V posledných rokoch v automobilovom priemysle sledujeme smutnú situáciu, keď vplyvom rôznych noriem dochádza k tzv. downsizingu. Jednoducho povedané, ide o zmenšovanie objemu motora, pričom výkon je kompenzovaný jeho preplňovaním.
Nájsť v ponuke automobiliek poctivú atmosféru je tak rovnako ťažké ako hľadať ihlu v kope sena. Týmto netvrdíme, že turbo motory sú zlé, no jeho prítomnosť v litrovom trojvalci s výkonom 85 kW je niečo, čo veľa ľudí nedokáže predýchať. Jedným z mála výrobcov, čo sa rozhodli ísť proti prúdu, je Mazda, ktorá doteraz stále neponúka preplňovaný motor a nemalo by sa to zmeniť ani v budúcnosti.
Efektívnejší než elektromobily
Momentálne je pre zákazníkov k dispozícií prvá generácia motorov Skyactiv-G, ktorá bola predstavená ešte v roku 2011. V budúcom roku sa na trh má dostať druhá generácia Skyactiv-X, no Mazda už začína pracovať na ďalšej s názvom Skyactiv-3. Tieto motory sa pritom svojou účinnosťou majú dostať na úroveň elektromobilov či dokonca ich aj prekonať. Predstavu predniesol šéf divízie pohonných jednotiek, Mitsuo Hitomi. Tepelná účinnosť novej generácie sa má zvýšiť o približne 27 %, čím sa dostane na hodnotu 56 %, čo je niečo skutočne vzácne. Bežné automobily ju majú na úrovni približne 35 – 40 %.

Nenechaj si ujsť!
VIDEO: Audi A8 je najpokročilejšie auto na svete. Tieto vlastnosti sú najlepšie
V prípade elektromotorov sa účinnosť pohybuje okolo 90 %, no Hitomi do porovnania účinnosti zahrňuje celý priebeh výroby energie (výroba batérií do elektromobilov/ťažba a spracovanie ropy). Výpočty hovoria jasne. Pokiaľ sa meria celková účinnosť, niektoré elektromobily sú ‚‚špinavšie’’ ako autá so spaľovacím motorom. Mazda sa pritom domnieva, že dokáže znížiť emisie oxidu uhličitého o 25 %.
Tak sa zdá, že aj keď zažívame rozmach elektrických áut, spaľovacie motory ešte nepovedali posledné slovo a ukazujú, že do budúcnosti s nimi treba rátať. Bohužiaľ, nebol zverejnený žiadny oficiálny dátum, kedy by sa tieto motory mali na trhu objaviť. Najprv nás ešte čaká príchod Skyactiv-X, čo je vo svojej podstate takisto revolučný motor. Nazýva sa tiež aj diesel na benzín, nakoľko využíva okrem klasickej sviečky aj metódu vznietenia tlakom. Ak však zoberieme do úvahy súčasný rozostup medzi prvou a druhou generáciou, skôr ako v roku 2025 sa Skyactiv-3 určite nedočkáme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

