S technológiou tvárovej biometrie sa stretávame už niekoľko rokov. Svoje využitie si našla v mnohých oblastiach pri zabezpečení systémov, smartfóny nevynímajúc. Biometrické overenie tvárou teraz nasadil do vlastnej aplikácie aj nový slovenský operátor. Radosť už o technológii informuje aj v tlačovej správe pre médiá. Naša redakcia však zistila ďalšie detaily fungovania a aj to, prečo môžu mať niektorí zákazníci s overením tváre problémy.

Takmer všetky smartfóny posledných rokov prichádzali na trh už aj s technológiou tvárovej biometrie. Tá je využívaná nielen pre autorizáciu používateľa počas odomykania zariadenia, ale aj v mnohých aplikáciách, ktoré vyžadujú bezpečné overenie totožnosti. Takéto riešenie využili vo svojich mobilných aplikáciách aj mnohé banky a služby.

Tvárovú biometriu začal využívať prvý operátor na Slovensku

Paradoxne nejde o stálicu na našom trhu, ale o nováčika, ktorý spustil svoje služby len prednedávnom. Operátor Radosť ako vôbec prvý digitálny operátor (od O2) využíva technológiu overenia tvárou vo svojej mobilnej aplikácii pri procese nákupu, kedy je potrebné overiť identitu zákazníka. V tomto smere tak ide o prvé nasadenie tvárovej biometrie medzi operátormi na Slovensku.

Radosť spustila svoje služby pred pár dňami, otvorenie slovenským zákazníkom sa však nezaobišlo bez problémov. Viacerí zákazníci sa sťažovali na problémy počas overovania tváre, proces sa nemusel vydariť, prípadne dosiahli kvôli neúspešnému overeniu limit a nemohli pokračovať v nákupe. Kde nastal problém a ako je potrebné správne overiť tváre v aplikácii Radosti? U operátora sme zistili kľúčové detaily o fungovaní tejto technológie.

Aplikácia Radosti je dostupná pre Android smartfóny a iPhony. Tieto zariadenia však využívajú odlišnú technológiu skenovania tváre a zatiaľ čo pri Androidoch sa stretávame prevažne s 2D overovaním tváre, pri iPhonoch (modely X, Xs a 11/11 Pro) slúži na tento účel rad snímačov, ktoré poskytujú 3D skenovanie tváre. Ako teda prebieha overenie v aplikácii pri týchto smartfónoch?

Operátor našu redakciu informoval o tom, že technológia tvárovej biometrie je ako pri zariadeniach Android aj iOS rovnaká. „Obe aplikácie využívajú rovnakú technológiu, ktorá porovnáva fotografiu z identifikačného dokladu so selfie fotografiou zákazníka,“ informoval operátor redakciu FonTech.sk.

Ako funguje tvárová biometria Radosti a prečo môžu mať zákazníci pri overení problémy?

Celý proces overenia pritom vyžaduje aj sken občianskeho preukazu a identita zákazníka je počas overovania porovnávaná s databázou Ministerstva vnútra SR. Všetko je však zabezpečené a nehrozí, že by ostala fotografia OP uložená v aplikácii alebo smartfóne.

Za vývojom tvárovej biometrie v aplikácii Radosti stojí uznávaná spoločnosť Innovatrics, ktorá vyvíjala tvárovú biometriu aj pre mobilnú aplikáciu Tatra banky. Bližšie informácie sa dozvieš v tomto článku.

„Technológia, ktorá umožní identifikáciu zákazníka na diaľku, je komplexná a musí spĺňať prísne bezpečnostné kritériá a zároveň zákazníkovi poskytnúť čo najlepšiu používateľskú skúsenosť.

Je vyvíjaná spoločnosťou Innovatrics, jednotkou na celosvetovom trhu pre tvárovú biometriu, pričom jej dodávateľom do aplikácie Radosti je spoločnosť Softec,“ informoval redakciu FontTech.sk tím Radosti.

„So Softecom sme počas 4 mesiacov spolupráce dokázali vytvoriť efektívny, jednoduchý a bezpečný spôsob registrácie zákazníka s overením jeho totožnosti, čo považujeme za veľký úspech,“ informovala Radosť v tlačovej správe.

Tvárová biometria pritom počas overovania tváre skenuje a vyhodnocuje desiatky bodov na tvári. Radosť v aplikácii zároveň overuje aj to, či je tvár zákazníka skutočná a nejde len o fotografiu.

„Tvárová biometria je moderné a inovatívne technologické riešenie, ktoré Radosť využíva ako prvý operátor na Slovensku. Vďaka jednoduchému procesu si cez vyhodnotenie 30 bodov na tvári vieme overiť totožnosť zákazníka. Ide pritom o črty, ktoré sú v čase veľmi málo alebo vôbec nemenné.

Medzi tieto patrí napríklad vzdialenosť očí, či lícnych kostí. Pomocou kontroly životnosti cez pohyb očí smerom do kamerového systému následne tiež dokážeme overiť, či si službu skutočne objednáva „živý človek“, a teda nejde len o fotografiu,“ dodal operátor pre redakciu FonTech.sk.

Napriek precíznej a zabezpečenej technológii sa mnohí zákazníci pri overovaní tváre stretávajú s problémami a často aj neúspešnými pokusmi. Radosť nám celý proces detailne objasnila.

Problémy pri overení tváre môže spôsobiť najmä málo kontrastný podkladový materiál splývajúci s obrysom skenovaného občianskeho preukazu, zle osvetlená tvár alebo tvár nachádzajúca sa v tieni, či objektív osvetlený priamym svetlom.

Z tohto dôvodu odporúčame tvár snímať čelom k oknu alebo inému zdroju svetla tak, aby na tvári nebol žiadny tieň. Je tiež dôležité držať telefón v rovnakej vzdialenosti pri snímaní pohybu očí ako tomu bolo pri predchádzajúcom snímaní tváre.

Nasadením tvárovej biometrie tak tento slovenský operátor zvýšil bezpečnosť pri nákupe vo svojej aplikácii. Celý proces prebieha len pár minút a novú SIMku Radosti si môže kúpiť každý už behom chvíle.

Všetky detaily o registrácii a nákupe sme publikovali v samostatnom článku. Prvých 7 dní ponúka Radosť svoje služby úplne zdarma a neobmedzene. Ďalšie detaily o ponuke operátora nájdeš na tomto odkaze.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú