V posledných rokoch v automobilovom priemysle sledujeme smutnú situáciu, keď vplyvom rôznych noriem dochádza k tzv. downsizingu. Jednoducho povedané, ide o zmenšovanie objemu motora, pričom výkon je kompenzovaný jeho preplňovaním.
Nájsť v ponuke automobiliek poctivú atmosféru je tak rovnako ťažké ako hľadať ihlu v kope sena. Týmto netvrdíme, že turbo motory sú zlé, no jeho prítomnosť v litrovom trojvalci s výkonom 85 kW je niečo, čo veľa ľudí nedokáže predýchať. Jedným z mála výrobcov, čo sa rozhodli ísť proti prúdu, je Mazda, ktorá doteraz stále neponúka preplňovaný motor a nemalo by sa to zmeniť ani v budúcnosti.
Efektívnejší než elektromobily
Momentálne je pre zákazníkov k dispozícií prvá generácia motorov Skyactiv-G, ktorá bola predstavená ešte v roku 2011. V budúcom roku sa na trh má dostať druhá generácia Skyactiv-X, no Mazda už začína pracovať na ďalšej s názvom Skyactiv-3. Tieto motory sa pritom svojou účinnosťou majú dostať na úroveň elektromobilov či dokonca ich aj prekonať. Predstavu predniesol šéf divízie pohonných jednotiek, Mitsuo Hitomi. Tepelná účinnosť novej generácie sa má zvýšiť o približne 27 %, čím sa dostane na hodnotu 56 %, čo je niečo skutočne vzácne. Bežné automobily ju majú na úrovni približne 35 – 40 %.
Nenechaj si ujsť!
VIDEO: Audi A8 je najpokročilejšie auto na svete. Tieto vlastnosti sú najlepšie
V prípade elektromotorov sa účinnosť pohybuje okolo 90 %, no Hitomi do porovnania účinnosti zahrňuje celý priebeh výroby energie (výroba batérií do elektromobilov/ťažba a spracovanie ropy). Výpočty hovoria jasne. Pokiaľ sa meria celková účinnosť, niektoré elektromobily sú ‚‚špinavšie’’ ako autá so spaľovacím motorom. Mazda sa pritom domnieva, že dokáže znížiť emisie oxidu uhličitého o 25 %.
Tak sa zdá, že aj keď zažívame rozmach elektrických áut, spaľovacie motory ešte nepovedali posledné slovo a ukazujú, že do budúcnosti s nimi treba rátať. Bohužiaľ, nebol zverejnený žiadny oficiálny dátum, kedy by sa tieto motory mali na trhu objaviť. Najprv nás ešte čaká príchod Skyactiv-X, čo je vo svojej podstate takisto revolučný motor. Nazýva sa tiež aj diesel na benzín, nakoľko využíva okrem klasickej sviečky aj metódu vznietenia tlakom. Ak však zoberieme do úvahy súčasný rozostup medzi prvou a druhou generáciou, skôr ako v roku 2025 sa Skyactiv-3 určite nedočkáme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP