ROZHOVOR: Vodíkové auto je naša budúcnosť, vlády ale potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
Fosílne palivá v automobilovom priemysle pomaly upadajú, výrobcovia dávajú prednosť elektromobilom, ktoré sú vnímané ako najlepšia budúcnosť zelenej dopravy. Existuje však ešte ďalšie riešenie s veľkým potenciálom – vodík. Na tému uplatnenia a budúcnosti vodíka v automobilovom priemysle a doprave sme sa porozprávali s odborníkom z Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie.
Vodík má veľkú šancu zohrať dôležitú rolu v automobilovom priemysle, osobnej i nákladnej doprave. Ani tu však jeho uplatnenie nekončí, má potenciál presadiť sa aj v ďalších oblastiach. Viac zaujímavých informácií a pohľad na budúcnosť vodíka v rozhovore prezradil Ing. Pavol Šutor, predseda Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie.
V tomto rozhovore sa ďalej dozvieš:
- Aký priestor má vodíkový pohon v automobilovom priemysle
- V čom spočívajú výhody a aké sú možnosti uplatnenia vodíku
- V ktorých oblastiach sa môže uplatniť najefektívnejšie
- Čo doteraz brzdí rozšírenie vodíka v doprave na Slovensku
- Aká je ekologická stránka vodíkového pohonu a jeho prípadné riziká
- Aké sú ceny vodíka a predikcie do budúcnosti
- Budú cenové náklady na vodíkový pohon porovnateľné s inými alternatívami?
Automobilový priemysel prechádza elektrifikáciou. Väčšina veľkých výrobcov sa začala venovať práve elektromobilom a vodík často vnímajú ako nevhodný spôsob a diskutabilný alternatívny pohon. Je vodík skutočne taký „nevhodný“ alebo naopak, má veľký potenciál aj v osobných autách a prečo?
Celú tému je potrebné vnímať v širšom meradle. Je pravdou, že elektromobily sú dnes prezentované zo strany automobiliek masívnejšie ako alternatívne ekologické pohony. Je za tým silná a pozitívna vlna vnímania elektromobility a tiež fakt, že vývoj elektromobilu je jednoduchší ako povedzme vývoj vodíkového auta a keďže niektoré z automobiliek nemajú vodíkové „know-how“, alebo majú problémy iného charakteru, tak vodík skôr kritizujú.
Je to logický krok, pretože trh elektromobilov ako náhrady za fosílne palivá je dnes naozaj najväčší. Bude však zaujímavé sledovať ako bude pokračovať trend vývoja trhu vo fáze, kedy elektromobilita dosiahne určité limity a bude silný tlak na vytlačenie ďalších „špinavých“ áut z trhu. Táto fáza príde čoskoro. Mám konkrétne na mysli skutočnosť, že existujú cieľové skupiny motoristov, ktorým z nejakého dôvodu elektromobil nevyhovuje, ale dnes nemajú čistú a bez emisnú alternatívu.
Ak budem chcieť byť ekologický alebo ma štát k tomu donúti či motivuje a budem bojovať s dostupnosťou dobíjania môjho elektromobilu povedzme v Petržalke pred panelákom, tak možno radšej zvolím alternatívu s rýchlym tankovaním raz za mesiac, čo mi práve umožňuje vodíkový pohon. Ak som obchodný cestujúci a s autom najazdím mesačne tisíce kilometrov, budem pravdepodobne hľadať podobné riešenie.
Jednoducho povedané, nájdeme silné cieľové skupiny ľudí, pre ktoré bude dobíjanie elektromobilu ťažšie dostupnou alebo komplikovanou alternatívou voči dnešnému tankovaniu napriek rýchlemu budovaniu nabíjacej infraštruktúry. Kľúčové môžu byť aj iné skryté limity, akými sú napríklad komplikácie pri budovaní nabíjacích staníc práve v husto zastavaných oblastiach z dôvodu dimenzovania elektrických sietí a sústavy.
Skúsme si napríklad predstaviť, ako by mala prebiehať a vyzerať elektrifikácia spomínanej Petržalky alebo centra Bratislavy, ak by mali byť všetky parkovacie miesta vybavené nabíjacími elektrickými zásuvkami s potrebnou kapacitou.
Priestor pre alternatívu k priamej elektromobilite teda určite existuje, pričom ak má byť toto riešenie akceptovateľné a udržateľné, musí byť taktiež ekologické. Zelený vodík vyrobený z obnoviteľných zdrojov tieto parametre určite spĺňa.
Navyše sú tu automobilky, akými sú napríklad Hyundai či Toyota, a pridávajú sa ďalšie, ktoré vnímajú vodík ako silnú alternatívu. Vodík elektromobilitu nevytlačí, ale je skutočne reálne, že ju doplní v určitých segmentoch dopravy vďaka vlastnostiam a výhodám, pre ktoré bude elektromobilita v danej oblasti pre koncového používateľa menej zaujímavá.
Motoristická verejnosť často vníma elektromobily možno z nesprávneho uhla a väčšina vodičov si bežné fungovanie s elektromobilom nevie predstaviť. Ako je ale na tom vodíkový pohon? Myslíte, že by sa pri každodennom používaní dokázalo vyrovnať vodíkové auto elektrickému alebo naopak by museli robiť vodiči väčšie kompromisy?
Je všeobecne známe, že vodíkový automobil je vlastne elektromobil s podstatne menšou batériou a nádržou na plynný vodík. Z pohľadu jazdných vlastností veľa rozdielov voči elektromobilu nenájdeme. Dôležitými rozdielmi sú dlhší dojazd a rýchle tankovanie vodíkového automobilu. Kľúčovým limitujúcim parametrom je samozrejme tankovacia infraštruktúra pre vodíkový pohon, čo sa ale pomaly začína meniť aj u nás na Slovensku.
Má vodík ku koncu dňa šancu „dobehnúť“ elektromobily v osobnej doprave?
Úprimne si nemyslím, že vodík v osobnej doprave predbehne elektromobily. Myslím si ale, že bude silným paralelným ekologickým smerom, dopĺňať sa a zároveň bojovať o zákazníka s elektromobilmi, čo je v konečnom dôsledku pre koncového zákazníka dobré riešenie. Vodík sa uplatní v odvetviach mobility, kde to bude pre batériový elektromobil zložitejšie. Ako som už spomínal aplikácie s dlhým dojazdom, krátkym časom na tankovanie, prípadne segment ťažších áut, akými sú povedzme SUV.
Automobilky dnes ponúkajú niekoľko modelov komerčne dostupných vodíkových áut. Problém je teda skôr na strane tankovacej infraštruktúry, dostupnosti najmä zeleného vodíka a podporných mechanizmov týkajúcich sa nasadenia vodíkových áut do reálneho života. Treba ale povedať, že sa dnes toho v tejto oblasti deje nielen v EÚ, ale aj na Slovensku, veľmi veľa.
O akom časovom horizonte hovoríme?
Nechcem prebiehať, ale sledujúc vývoj verím, že pri momentálnom tempe progresu tu môžeme mať prvé verejne dostupné čerpacie stanice naozaj už čoskoro. Sprístupnenie tankovania a zavedenie podporných mechanizmov nám odkryje potenciál vodíka veľmi rýchlo.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Benefity vodíkového auta voči elektromobilom, naftovým a benzínovým autám
- Prečo aj Sulík vidí taký obrovský potenciál vo vodíkovom pohone
- Náklady na 100 km jazdy a koľko ťa vyjdú servisné úkony
- Či má zvýšená výroba a využívanie vodíka vplyv na životné prostredie
- Kedy hovoríme o „čistom“ a naozaj ekologickom vodíku
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Pracoval v Hollywoode, najväčšou výzvou bol ČERNÁK. Slovák Dávid exkluzívne odhalil zákulisie mafiánskeho filmu
rozhovor Každý tretí Slovák príde o stovky eur. Ak lietaš, tieto nároky by si určite mal vedieť (ROZHOVOR)
Slováci vyriešili problém, ktorý trápi tisíce podnikov. Profitovať z neho vieš aj ty (ROZHOVOR)
Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
ROZHOVOR Etický hacker: Zarobím aj 10 000 € mesačne. Zrušil som všetky bankové účty a prešiel na kryptomeny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Silné zemetrasenie otriaslo obľúbenými letoviskami Slovákov: Úrady hlásia jednu obeť
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Putinov propagandista kreslí novú mapu Európy: Obnovené Rakúsko-Uhorsko bude pod správou Moskvy
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
Česko pohltila kauza „drogové bitcoiny“. Jeden z najkontroverznejších škandálov má dohru
Solárne články a tepelné čerpadlá pre viac domácností. Tu je kalkulačka nároku na dotácie
Život vo výške, kde sa vzduch stráca. Vedci sledujú evolúciu v priamom prenose
Zlato stráca hodnotu. Investori sledujú napätie USA–Čína v reálnom čase
Silné zemetrasenie v Turecku cítili aj turisti na Rodose. Množstvo zranení je od skoku z okna
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Silné zemetrasenie otriaslo obľúbenými letoviskami Slovákov: Úrady hlásia jednu obeť
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Putinov propagandista kreslí novú mapu Európy: Obnovené Rakúsko-Uhorsko bude pod správou Moskvy
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené