Mysleli sme si, že futuristický pickup od Tesly nás už nemá čím prekvapiť, nakoľko sa už pomerne často prezentuje aj na verejnosti. Americká automobilka ale nedávno zverejnila nové, extrémne zaujímavé patenty, ktoré sa snáď dostanú aj na produkčnú verziu elektrického pickupu. O novinke informoval portál Teslarati.

Isto si spomínaš na prvú prezentáciu Tesly Cybertruck, kde počas veľkolepej šou Elon Musk poprvýkrát oficiálne ukázal svoj futuristicky vyzerajúci pickup,ktorá bola zakončená „testom odolnosti“ navonok nerozbitných skiel.

Autor tohto nezvyčajného dizajnu, Franz von Holzhausen, počas premiéry testoval jeho konštrukciu údermi kladiva a následne aj ťažkou kovovou guľou, ktorá pôvodne nemala poškodiť sklá dverí. Prvotný test skla ukázal jeho odolnosť v porovnaní s konvenčným sklom, no pri hode guľou sa nakoniec sklo na pickupe značne poškodilo. To samozrejme prekvapilo aj samotného Muska, ktorý sa situáciu snažil vyžehliť poznámkou, že sa guľa aspoň nedostala skrz.

CNET/YouTube

Neskôr dokonca zdieľal video, pri ktorom dizajnér pickupu hádzal touto guľou do okna ešte pred predstavením. Vtedy bol test úspešný. Mnohým mohlo naďalej vŕtať v hlave, prečo sklo pri prezentácii prasklo. Elon vtedy poskytol vysvetlenie v ďalšom tweete a podľa jeho vyjadrenia malo byť príčinou nesprávne poradie testov a rana kladivom mala akýmsi spôsobom narušiť základňu skla, ktoré následne poškodila guľa.

Silný úder kladivom tak mal oslabiť toto odolné sklo, no čo sa stalo v prípade zadného skla vo dverách, ktoré kladivo nezasiahlo? K tomuto problému sa Musk nevyjadril, a tak sa na internete začali vytvárať rôzne špekulácie. Jednou z možností je aj to, že Musk plánoval demonštrovať iba odolnosť jedného skla, a teda sa do zadných dverí nedostalo sklo Tesly, ale obyčajné sklo.

Patenty odhaľujú zaujímavé detaily

Zverejnené patenty okrem iného odhaľujú aj konštrukciu tohto extrémne odolného skla. Sklenená výplň dverí je zložená z viacerých vrstiev skla, vďaka čomu má iba 10 % pravdepodobnosť poškodenia pri náraze oproti bežným sklám.

Vnútorná vrstva o hrúbke 0,5 až 1,1 milimetra bola chemicky upravená, aby disponovala vysokou pevnosťou a ohybnosťou. Vonkajšia vrstva má potom hrúbku 2 až 5 milimetrov a obsahuje borosilikát, vďaka čomu je odolnejšie voči tepelným šokom.

Následne zlepenie týchto vrstiev zabezpečuje extrémnu odolnosť skla. Hod oceľovou guľou síce nie vždy zvládne, ale bežné poškodenia od odletujúcich kamienkov spod kolies iného vozidla by toto sklo malo bez problémov zvládnuť. Patent ďalej naznačuje, že sklo by sa mohlo dostať aj na iné modely, nielen na „uletený“ Cybertruck.

Sledovanie očí a extrémny dojazd

Okrem detailných popisov odolného skla sa v patentových záznamoch objavili aj informácie o dojazde, ktorý atakuje hranicu 1000 km na jedno nabitie. Snímky obrazovky z používateľského prostredia infotainmentu odhaľujú údaj prese 610 míľ, čo je 980 km.

Ďalšou zaujímavou funkciou je možnosť sledovania očí vodiča za účelom nastavenia spätných zrkadiel. Systém by tak mal automaticky nastaviť zrkadlá, aby na ne dokonale videl každý, kto si sadne za volant Cybertrucku. V patentoch sa tiež píše o funkcii, ktorá „dokáže sledovať pasažierov a nastaviť im optimálnu teplotu klimatizácie.“

Zasúvateľná solárna roletka

Využitie solárnych panelov namontovaných v strechách elektromobilov a hybridov sa zatiaľ ukazuje ako neefektívne. Napriek tomu Tesla zverejnila patent solárneho panelu, ktorý slúži aj ako „roletka“ na prekrytie nákladného priestoru.

Ako píše Electrek, pri predstavení Cybertrucku Musk hovoril o implementácii solárnej strechy, ktorá by mala denne zvýšiť dojazd až o 25 km. Jedným z riešení, ako to dosiahnuť, je vyššie spomínaná roletka, ktorá prekryje zadnú nákladnú časť Cybertrucku.

Mechanizmus by v prípade potreby túto roletku zatiahol do polohy, ktorú môžeš vidieť v priloženom tweete. Či by sa takémuto solárnemu panelu skutočne podarilo zvýšiť denný dojazd o 25 km, je otázne. Ak by to ale dokázal, rozhodne sa nájdu zákazníci, ktorí si za toto riešenie priplatia.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú