nabrala druhý dych. Spasili ju elektromobily, zákazníkov kradne hlavne Muskovi
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
Trump hrozí Apple clami. iPhony možno zdražejú
Živá legenda Scorsese ako ho nepoznáš: Pripravuje sa veľkolepý päťdielny dokument
Kim Čong-un besnie a hrozí väzením. Pýcha režimu skolabovala pri spustení
Rusi si dovolili na Ukrajinu nechutný manéver. Toto by nemalo ostať bez odpovede
Vedci odhalili baktériu, ktorá požiera nemocničné plasty. Je smrteľná a odolná
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Bežne predpisované lieky dokážu zmenšiť rakovinové nádory. Užívajú ich milióny ľudí
Trináste dôchodky vyplatia v predstihu. Zisti, či sa to týka aj teba
Majstrovstvá sveta v hokeji 2029 sa uskutočnia na Slovensku: Svetovú elitu privítame tretíkrát
„Japonská chôdza“ páli kalórie ešte hodiny po tréningu. Má omnoho viac benefitov ako len chudnutie
Jupiter bol kedysi dvakrát väčší než dnes. „To, čo sme objavili, mení celý príbeh vzniku slnečnej sústavy“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené