Moderná výbava smartfónov neprináša používateľom iba pôžitok zo špičkovej fotografie či výkonu, ale aj z vysokej bezpečnosti, ktorú umožnili dosiahnuť biometrické spôsoby zabezpečenia. Pred časom sa do týchto zariadení dostali aj snímače pre rozpoznávanie tváre, čo je možné využiť pri bezpečnom nakupovaní, ale aj bankovníctve. Vymoženosti tvárovej biometrie sa rozhodla využiť Tatra banka, ktorá týmto riešením významne zvýšila bezpečnosť zákazníkov pri používaní mobilnej aplikácie.

Technológiu rozpoznávania tváre dnes ponúkajú v smartfónov mnohí veľkí, ale aj menej známi výrobcovia, ktorí nechcú zaostávať za konkurenciou. V tomto smere je však jednoznačným lídrom Apple a jeho Face ID, ktoré je najbezpečnejším riešením pre rozpoznanie tváre používateľa. Androidy sa väčšinou spoliehajú na 2D skenovanie tváre, no ako sa ukázalo, tento spôsob nie je vhodný pre využitie v prípadoch, kedy je potrebné zabezpečiť vysokú spoľahlivosť a ochranu používateľa.

Rozpoznanie tváre používateľa je dnes na tak vysokej úrovni, že dokáže predčiť aj ľudský faktor, a teda, že technológia rozozná človeka presnejšie ako človek samotný. To môže platiť napríklad pri dvojičkách s podobnými črtami tváre, no nič stále nie je 100 %.

Ako nám prezradil Ján Záborský, Content Expert zo spoločnosti Innovatrics, z hľadiska banky je táto technológia už bezpečnejšia než overenie úradníkom. Funkciu Face ID dnes môžeme dnes využiť v iPhonoch pri nakupovaní, overení identity a ďalších úkonoch, kedy si chce smartfón overiť či je v rukách tohto pravého majiteľa.

Špičkové zabezpečenie tvárou

Vysoký level zabezpečenia a spoľahlivosť tejto technológie sa rozhodla využiť Tatra banka vo svojej mobilnej aplikácii, kde ju využíva ako prístupové heslo pre aktuálnych klientov. Existuje však aj bezpečnejšie riešenie, ktoré pomáha zákazníkom pri otváraní nového účtu, čo vyžadovalo ešte vyššiu ochranu. Na túto náročnú úlohu si Tatra banka vybrala práve spoločnosť Innovatrics, ktorá pre ňu vyvinula funkciu Tvárová biometria. Tá posudzuje zhodu tvárí používateľa prísnejšie než doteraz dostupné systémy.

V istých situáciach môže aplikácia odmietnuť aj skutočného zákazníka, no odmietne aj jemu podobného človeka. Tatra banka pri Face ID takúto možnosť nevyužíva, avšak v prípade Tvárovej biometrie ju už má. Práve to je kľúčom k špičkovému zabezpečeniu, ktoré je v bankovom sektore vyžadované.

Banka totiž musí splniť určité kritériá, kvôli ktorým musí mať istotu, že klient, ktorý si chce založiť účet, je skutočný, živý a nejde o podvod. Podľa Jána Záborského zo spoločnosti Innovatrics by sa porušenie legislatívou stanovených podmienok mohlo dôjsť k vysokým sankciám, ale aj ohrozeniu bezpečnosti.

Vlastné riešenia v podaní spoločnosti Innovatrics

Vývoj Tvárovej biometrie bol zložitým procesom, pri ktorom siahla poverená spoločnosť po náročných riešeniach, aby bola zaistená čo najvyššia bezpečnosť technológie, k čomu dopomáha aj umelá inteligencia. Spoločnosť Innovatrics sa pri implementácii nespoliehala na dostupné riešenia skenovania ID preukazu klienta, ale miesto toho vyvinula vlastný OCR (Optical Character Recognition) softvér, ktorý kombinuje strojové učenie a rozpoznávanie obrazu umelou inteligenciou.

Nenechaj si ujsť
Na Slovensku platíme bezkontaktne už aj hodinkami. Inovatívna slovenská banka podporuje dve nové služby

„V zásade stačí, aby sa ID nachádzalo niekde na fotke a zaberalo cca 20 % obrazu, náš systém si ho nájde, správne otočí a prečíta. Ak si náhodou nie je dostatočne istý, že prečítal dobre, je možnosť dáta editovať. Zároveň si prečíta aj fotku z ID.

Údaje z ID na Slovensku porovná s databázou údajov Ministerstva vnútra, ktorá je na tento účel otvorená na využitie napr. pre banky. Vracia len áno/nie, teda či sa všetky údaje zhodujú alebo nie. Nepíše, kde je chyba či aká je správna odpoveď, takže k uniku osobných údajov nemôže dôjsť,“ vyjadril sa pre FonTech.sk Ján Záborský, Content Expert zo spoločnosti Innovatrics.

Proti zneužitiu nasadila firma porovnanie selfie fotografie so zaznamenanými údajmi z ID zákazníka. V praxi to znamená, že smartfón vytvorí fotku vo chvíli, keď sú najlepšie podmienky a následne sa tá pomocou Tvárovej biometrie porovná s biometrickou šablónou uloženou v databáze Ministerstva vnútra.

Šablóna je digitálna reprezentácia jednotlivých čŕt tváre, ak sa šablóny dostatočne zhodujú, systém ich považuje za rovnaké,“ dodal Ján Záborský. Technológia od spoločnosti Innovatrics si dokonca dokáže poradiť aj s vekovým rozdielom zákazníka na ID a v skutočnosti, no nemá problém ani s rozoznaním okuliarov.

„Pokiaľ na fotografii v občianskom preukaze nemáte okuliare, ideálne je overovať sa Tvárovou biometriouTB bez okuliarov. Ak aplikácia vyhodnotí, že máte okuliare, vyzve vás na ich odloženie,“ informuje Tatra banka na oficiálnej stránke.

Dokáže však rozoznať či sa niekto pokúša o skenovanie ID s falošnou fotografiou, ktorá mohla byť prelepená. Pre ešte vyššie zabezpečenie sa pridáva aj funkcia „Liveness Check“, teda overenie či je používateľ skutočne živý.

„Tvárová biometria využíva práve tieto body na to, aby každú tvár dokonale identifikovala s maximálnou presnosťou. Vzdialenosť očí, lícnych kostí či hrúbku pier odmeria na milimeter presne. Meria a vyhodnocuje celkovo 30 bodov na tvári,“ informuje Tatra banka.

Pre tento test vyvinula firma skutočne efektívne a pohodlné riešenie, pri ktorom sú sledované nepatrné pohyby očí človeka. Ten musí pri overení sledovať náhodne vygenerovanú bodku pohybujúcu sa po obrazovke. Vďaka tomu nie je možné systém oklamať fotografiou či videom, alebo umelým modelom tváre.

Budúcnosť mobilného bankovníctva

Využitím tohto špičkového riešenia tak Tatra banka umožnila klientom založiť si účet omnoho bezpečnejším spôsobom, pričom úver môže zákazník čerpať podľa oficiálnych informácii už do 10 minút. Práve kvôli rýchlosti a zabezpečeniu sa zvyšuje dopyt po tzv. „digitálnom onboardingu“, ktorý umožňuje klientom Tatra banky využívať jej služby za neporovnateľne kratší čas.

Bežné vybavenie úveru na pobočke môže trvať desiatky minút, pritom prostredníctvom mobilnej aplikácie a Tvárovej biometrie od spoločnosti Innovatrics sa čakacia doba výrazne skrátila.

Pošli nám TIP na článok



Aplikácie